Ny funktion: Extra registerfält

Vi är glada att lansera en ny och väldigt efterfrågad funktion som gör ert medlemsregister ännu mer kraftfullt.

Använd Extra registerfält för att lagra beständig information om era medlemmar. Det kan exempelvis röra sig om vilken utbildningsnivå era ledare har gått igenom eller vilken nyckel till klubblokalen som en medlem har.

Fälten läggs till av huvudadministratörer i Medlemsregistret under Inställningar. Det går att välja om informationen i fälten ska kunna redigeras av medlemmen själv eller inte.

Notera att de extra registerfälten inte bör användas till att lagra tillfällig information som hör till ett specifikt tillfälle såsom ett läger eller sommarhockeyskolan.

För att lagra den typen av information används istället Extra formulärfält i respektive formulär. Exempel på sådan information är tröjstorlek eller om någon behöver boende under lägret.

1. Joacim 16 sep 2016, 16:34

Mycket bra funktion. Skulle man kunna få ett val där man hade flerval med text ruta. Ex. kryssar i "Klubbhusnyckel" och efteråt kan man fylla i vilket nummer nyckeln har.

2. Andreas Kiellarson 19 sep 2016, 13:12

Hej Joacim. Kul att höra! Kan även glädja dig med att de efterfrågade funktionerna finns. Det går att välja olika typer av fält (Fritext, flerval, kryssruta m.m.)

3. Mikael Glentoft 17 dec 2017, 14:30

Kan man ha dolda registerfält, dvs att man för olika formulär kan lägga till egenskaper som inte syns i själva formuläret vid anmälan. Exempel om man anmäler sig via någon form av kampanj så vill jag ha en checkbox som är ikryssad men som inte syns vid anmälan.

Likaså registerfält som inte går att ändra men som skall synas i informationssyfte

4. Andreas Kiellarson 19 dec 2017, 13:43

Det korta svaret vad gäller formulären är att man inte kan ha dolda fält och inte heller ha ett fält som visas men inte går att ändra.

Det lite längre svaret kring hur det fungerar: Det går att lägga till ?Extra registerfält? i medlemsregistret. Föreningen kan sedan välja om dessa ska finnas med i anmälningsformulär eller ej.
    Det går även att ställa in vem som kan se respektive ändra informationen i de extra fälten. Om fältet finns med i anmälningsformuläret går det dock att ändra av den sökande vid anmälningstillfället.
    Om fältet inte finns med i formuläret kommer det inte vara ikryssat som förvalt på personen när denne läggs till i registret.