Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används.   Okej, då vet jag!

Frågor & svar

Hittar du inte svaret på din fråga nedan så får du gärna kontakta supporten.

Skicka din fråga till oss!

Vi svarar oftast inom 24 timmar


Du kan även ringa oss på 011 - 16 23 00

Mån 10-16 | Tis-Fre 9-16 (lunch 12-13)

Namn *

E-post *

Förening / lag *

Hemsida

Ämne *

Meddelande *

Om du har glömt dina inloggningsuppgifter kan du klicka på "Glömt lösenordet?" i inloggningsrutan och få nya uppgifter skickade till dig genom att fylla i din e-postadress.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110925

Ni pekar om detta hos ert domänombud.

Exempel på ombud är: one.com, loopia.se, surftown.se.

 

Vi kan kostnadsfritt hjälpa till med detta. Då behöver vi inloggningsuppgifterna till ert domänombud.

 

Om er domän är bkdemo.se ska ni göra följande inställningar hos ert ombud:

1. Gör en CNAME-pekning för "www.bkdemo.se" till "svenskalag.se"

2. Sedan en A-pekare för "bkdemo.se" till "81.91.4.137"

 

När dessa inställningar är gjorda måste ni meddela vår support om ändringen så att vi kan styra era besökare till rätt sida på svenskalag.se.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=115582

För att skapa fakturor måste du först ha fyllt i alla nödvändiga uppgifter om föreningen och gjort vissa inställningar. Denna uppmaning dyker upp när du klickar på Ny faktura i menyn. När dessa uppgifter är ifyllda klickar på Ny faktura och väljer först vem eller vilka som ska faktureras. Därefter väljer du en eller flera artiklar, anger ev fakturatext och betalningsvillkor och sparar.

 

En sparad faktura kan ändras eller makuleras tills den skickats via mejl eller skrivits ut för postalt utskick.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=119176

Ja, det är hur enkelt som helst. Administratörer och redaktörer kan närvarorapportera både via appen och hemsidan.

 

Ladda ner Svenskalag-appen från App Store eller Google Play. Läs mer på www.svenskalag.se/appen.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=109171

I appen går det endast att fylla i närvaro för aktiviteter som passerat eller som äger rum inom de närmaste 24 timmarna.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110745

Den vanligaste anledningen till att man ej kan logga in i appen är att man valt fel förening. Dubbelkolla att föreningen du valt faktiskt är den du tillhör. Använd samma inloggningsuppgifter som du har på hemsidan.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110746

För att kunna hantera närvaron för sitt lag/grupp krävs det att man är antingen administratör eller redaktör.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110783

När du har skapat en faktura kan du välja att skicka ut den på tre olika sätt. 


Skicka via mejl: Ett mejl skickas direkt till mottagarens alla e-postadresser, i mejlet finns det en länk till fakturan som PDF. Som standard skickas mejlet även till de målsmän som finns kopplade till mottagaren om denne är under 18 år. Detta kan ändras under Inställningar. 

 

Skicka postalt: Fakturorna skrivs ut, kuverteras och skickas med B-post efterföljande vardag efter att ni tryckt på knappen. Pris per faktura är 7 kr inkl. moms. (Tvåsidig faktura kostar 8 kr).


Skriv ut och posta själv: Fakturan öppnas i utskriftsvänligt PDF-format direkt i din webbläsare för utskrift. Fakturan är anpassad för C5 fönsterkuvert med fönstret till höger.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=119178

För att göra detta krävs det att man är administratör i föreningen. Klicka på "Våra lag" i vänstermenyn när du är inloggad på föreningens startsida. Därefter klickar du på "Lägg till lagsida".


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=114836

Ja, om du önskar att stänga av aviseringar för vissa typer av händelser börjar du med att: Logga in på hemsidan > Klicka på ditt namn i toppmenyn > Mitt konto > Aviseringar > Gör önskade inställningar > Spara.

 

Personliga mejl/sms-utskick och kallelser går dock ej att stänga av.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=111311

Vi hjälper er gärna att importera era medlemmar och sponsorer från ert befintliga system. Det spelar ingen roll om ni idag har ert register i Excel, IdrottOnline, Sportadmin, Laget.se, MyClub, Sportnik, Visma, Hogia eller något annat system. Kontakta oss så hittar vi bästa vägen för att komma igång med ert nya register i Svenskalag.se 

 

Vii ni börja på egen hand använder ni vår Excel-mall. Fyll i denna och skicka till support@svenskalag.se så kommer ni snabbt att ha medlemmarna på plats.

 

För nyanslutna föreningar görs en import kostnadsfritt. För efterföljande importer debiterar vi en timtaxa på 300 kr.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110750

Kontakta er förening (kansli eller ansvarig ledare) så kan de ta bort era användare från hemsidan/registret. 

 

Kansliets kontaktuppgifter finner ni oftast under "Kontakt" i vänstermenyn på er förenings hemsida.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=111310

Gå till aktuell lag-/gruppsida, klicka på Kugghjulet > Inställningar > Konto & kontaktuppgifter. I menyn "Placering i toppmeny" väljer du under vilken flik laget ska ligga.

Finns inte denna inställning så saknar din förening en skräddarsydd toppmeny. Kontakta vår support så kan vi skapa en åt er.

 


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=111700

Om en faktura har förfallit kan du välja att skicka ut en påminnelse. Gå till listan med fakturor och välj att visa förfallna. Markera de fakturor du vill skicka påminnelser för och klicka på knappen Verktyg > Skapa påminnelse.

 

Här kan du välja att sätta ett nytt förfallodatum om du så vill och även välja att uppdatera mottagarens adressuppgifter från registret innan du sparar. Påminnelsefakturan hamnar under menyvalet Påminnelser där du kan välja hur du vill skicka ut respektive påminnelse.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=119180

Fr.om. 1 juli 2016 kan idrottsföreningar som använder Svenskalag.se välja att aktivera automatisk export av personer, aktiviteter och närvaro direkt till sin sida på IdrottOnline (IOL). Exporten sker varje natt vilket betyder att alla ändringar som sker i Svenskalag.se återfinns i IdrottOnline dagen därpå.

 

4 stora fördelar med att aktivera daglig export till IdrottOnline

  1. Extra ledarstöd utan jobb
    Alla idrottsföreningar som närvaroregistrerar i Svenskalag.se kan få det “Extra ledarstödet” utan att behöva föra över all närvaro manuellt till Idrottonline. (Extra ledarstöd betalas ut av RF för de aktiviteter som letts av minst 2 ledare. 6 kr per aktivitet.)
  2. Licensering
    De föreningar som licenserar spelare via Idrottonline eller Idrottonline-anslutet licenssystem behöver inte lägga till spelare manuellt i Idrottonline.
  3. SISU-lärtimmar
    De föreningar som för närvaro på SISU-lärtimmar i IdrottOnline behöver inte lägga till deltagare manuellt i IdrottOnline.
  4. Skapa kommunfiler
    De föreningar som skapar sin kommunfil i IdrottOnline kan fortsätta med det även om all närvarodata kommer från Svenskalag.se.


Hur aktiverar vår förening den automatiska exporten?

  1. Logga in i IdrottOnline (som klubbadministratör, ordförande, kassör, LOK-stödsansvarig, firmatecknare eller huvudadministratör) och aktivera den externa applikationen Svenskalag.se. Detta görs med 3 enkla klick.

  2. Logga in i Svenskalag.se och ange ert organisationsnr, som ska stämma överens med det orgnr. ni har i IdrottOnline. Gå till Kugghjulet > Inställningar > Konto- & kontaktuppgifter för att fylla i ert organisationsnr.

  3. Meddela därefter support@svenskalag.se att ni har aktiverat Svenskalag.se i IOL och vill aktivera exporten.

 

Vad kostar det?

Varje förening, oavsett antal sektioner, betalar 1000 kr inkl. moms per år. Avgiften räcker alltså för två LOK-stödsperioder.

Kan ett enskilt lag aktivera exporten?

Nej. Det är föreningen som måste stå bakom beslutet att data ska överföras.

Vilken data skickas till IOL?

  • Alla aktiviteter så som träningar, matcher och möten osv.
  • Alla utövare, ledare, volontärer, styrelse och personal*
  • Alla stödmedlemmar, supportrar och anhöriga som varit närvarande på någon aktivitet.
  • Närvaromarkeringar

För personer med svenskt personnummer skickas endast personnr. För de utan svenskt personnummer (ex nyanlända) skickas namn, födelsedatum, adress och aktuellt medborgarskap. 

Anledningen till att inte alla personer i föreningens register skickas till IOL beror på att IOL räknar alla importerade personer som "Aktiva i idrott". Det är just antalet "Aktiva i idrott" i IOL som ligger till grund för varje specialidrottsförbunds årliga SF-stöd. För att inte snedvrida statens bidrag till olika idrotter är det viktigt att inte alla anhöriga, stödmedlemmar och supportrar importeras.

 

*När medlemmarna förts över till IdrottOnline tilldelas de adressuppgifter från SPAR. Denna uppdatering sker en gång i veckan i IdrottOnline. 


Vad händer om vi gör ändringar i Svenskalag.se? T.ex redigerar eller tar bort en aktivitet, eller ändrar vilka som närvarat?
Alla ändringar exporteras till IOL varje natt. Detta gäller även om ni tar bort aktiviteter eller närvaromarkeringar.

 

Vad händer om vi tar bort en person ur vårt register i Svenskalag.se?
Personen kommer även att tas bort från IOL.


Vad händer om vi gör ändringar i IOL, påverkar det något i Svenskalag.se?

Nej. IOL kan ej skicka information tillbaka till Svenskalag.se. Var därför noga med att endast jobba löpande i Svenskalag.se.

 

När sker exporten?

Exporten sker varje natt vilket betyder att alla ändringar som sker i Svenskalag.se innan midnatt återfinns i IdrottOnline dagen därpå. Om ni exempelvis vill ansöka om LOK-stöd i IOL den 10 feb ska ni har gjort de sista kompletteringarna i Svenskalag.se den 9 feb.

 

Notera att medlemmar skickas varje natt året runt. Dock börjar vi inte exportera närvarodata för nästa period förrän ansökningstiden för den föregående perioden har gått ut. Vi börjar alltså skicka närvarodata för HT 2017 tidigast den 26 aug.

 

När kan vi senast göra ändringar inför en LOK-stödsansökan?

För att säkerställa att all närvaro förs över och blir korrekt innan sista ansökningdatum den 25 februari behöver ni ha gjort de sista kompletteringarna i Svenskalag.se senaste den 15 februari.

 

Kan vi koppla på automatisk export till IOL trots att andra sektioner i föreningen använder andra system?
Ja, det går bra.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=114062

Den vanligaste anledningen till att prognosen i Svenskalag.se kan skilja sig från sifforna i IdrottOnline är små skillnader i hur regelverket tolkas när deltagare är med i två eller fler aktiviteter samma dag.

 

Ett exempel på detta är när två aktiviteter äger rum samma kväll, den ena med start kl 18:15 och den andra med start kl 19:00.

 

I Svenskalag.se räknas alltid aktiviteter sorterat på tidpunkt, det vill säga först kollar systemet aktiviteten kl 18:15 och sedan aktiviteten kl 19:00. Alla som är med i båda aktiviteterna är godkända i den kl 18:15 men inte i aktiviteten kl 19:00. IdrottOnline räknar istället den närvaroaktivitet som först är närvaroförd som godkänd aktivitet, vilket i detta fall kan vara aktiviteten kl 19:00 om ledaren har närvarofört den först.

 

Detta leder till att alla deltagare som deltar i båda aktiviteterna räknas som godkända på den kl 19:00 i IdrottOnline. Detta kan i sin tur göra att aktiviteten kl 18:15 inte har tillräckligt med deltagare.

 

Eftersom Svenskalag.se inte kan veta vilken aktivitet som är först godkänd i IdrottOnline kommer det i dessa fall skilja mellan prognosen i Svenskalag.se och den i IdrottOnline. Frågan har tagits upp för diskussion men i nuläget finns inget besked om hur detta kan hanteras för att undvika eventuellt missvisande information. 

 

Den andra anledningen till att prognoserna kan skilja sig åt är om en deltagare varit med i en aktivitet i en annan förening samma dag. Detta är dock väldigt ovanligt.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=124715

Det finns två sätt att pricka av fakturor på.

 

Manuellt - en faktura i taget

Gå till Fakturor, sök på fakturan som du har mottagit en betalning för, klicka på den gröna sedelbunten till höger på fakturaraden. Fyll i beloppet som du mottagit och klicka sedan på Spara för att registrera betalningen.

 

Inläsning av bankfil - flera fakturor på samma gång

Om er förening har tjänsten "Bankgiro Inbetalningar" hos er bank samlas alla inbetalningar per dag i en fil (.txt) som kan laddas ner från er bank. För att pricka av fakturorna i Svenskalag.se med hjälp av filen klickar du på Verktyg > Läs in betalningar.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=119181

Du tar bort en prenumeration direkt i din kalender. Beroende på vilken typ av kalender du använder skiljer sig tillvägagångssättet.

 

Nedan hittar instruktioner för de olika kalendrarna: 


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=130573

Behandling av personuppgifter

Användarens personuppgifter som hanteras i Svenskalag.se används främst för medlemsorganisations egen kommunikation och administration. Vilken information som visas publikt kan den enskilde Användaren och medlemsorganisationen bestämma.

Uppgifterna behandlas även av Svenskalag.se för att erbjuda support, sammanställa statistik, målgruppsanpassa ev. annonser och utvärdera de tjänster som finns på Svenskalag.se. Svenskalag.se äger rätt att genom e-post och SMS skicka information och andra budskap till Användaren. Om Användaren tillhör en idrottsorganisation kan även Budskap skickas från eventuella samarbetspartners. Användaren kan när som helst avsäga sig från dessa budskap.

 

Personuppgiftsansvar

Svenskalag.se har inte det inflytande över behandlingen av lagrade personuppgifter som krävs för att Svenskalag.se ska anses vara personuppgiftsansvarig. Det är upp till den enskilde Användaren och respektive medlemsorganisation att själv ändra, komplettera eller radera personuppgifter. Personuppgiftsansvaret ligger på respektive medlemsorganisation, som enskilt bestämmer hur och på vilket sätt personuppgifter lagras.

 

Svenskalag.se kan med hänsyn till vid var tid gällande lagstiftning eller myndighetsbeslut komma att ändra villkoren och skulle dessa förändringar vara av ingripande natur kommer Svenskalag.se att informera Användaren om detta. I annat fall anses att Användaren ha godtagit framtida eventuella ändringar genom att Användaren därefter fortsätter användandet.

 

Radera användarkonto

Det är medlemsorganisationens administratörer som kan radera användarkonton. Även Svenskalag.se kan utföra denna handling, men bara om Svenskalag.se fått uppdraget av medlemsorganisationens admininstratör eller om Användaren eller medlemsorganisationen brutit mot Svenskalag.ses användarvillkor.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=112649

Vi har tagit del av Datainspektionens utredning av den nya dataskyddsförordningen som bl.a. kommer att ersätta PUL och träder i kraft den 25 maj 2018. Vi ser över vad den nya förordningen innebär för Svenskalag.se och dess användare; det vill säga föreningar likaväl som de personer som finns registrerade i föreningarna, och kommer att kommunicera eventuella förändringar i god tid inför att den nya förordningen träder i kraft.  

 

För den som är intresserad att läsa mer i detalj vad den nya dataskyddsförordningen innebär finns information hos Datainspektionen: www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=129939

Profilbild på ditt eget konto:

Du kan enkelt ladda upp och byta profilbild på dina olika tillhörigheter.

Detta gör du genom att: Logga in > Klicka på ditt namn till höger i toppmenyn > Mitt konto > Tillhörigheter > Klicka på pennan vid den tillhörighet som du vill redigera och ladda upp bild.

 

Byta profilbild på en medlem som lagadministratör:

Under Personer i kontrollpanelen klickar du på personens namn > Tillhörigheter > Klicka på pennan vid den tillhörighet som du vill redigera och ladda upp bild.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=111696

Har du skickat/skrivit ut en faktura som du vill ta bort måste du kreditera fakturan för att det ska bli rätt i ert bokföringsunderlag. För att kreditera en faktura söker du exempelvis på fakturanummer eller mottagarens namn, markerar fakturan och klickar på knappen Verktyg > Kreditera. Du kan även kreditera flera fakturor samtidigt genom att markera flera fakturor i listan. 


I och med detta skapas en kreditfaktura som listas bland alla andra fakturor. Du väljer själv om du vill skicka ut kreditfakturan till mottagaren eller inte. 

Ligger fakturan under Ej skickade fakturor kan du makulera den genom att markera fakturan och klicka på knappen Verktyg > Makulera.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=119179

Som standard kan alla i laget/gruppen se träningsstatistiken som baseras på närvarorapporteringen. En positiv sak med detta är att alla i laget/gruppen kan se om någon närvarofört felaktigt.

 

Som inloggad på hemsidan hittar du Träningsstatistiken i din personliga meny uppe till höger.

 

Som admininstratör och redaktör hittar du även träningsstatistiken i Kontrollpanelen > Närvaro > Träningsstatistik.

 

Träningsstatistik baseras endast på de aktiviteter som har typen "Träning" och som har genomförts i vald period.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110784

Om mottagaren betalat för lite fyller du i det inbetalade beloppet där du prickar av fakturan. Om mottagaren inte ska betala något mer kan du kreditera återstående belopp. Då skapas en kreditfaktura automatiskt.

 

Om mottagaren betalat för mycket gör du på samma sätt. Fakturan visas som överbetald i fakturalistan.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=111120

Du kan länka till uppladdade dokument både nyheter, referat och stycken.

Dokumenten laddas först upp under "Dokument" som du hittar under Kugghjulet > Snabblänkar.

 

När dokumentet är uppladdat kan du i din nyhet klicka på länk-ikonen. Då öppnas ett fönster där du kan välja önskat dokument att länka till.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=111308

Svenskalag.se består av tre olika lager.

  1. Föreningen
  2. Sektionen
  3. Laget

 

Inom varje lager finns det fyra olika behörighetsnivåer.

 

Administratörer har full behörighet inkl. medlemshantering (och fakturering på föreningsnivå).


Redaktörer har full behörighet (inkl. närvarorapportering) förutom möjligheten att lägga till, ta bort och redigera medlemmar. Hen kan heller inte komma åt faktureringen.


Skribenter kan uppdatera texter, nyheter och referat samt hantera dokument och ladda upp bilder.


Eget konto har de flesta medlemmar i föreningen. Det innebär att man att uppdatera sina egna kontaktuppgifter, svara på kallelser och komma åt sidor och dokument som är avsedda för inloggade medlemmar.

 

Detta betyder att om man exempelvis är administratör i föreningen så är man även admininstratör på alla underliggande sektioner och lag.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=109122

Allmänt:

  • Eftersom en målsman har sin egen inloggning behöver hen bara spara sina uppgifter på ett ställe för att kontaktuppgifterna ska uppdateras i alla grupper som barnen är med i.

På hemsidan:

  • Målsmän kan logga in på hemsidan och uppdatera sina barns uppgifter
  • Målsmän kan svara på kallelser som avser barnen*
  • Målsmäns uppgifter listas direkt under respektive barn i den interna adresslistan

I appen:

  • Målsmän kan svara på kallelser som avser barnen*
  • Målsmäns uppgifter listas direkt under respektive barn under kontakter

Kommunikation:

  • Målsmän får löpande mejl som rör de grupper som barnet är med i.

Fakturor:

  • Målsmän kan få fakturor från föreningen som avser barnen (Om föreningen väljer att fakturera via Svenskalag.se)
  • Om en faktura skickas via mejl så går mejlet även till de målsmän som finns kopplade till mottagaren om denne är under 18 år*. Detta kan föreningen ändra under Inställningar i fakturatjänsten. 

 

*När barnet är 18 år eller äldre skickas inte längre kallelser och fakturor per automatik till målsmän. 


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=121469

För att skicka en kallelse måste du först skapa en aktivitet. Aktiviteter skapar du på sidan "Kalender" i er vänstermeny. Tryck på det gröna plustecknet på önskat datum. 

 

När aktiviteten är skapad kan skicka kallelser genom att klicka på pennan till höger om aktiviteten. Välj "Skicka kallelse". Det går även att klicka på aktivitetens namn och därefter "Skicka kallelse" genom knappen uppe till vänster.

 

Det går ej att skicka en kallelse till en aktivitet som startat eller genomförts.
Tänk på att kontrollera "Sista tid för närvaroanmälan" innan du skickar din kallelse.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=111031

Klicka först på mottagarens namn i fakturalistan och korrigera de uppgifter som ska ändras. Därefter klickar du på den faktura du vill ändra och uppdaterar mottagarens adressupgifter från registret genom att klicka på de gröna pilarna till höger om rubriken Mottagare


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=111121

Den vanligaste anledningen till att en person inte visas när ni skapar ny faktura är att hen filtrerats bort i något av de förvalda filtren.

 

Som standard filtreras de personer bort som redan fått en faktura med medlemsavgift eller träningsavgift för den aktiva period. Detta för att undvida dubbelfakturering.
Dessutom filtreras personen bort om hen markerats som Provtränande, Hedersmedlem eller Tillhör annan förening.

 

Klicka på knappen Filter för att ändra vilka filter som ska appliceras.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110767

Kontakta vår support om när och på vilken sida innehållet publicerades. Vi kan då informera er om vilket IP-nummer innehållet publicerades från. För att få individinformation måste ni kontakta polisen och ange tid och IP-nummer. 


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110764

Svenskalag.se går att använda gratis beroende på vilka önskemål och behov er förening eller ert lag har. För aktuella priser se här.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110926

Alla mejlutskick och aviseringar som skickas till era medlemmar via Svenskalag.se kommer från adressen noreply@svenskalag.se.

Av tekniska skäl kan vi inte, via vår server, skicka mejl från en medlems e-postadress. Ett mejl från en gmail-adress kan t.ex. endast skickas från gmails servrar för att inte klassas som spam.

Däremot finns en s.k. reply-to adress angiven med avsändarens riktiga e-postadress så att mottagarna har möjlighet att svara avsändaren. 


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=114081

Anmälningsformulär kan ni som föreningsadministratörer skapa och redigera via Kontrollpanelen > Medlemsregister > Formulär.

 

På denna sida finns ett standardformulär för registrering av nya medlemmar som ni kan anpassa och publicera på hemsidan.

Ni kan även skapa fler formulär för exempelvis nya stödmedlemmar eller anmälan till fotbollskolan och hockeylägret.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=111458

Oavsett om ni har en eller flera flikar i toppmenyn sorteras era sidor enligt först på lagtyp, därefter årskull:

  1. Senior Herr
  2. Senior Dam
  3. Senior Mix
  4. Junior Pojkar (Äldsta överst)
  5. Junior Flickor (Äldsta överst)
  6. Ungdom Pojkar (Äldsta överst)
  7. Ungdom Flickor (Äldsta överst)
  8. Ungdom Mix (Äldsta överst)
  9. Oldboys
  10. Oldgirls
  11. Korpen Herr
  12. Korpen Dam
  13. Korpen Mix

 

Ändra lagtyp och årskull på respektive lag-/grupp via Kontrollpanelen > Inställningar > Konto & kontaktuppgifter.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110763

Manuell avprickning
Sök först om medlemmen har en annan obetald faktura som betalningen egentligen avser. Om inte så skapar du en ny faktura till medlemmen och lägger sedan in betalningen på denna.


Inläsning av bankfil

Om du läser in betalningen via bankfil klickar du på Visa detaljer/åtgärda fel för att ta reda på vem som betalat. Sök då om medlemmen har en annan obetald faktura som betalningen egentligen avser. Om inte så skapar du en ny faktura till medlemmen och kopplar sedan betalningen till denna.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110765

OCR-nummer möjliggör avprickning av flera fakturor på en gång. Dessutom kan ni förhindra att era medlemmar anger fel fakturanummer eller referens vid betalning. 

För att använda OCR-nummer behöver ni ha tjänsten "Bankgiro Inbetalningar" hos er bank. Tjänsten är gratis hos vissa banker, andra tar några tusenlappar i årsavgift. Alla inbetalningar per dag samlas då i en fil (.txt) på er Internetbank. Spara ner filen och ladda upp i Svenskalag.se för att pricka av alla inbetalningar.


Om ni inte redan har tjänsten "Bankgiro Inbetalningar" beställer ni denna hos er bank som då kommer att ställa er vissa frågor, se svaren nedan:

 

Hur är OCR/referens-numret uppbyggt? OCR-numret är numeriskt och består alltid av 10 siffror. Näst sista siffran är kontroll av längd, sista siffran är checksiffra. Bankgirot kallar detta för: "Checksifferkontroll och variabel kontroll av längdsiffra i OCR-referensnumret".

 

Hård eller mjuk kontroll? För att minimera risken till felregistrerade betalningar rekommenderas hård kontrollnivå av OCR-numret. Det innebär att era kunder/medlemmar inte kan genomföra betalningen om de inte anger ett korrekt OCR-nummer. Detta gör i sin tur att alla inbetalningar kan prickas av per automatik när ni laddar upp bankfilen till Svenskalag.se. Prata med er bank så att ni förstår vad som passa bäst för er.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=111126

För att göra detta krävs det att man är administratör i föreningen eller i laget/gruppen. Gå till sidan som du vill byta namn på. Klicka på Kugghjulet > Inställningar > Konto & kontaktuppgifter. Där kan du ändra lagnamn och webbadress m.m.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110762

Ta bort lag-/gruppsida

Om ett lag har upphört bör man ta bort lagsidan.

 

Dölj lag-/gruppsida

En dold lag-/gruppsida visas endast för inloggade föreningsadministratörer. Detta är användbart när ett lag har upphört men där all information på sidan ännu inte har flyttats eller sparats på annan plats.

 

Om ni vill ta bort eller dölja en lag-gruppsida kontaktar ni vår support och anger vilken sida det gäller. Notera att det bara är föreningsadmininstratörer som kan begära detta,


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110756

Fakturanummer måste anges på alla fakturor enligt svensk lag och hålla en obruten serie av nummer, detta för att Skatteverket ska kunna se att alla fakturor har blivit korrekt utställda.

 

Fakturanummer används också för att du enkelt hitta och identifiera fakturor. Vilket fakturanummer ni börjar på är helt upp till er. Som standard för första fakturan fakturanummer 1.

 

Under Inställningar > Allmänt kan ni ändra startnummer. Om ni tidigare fakturerat i ett annat system är rekommendationen att ni börjar med en helt ny serie för att inte blanda ihop tidigare fakturor med de skapade i Svenskalag.se. Om senaste fakturan i tidigare system hade fakturanr 722, kan det vara bra att starta på 1001 i Svenskalag.se för att lämna utrymme för eventuella krediteringar i det tidigare systemet.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=111125

För regler gällande reklamskatt och under vilka förhållanden föreningar är skyldiga att betala sådan, hänvisar vi till Skatteverket.

 

För att inkludera reklamskatt när fakturan till er sponsor/annonsör skapas så rekommenderar vi att ni först skapar en artikel kallad "Reklamskatt" och sätter Pris till 0 kr.

 

När ni skapar en ny faktura väljer ni sedan den artikel det gäller (ex. Guldsponsor) och skriver in beloppet utan reklamskatt inkluderat.
Därefter lägger ni till artikeln "Reklamskatt" på fakturan och fyller i beloppet.

 

Om den överenskomna summan med er sponsor är 11000 kr och reklamskatten är 7,65% blir fördelningen enligt följande:

Sponsring 10218,30kr.

Reklamskatt: 781,70kr.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=131845

Ja. En intern lag-/gruppsidan visas endast för föreningsadministratörer samt personer som tillhör laget/gruppen.

Interna sidor kan användas som Intranät för exempelvis arbetsgrupper inom föreningen, såsom Marknadsgrupper eller Ungdomskommittér

 

Kontakta vår support så hjälper vi er att göra sidan intern.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110755

Om ni exempelvis ska slå ihop två lag till ett kan det vara aktuellt med att få över viss information till en gemensam lagsida.

Vår support kan kostnadsfritt hjälpa er med att föra över följande:

  • Säsonger (Hela säsonger, ej enstaka matcher)
  • Aktiviteter
  • Bildgalleri
  • Dokument


Vi kan även föra över följande mot en taxa på 300kr (exkl. moms) per påbörjad timme:

  • Nyheter
  • Egna sidor
  • Gästboksinlägg

Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=114078

För att visa filmklipp på hemsidan laddar du först upp ditt klipp till YouTube, Vimeo eller liknande videotjänst.
När klippet är uppladdat ska du leta efter en knapp som heter "Dela" eller "bädda in" eller liknande. Då visas en inbäddningkod som brukar börja med "<iframe width...".

Kopiera denna kod och klistra in den när du skriver en nyhet eller ett stycke på hemsidan. Använd mallen med YouTube-ikon på.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=114448

Nej, i dagsläget kan man ej ställa in automatiska kallelser. Detta är dock någonting som finns på vår lista över kommande funktioner.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110752

Varje person har ett användarkonto, med tillhörande personuppgifter och lösenord. Personen kan dock har flera tillhörigheter i föreningen, exempelvis spelare i herrlaget och ledare i F04. 

 

Till varje tillhörighet hör viss information, såsom foto, titel och presentation.  

På så vis kan en person presenteras på ett sätt som spelare och på ett annat som ledare.
 

När personen slutar som spelare i herrlaget kan tillhörigheten tas bort utan att han försvinner som ledare i F04.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110749

Det finns två olika sätt att ta en person, antingen på hemsidan eller via medlemsregistret*.  

 

På hemsidan:

Gå till den lag-/gruppsida som personen tillhör. Klicka därefter på Kugghjulet > Personer. Välj medlemstyp för att se personen i listan. Klicka på den röda ikonen till höger om namnet på personen som inte längre ska tillhöra laget/gruppen.

 

I medlemsregistret: 

Sök fram personen i medlemsregistret. Antingen via direktsök på namnet eller via filterfunktionerna. När du hittat personen klickar du på den röda ikonen längst till höger. Om personen har flera tillhörigheter i föreningen väljer du vilken tillhörighet det är som ska tas bort.  

 

Borttagna personer kan hittas under "Borttagna" både i medlemsregistret och på hemsidan (under Personer) och kan enkelt återaktiveras. 

 

*Notera att föreningsadministratörer kan ta bort möjligheten för lag- och gruppadministratörer att ta bort medlemmar. 


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=109155

Har ni personer som är med i laget men endast deltar ibland, provtränar, eller av annan anledning inte vill synas på hemsidan under menyvalet truppen/medlemmar? Då kan ni välja att dölja personen genom att klicka på ikonen under rubriken synlighet. Detta görs under Kugghjulet > Personer.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=109156

Ja, när man skapar en nyhet eller ett stycke finns möjligheten att skriva egen HTML-kod. Använd den mall som heter HTML.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=109153

Klicka på Kugghjulet > Inställningar > Design. Visas inte fliken "Design" har er föreningen valt att låsa designmöjligheterna för underliggande lag/grupper.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=109148

Alla föreningar som använder Svenskalag.se får ett skräddarsytt sidhuvud helt kostnadsfritt. Mejla klubbmärke och önskemål om färger osv till vår support så ser våra designers till att skapa något snyggt.

 

Vill ni ladda upp en egen bild går det också bra. Gå till Kugghjulet > Inställningar > Design > Sidhuvud. Bilden behöver ha formatet 980x150 pixlar.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=109149

Dubbletter är två eller flera användare i registret som helt eller delvis har identiska personuppgifter. Dessa listas i medlemsregistret under fliken Dubbletter.

Om de olika användarna i själva verket är samma person är det viktigt att ni slår ihop användarna till en. Alla tillhörigheter, historik och målsmanskopplingar behålls. Skillnaden blir att användaren bara behöver en inloggning och föreningen får ordning och reda i registret och slipper riskera att exempelvis fakturera medlemsavgiften flera gånger till samma person.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110748

Ja, för idrotterna fotboll, innebandy, ishockey och handboll går det att importera hela säsonger och spelscheman från respektive förbund. Dessutom uppdateras resultat och schemaändringar automatiskt varje natt.


Så funkar det när du valt att importera en säsong

  • Nya matcher läggs till automatiskt (Kan ta upp till 72h)
  • Om en matchtid ändras i efterhand, uppdateras denna automatiskt (Kan ta upp till 72h)
  • Det går bra att ändra en matchtid manuellt: Notera att denna då ej kommer då att uppdateras automatiskt i fortsättningen
  • Resultatet uppdateras automatiskt (Kan ta upp till 24h)
  • Det går bra att ange resultatet manuellt innan uppdateringen har skett.
  • Om en match blir inställd och ni vill ta bort den ur matchschemat måste ni göra det manuellt


För idrotterna volleyboll, basket och bandy går det att importera säsonger och spelscheman från Everysport. Dock finns endast seniorlagsserier tillgängliga.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=109166

Kontrollera att serien/säsongen finns upplagd med spelschema på ert förbunds hemsida. Om den inte finns där går den inte att importera till Svenskalag.se.

 

Om spelschemat finns på förbundets sida men inte finns för import på Svenskalag.se kontaktar ni vår support.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110760

För att skriva ett matchreferat går du till den match det gäller och klickar på "Skriv matchreferat".

 

Denna text kan, precis som en nyhet, publiceras på lagets startsida (och föreningens startsida om laget har rättighet till det). I flödet syns det tydligt att det är ett matchreferat och vilken match det gäller.

 

Notera att referat inte hamnar under Tidigare nyheter på nyhetssidan utan finns sparat under respektive match. 

 

På samma sätt kan du skriva en text inför match. Gå till matchen och klicka på "Skriv inför matchen".


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=111796

Den största andelen reklam som visas på Svenskalag.ses hemsidor är riktade till idrottsföreningar och -familjer. Oftast visas kampanjer från välkända varumärken som är av intresse just för denna målgrupp.

 

Reklam för alkohol, droger, sex, politiska partier, viktminskning eller kirurgiska ingrepp får inte visas på Svenskalag.se eller dess underliggande sidor.

Svenskalag.se delar in hemsidorna i två huvudgrupper: Familj (ex.ungdomslag/-grupper) respektive Senior. På seniorlagssidor kan det förekomma reklam för sportsbetting, vilket inte är fallet på familjesidor. 

 

Om du ser opassande reklam på er hemsida vill vi gärna att du kopierar annonsens länkadress (klicka på annonsen och kopiera webbadressen) och skickar den till vår support. Skicka gärna med en skärmdump där vi se den aktuella sidan och annonsen. 


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=111351

När ni lägger till personer i registret börjar ni alltid med att skriva personens namn i ett Sökfält. Om personen redan finns i ert register sedan tidigare, hittas hen i sökningen. Klicka då på namnet och lägg till personen i önskat lag/grupp.

Tänk på att stava rätt när ni söker på personen så slipper ni skapa dubbletter i onödan.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=112380

Sponsorer & partners kan med fördel visas i högerspalten på föreningens sida. För bästa resultat bör bildfilen som laddas upp endast innehålla själva logotypen utan marginaler. Bakgrunden bör vara vit eller genomskinlig.

Läs mer om hur sponsorbilder bör laddas upp.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110761

Alla idrottsföreningar som använder Svenskalag.se får en reklamfri föreningssida, vilket innebär att ni istället för extern reklam kan skylta med era egna sponsorer. För att lägga upp sponsorer går ni till Kugghjulet > Annonser.

 

Om ni även vill publicera sponsorer på era underliggande lag-/gruppsidor behöver ni uppgradera dessa sidor till det reklamfria alternativet. Läs mer om priser


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=109151

Det är endast administratörer för ert lag-/grupp eller föreningens administratörer som kan göra detta. Be er ansvariga ledare eller ert kansli att göra denna koppling åt er.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=110747

Om er förening har en egen Facebook-sida kan ni skapa en s.k. widget och lägga in den på er hemsida.

 

Så gör ni:

  1. Klicka här för att skapa en widget via facebooks verktyg.
  2. Följ instruktionerna på sidan. Sätt bredden till 300.
  3. Klicka på knappen "Hämta kod" och välj Iframe
  4. Kopiera HTML-koden i den gråa rutan.
  5. På er hemsida, gå till Kugghjulet > Annonser och lägg till annons. Som publiceringsalternativ väljer ni Fyll i färdig annonskod.
  6. Klistra in koden 
  7. Klicka på "Spara"

 

Det finns andra widgets från Facebook. Läs mer här.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=109165

Ja, det går. Dock rekommenderar vi det inte då det försvårar föreningens kommunikation och rör till det för berörda personer.


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=109140

1. Personnummer
Sedan 2014 måste fullständigt personnummer anges för att respektive person ska kunna räknas med i föreningens närvarokort för LOK-stöd. Kravet kommer från RF. Innan 2014 räckte det med födelsedatum.
Det är endast inloggade förenings-/ och lagadministratörer som har åtkomst till respektive medlems personnummer. Eftersom födelsedatum/personnummer nästan alltid behövs för att en förening ska kunna bedriva sin verksamhet (för ansökan av olika bidrag, licenser, försäkringar) behövs inget godkännande från varje enskild medlem att detta samlas in. Medlemmen kan dock alltid välja att inte vara medlem.


Läs mer på: datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet 

Sök (Ctrl+F) på Föreningslivet

 

2. Foton på medlemmar

Oftast brukar man som ledare/förening meddela att man har som avsikt att lägga upp bilder på sina spelare för att göra hemsidan till en trevligare webbplats. Om man inte vill ha sitt eget eller sitt barns foto på hemsidan bör man meddela föreningen om detta.


Läs gärna mer på: datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/raknas-ett-foto-som-en-personuppgift


Direktlänk: www.svenskalag.se/fragor-och-svar?q=109170