Lägg in målsmän på rätt sätt!

För att ni ska få ordning och reda i ert medlemsregister har vi gjort det tydligare för era administratörer hur det är tänkt att spelare med målsmän ska läggas upp.

Idag är det många som lägger in målsmäns e-postadresser direkt i spelarens personuppgifter. Om ni fortsätter med detta går ni miste om vissa smarta delar av Svenskalag.se.

Så gör ni:
Tanken är att ni först fyller i spelarens uppgifter och att ni i steg 2 anger målsmäns uppgifter. Detta gör att:

• Målsmän visas med namn och kontaktuppgifter under barnet i adresslistan, samt i mejl- och SMS-utskick.
  • Målsmän får en egen inloggning och kan ändra alla sina barns uppgifter.
  • Målsmän kan svara på alla sina bars kallelser.
  • Ni kan skicka ut mejl och SMS till målsmän, men välja bort att det skickas till barnet.
  • Ni som fakturerar via hemsidan kan knyta ihop spelare med målsmän som famlijer och på så sätt skicka familjefakturor.
  • Föreningen får ordning och reda på medlemsregistret då rätt kontaktuppgifter ligger på rätt person.

Logga gärna in på er hemsida och klicka på "lägg till spelare" så ser ni hur det fungerar.

Kommentarer Visa alla kommentarer (13)

1. Eva 17 jan 2015, 20:47

Går det att ändra på befintliga medlemmar också eller gäller det bara nya?

2. Robert Larsén 17 jan 2015, 20:58

Hej Eva, Det går jättebra att komplettera med målsmän efter att spelaren skapats. Redigera spelarens profil och gå till fliken målsmän.

3. Per Lundin 7 maj 2015, 09:12

Skall detta sätt att använda målsmän även användas för yngre barn som inte har e-postadresser och mobiltelefon? Då kommer ju dessa fält vara tomma för alla spelare. Skickas då t.ex. matchkallelser till föräldern istället?

4. Robert Larsén 7 maj 2015, 09:27

Hej Per, Ja det stämmer. Kallelser och fakturor mm går då istället till målsmannen med automatik.

5. Per Lundin 7 maj 2015, 09:30

Lysande! Då skall vi inleda det förnäma arbete med att be 62 målsmän skicka in sina uppgifter för att kunna skapa deras konton :) Personnummer är väl inte obligatoriskt för en förälder va? Om jag är målsman till flera barn i olika lag eller idrotter så kan jag administrera alla barnens konton via min inloggning eller?

6. Robert Larsén 7 maj 2015, 09:35

Hej Per. Ja, det är lite jobb i början men det har ni igen senare. Ja, du kommer åt alla dina barn via din inloggning.

7. David Klevmarken 16 sep 2016, 20:25

Hej Robert! Jag har en fråga: Ett barn som inte har en mailaddress registrerad på sig dyker inte upp som valbar att skicka en kallelse till, varför är det så? Jag har skapat alla anhöriga och kopplat dem till sina barn. De anhöriga har mailaddresser men dem vill jag ju inte skicka kallelsen till, det är ju barnet som är uttaget till match. Har vi någon felinställning hos oss som ställer till det?

8. Robert Larsén 19 sep 2016, 13:21

Hej David. Det var ett tillfälligt fel som uppstod i samband med en uppdatering. Nu går det bra att kalla barn utan e-postadresser precis som tidigare. Har du fler tekniska frågor är du välkommen att kontakta support@svenskalag.se.

9. Chris 3 feb 2018, 13:28

Hej, när jag ville skicka en SMS till målsmännen, angående match imorgon måste jag göra det under målsmännen? För de kanske inte alls har samma efternamn som barnet och då är det mycket jobb att leta upp barnen, sedan målsman, sedan ser till att det plockas rätt i en annan fönster. Hade varit bra att bara boka av vilka barn ska får sms och att deras målsmän ska också får det (just nu ser jag bara barn som är "felregistrerat" som övan under sms meny...)

10. Karin 14 feb 2019, 08:14

Hej
    Jag har ett barn som jag vill lägga till målsman för, målsmannen finns registrerad då denne är kopplat till sitt andra barn. När jag försöker lägga till målsmannen på barnet händer ingenting, har du någon aning om vad jag gör för fel

11. Robert Larsén 14 feb 2019, 08:29

Hej Karin, vänligen mejla till support@svenskalag.se och ange vilken förening, vilket barn och vilken förälder det gäller så hjälper vi dig så snart vi kan.

12. Mathias 11 aug 2019, 19:57

Hur gör jag för att undvika att kallelserna även skickas till målsmän?
    Det känns relevant för ungdomslag men inte för äldre juniorer. Vill dock fortfarande ha målsmän registrerade.

13. Samuel 15 aug 2019, 14:31

Mathias jag har skapat, har dock inte målsmän nu utan två olika grupper för spelande, en intern grupp.
    Där väljer jag sedan vid kallelse vilken grupp det gäller.