Nyhet: Automatiska påminnelser!

Den 15 maj lanserades automatiska påminnelser i Svenskalag. Tjänsten finns utan extra kostnad för alla föreningar som fakturerar i Svenskalag.

Är du kassör eller ansvarig för faktureringen i din förening? Då rekommenderas du att läsa vidare. 😉

Så funkar det
Den stora skillnaden är att ni inte längre behöver skapa och skicka påminnelser manuellt. Istället väljer ni när fakturan skapas om automatiska påminnelser ska aktiveras eller inte. Valet går givetvis att ändra i efterhand.

Väljer ni JA är det bara att luta sig tillbaka. Om fakturan inte betalas i tid sker följande:
- Påminnelse 1 skickas 7 dagar efter fakturans förfallodatum.
- Påminnelse 2 skickas 14 dagar senare.

När på dygnet skickas påminnelserna?
På kvällen vid kl 19. Men, om du aktiverar påminnelser på en faktura som redan förfallit med 7 dagar eller mer skickas påminnelsen direkt.

Vill ni inte skicka påminnelser?

Att påminna aktiva medlemmar när det gäller medlems- och träningsavgifter är inget konstigt. Däremot är det inte säkert att man vill skicka påminnelser till stödmedlemmar. Just därför kan ni välja om påminnelser ska vara PÅ eller AV på respektive faktura.

Viktigt innan påminnelser skickas:

• Säkerställ att alla betalningar prickats av
    Om ni inte redan uppgraderat till vår nya betaltjänst där alla betalningar prickas av automatiskt är det hög tid att göra det nu. Då kan ni vara säkra på att påminnelser bara skickas till de som inte betalat. Om ni använder vår gamla fakturatjänst och prickar av manuellt eller via BG-maxfiler är vår rekommendation att ni prickar av dagligen.

• Ställ in påminnelsetexter, påminnelseavgifter och distributionssätt
    Ni kan enkelt ställa in påminnelsetexter, eventuella påminnelseavgifter och hur påminnelserna ska skickas (e-post eller postalt via Ekopost). Gå till Fakturering > Inställningar > Påminnelser och ställ in hur ni vill ha det innan ni aktiverar automatiska påminnelser på era fakturor.

Frågor och svar:

• Hur aktiverar vi påminnelser på de fakturor som redan skapats?
    Börja med att filtrera fram era obetalda fakturor. Kryssa i de fakturor du vill hantera och klicka sedan på "Verktyg > Påminnelser på/av".

• Vad händer om vi flyttar fram förfallodatum efter att påminnelse skickats?
    Då tas påminnelsen bort helt enkelt. Om medlemmen klickar sig in på fakturan står det nya förfallodatumet och ingen påminnelsetext eller påminnelseavgift visas.

• Vad händer efter två påminnelser?
    Om fakturan fortfarande är obetald efter två påminnelser är det upp till er att bestämma om fakturan ska krediteras, skickas vidare till inkassobolag eller om ni vill kontakta fakturamottagarna på annat sätt. Förslagsvis via mejl eller SMS.

• Var hittar vi alla påminnelser?
    Det finns inte längre någon speciell sida som listar alla påminnelser. Däremot kan ni på sidan “Fakturor” se vilka fakturor som efterföljts av en eller två påminnelser.

Har du några frågor eller synpunkter på denna uppdatering? Vi tar gärna emot din feedback. Mejla till support@svenskalag.se.