Status - Integration med IdrottOnline

Som vi tidigare meddelat har Svenskalag.se tecknat avtal med RF som möjliggör import av aktiviteter och närvaro direkt till IdrottOnline.

Arbetet med att bygga integrationen mellan systemen pågår just nu och under våren kommer vi att genomföra ett pilottest med några föreningar, där vi skickar över data från våren, 1 jan - 30 jun.

Förutsatt ett lyckat pilottest så kommer övriga föreningar att kunna börja läsa över närvaro från 1 juli 2016. Detta gäller då alltså höstens aktiviteter (ansökan om LOK-stöd för dessa görs i februari 2017)

Så funkar det (Fr.o.m. juli 2016)

1. Logga in i Svenskalag.se och godkänn att data skickas till IdrottOnline.
  2. Logga in i IdrottOnline och godkänn att ni vill ta emot data från Svenskalag.se.
  3. Fyll i närvaro i Svenskalag.se precis som vanligt.
  4. Två gånger om året (feb och aug) loggar föreningen in i IdrottOnline och ansöker om LOK-stöd, precis som idag. Fälten i LOK-stödsansökan är då förifyllda baserat på den data som har skickats över från Svenskalag.se. Spara och skicka in ansökan.

Kommunalt aktivitetsstöd

Om er kommun är ansluten till ApN (Aktivtetskort på nätet) så innebär integrationen ingen förändring. Data skickas från Svenskalag.se till ApN varje dygn precis som tidigare.

Om er kommun använder Argentum (även kallat Explicit/Interbook) loggar föreningen in i IdrottOnline och väljer "Skapa kommunfil". Filen skapas då utifrån den närvaro som hämtats från Svenskalag.se och därefter skickas filen till er kommun. Detta innebär alltså att närvaro fortsättningsvis endast behöver föras i Svenskalag.se.

Vi kommer att informera vidare här på bloggen när vi har ny information om integrationens status.