Nyhet: Intyga belastningsutdrag

Från 1 jan 2020 ska alla idrottsföreningar anslutna till RF kontrollera begränsat registerutdrag för ledare över 15 år som har regelbunden kontakt med barn under 18 år. Detta enligt bestämmelser i lagen (2013:852).

I Svenskalag.se är det nu enkelt att följa lagen. Vi har tagit fram en checklista som visar de personer i er förening som bör kontrolleras.

Som standard visas alla ungdomsledare (ledare i en grupp som innehåller barn under 18 år). Men ni kan välja att även visa övriga ledare, styrelse och personal i listan.

När en person inkommer med ett belastningsutdrag som ni vill godkänna klickar ni på "Intyga utdrag" och därefter "Spara".

Fortsätt på samma sätt tills alla personer i listan har inkommit med ett godkänt belastningsutdrag.

I listan får ni även en påminnelse när det är dags att kräva in uppdaterat utdrag. Ni kan ställa in intervallet själva men vår rekommendation är att ni begär in nya utdrag åtminstone varannat år.

OBS. Personer under 15 år visas inte i listan då de inte omfattas av lagen.

På rf.se hittar ni mer matnyttig information:

Riksidrottsförbundet: Frågor och svar om registerutdrag