Så funkar det - Medlemstyper

I och med lanseringen av det nya medlemsregistret introducerade vi även ett antal nya medlemstyper. Detta för att ni som förening ska kunna göra en tydligare klassificering av era medlemmar och på så sätt bli mer effektiva i er kommunikation och administration.

De nya medlemstyperna baseras på önskemål från ett stort antal föreningar. Nedan förklarar vi lite mer kring vad respektive medlemstyp innebär.

Medlemstyper på föreningsnivå

- Styrelse (tidigare Styrelse/Personal)
- Personal (ny)
- Volontär (ny)
- Stödmedlem (tidigare Övrig)
- Supporter (ny)

Styrelse & Personal har delats upp i två olika medlemstyper då deras uppdrag och tillhörande behörigheter kan skilja sig åt. Om föreningen inte har någon arvoderad personal behöver den medlemstypen givetvis inte användas.

I vissa fall vill föreningen kunna klassificera vilka som är Personal (ex. kansli) respektive Volontärer (ex. personer som arbetar ideellt åt föreningen vid särskilda evenemang)

Tidigare fanns kategorin "Övrig" på föreningssidor. De som tidigare hade medlemstypen Övrig kallas numera Stödmedlemmar.

Utöver Stödmedlemmar kan föreningen lägga till Supportrar. I många fall räcker det med att använda den ena av dessa två. Men i de fall föreningen både har Stödmedlemmar och en supporterskara är det naturligt att använda båda. På så sätt kan föreningen kommunicera på ett sätt med Stödmedlemmar och på ett annat sätt med Supportrar.

Samtliga ovanstående medlemstyper finns alltså på föreningssidor och på sektionssidor i flersektionsföreningar.

Medlemstyper på lag/gruppnivå
- Spelare
- Ledare
- Volontär (ny)
- Anhörig (tidigare Övrig)

I ett lag eller en grupp finns, precis som tidigare, Spelare och Ledare.

Här finns även kategorin Anhörig (tidigare Övrig). De personer som kopplas som målsmän till barn blir automatiskt Anhörig i det lag/grupp barnet är med i. Om barnet byter lag eller slutar följer kopplade målsmän med.

Medlemstypen Volontär finns på både på förenings- och lag-/gruppnivå. Volontärer i ett lag/grupp är personer som hjälper till med olika uppgifter men av någon anledning inte tillhör ledarstaben, eller inte vill vara listade bland ledarna.

Behörighetsnivåer

Precis som tidigare finns fyra behörighetsnivåer som kan ställas in på alla typer av medlemmar: Eget konto, Skribent, Redaktör och Administratör

Läs mer om detta och många andra frågor på våra supportsidor, där ni hittar en helt ny sektion med Frågor & Svar www.svenskalag.se/support