Mejl och SMS har flyttat (för vissa)

Du som är huvudadministratör i din förening har säkert redan noterat att Mejl- och SMS-utskick har flyttat från Kugghjulet på hemsidan och istället fått en egen flik i den vita administratörsmenyn högst upp på sidan.

Är du gruppadministratör hittar du Mejl- och SMS-utskick precis som tidigare under Kugghjulet på din gruppsida.

Syftet med ändringen är att göra Svenskalag mer logiskt, användarvänligt och bättre anpassat de olika typer av administratörer som finns i en förening.

Huvudadministratörer (Kansli, styrelse)

Som huvudadministratör jobbar du mest, och bäst, i den vita menyn. Där växlar du ofta mellan Hemsida, Register, Fakturering, Formulär, Grupper och LOK-stöd. Och nu tillkommer alltså Utskick.

Gruppadministratörer (Tränare, lagledare)

Som administratör i ett lag eller i en grupp finns allt du behöver direkt på hemsidan eller i kontrollpanelen (Kugghjulet). Vi vet att många ledare administrerar och kommunicerar med sin grupp när de inte har tillgång till dator. Därför är både hemsidan och kontrollpanelen väl anpassad för mobila enheter.

För den nördiga 🤓

En annan fördel med denna uppdatering är alla mejl och SMS ni skriver fr.o.m. nu öppnas i ett eget fönster. Det betyder att ni kan ha kvar hemsidan, kalendern eller registret i bakgrunden medan ni skriver ert meddelande.