Ny betaltjänst i Svenskalag!

Vi är väldigt glada över att idag officiellt lansera vår nya betaltjänst. En tjänst som bidrar till att automatisera och förenkla föreningars hantering av fakturor, inbetalningar och bokföring.

Vi vet att många föreningar lägger mycket tid och pengar på att fakturera, pricka av, skicka påminnelser och annan administration som rör medlems- och träningsavgifter. Ju mer manuellt man hanterar dessa uppgifter desto större risk att även bokföringen blir jobbig och tidskrävande att lösa.

Så funkar det

Ni fakturerar precis som vanligt i Svenskalag. Skillnaden är att Svenskalag via Ping Payments tar hand om alla betalningar, prickar av allt automatiskt och genererar bokföringen, som ni sedan kan importera till Fortnox, Visma eller annat bokföringsprogram.

Betalsätt

- Swish

- Bankgiro

- Kort

- IBAN (För utländska medlemmar)

Swish och kortbetalningar prickas av direkt. Bankgiro- och IBAN-betalningar prickas av inom en bankdag.

Utbetalning och bokföring varje fredag

Pengarna landar hos föreningens bankkonto varje fredag. När detta sker meddelas ni via mejl. Samtidigt skapas bokföringen i Svenskalag, så att ni enkelt kan importera den till önskat bokföringsprogram.

Priser

Ni betalar en serviceavgift på 5-20 kr per betalning utifrån betalningens belopp. Föreningen kan låta sina medlemmar stå för denna kostnad. Vi rekommenderar i så fall att ni lägger på 10-20 kr i administrationsavgift eller att ni höjer träningsavgiften med samma belopp.

Detaljerad prislista

Swish gör att fler betalar snabbare

När en medlem kan välja på att betala med Swish, Bankgiro eller kort väljer 8 av 10 Swish. Dessutom är det en stor andel som betalar fakturan direkt när den dyker upp i mejlen, istället för att vänta till förfallodagen närmar sig.

Ta bort risker och merarbete
Den nya betaltjänsten innebär som sagt att alla betalningar, oavsett betalsätt, prickas av automatiskt. Den eliminerar även de risker som manuell avprickning innebär.

Några exempel:

1. När kassören är sjuk, bortrest eller upptagen med annat tar det tid innan betalningarna prickas av.
  2. Det resulterar i att ”Betalstatus” inte stämmer. Som i sin tur gör att vissa medlemmar betalar dubbelt, ställer frågor till kansliet, får påminnelser fast de betalat, känner en osäkerhet om systemet verkligen fungerar eller om kansliet missar betalningar ibland. Medlemmen får heller inte tillgång till kvitto, medlemskort, förmåner eller funktioner som bara nås av för betalande medlemmar.
  3. Det är lätt att råka fylla i fel belopp, fel datum eller pricka av fel faktura. Dessa fel brukar ofta även försvåra arbetet för den som sköter bokföringen i föreningen.

Hur kommer ni igång?

Alla nya föreningar som vill fakturera med Svenskalag får den nya tjänsten automatiskt.

Föreningar som redan använder vår Faktura- och betaltjänst kommer att slussas över på den nya tjänsten under 2023. Ju snabbare ni hör av er och byter - desto snabbare kommer ni att spara tid. Ni som idag tar betalt med Swish och kort i Svenskalag rekommenderas att återkomma snarast. Det finns många tusenlappar att spara med den nya tjänsten.

Vill ni veta mer och komma igång med den nya tjänsten - anmäl intresse på www.svenskalag.se/nyfiken

Mer info

Ladda hem infoblad