J-Södra bytte till Svenskalag - slog rekord i LOK-stöd

Nykomlingen i Fotbollsallsvenskan, Jönköping Södra, hade en sammantaget fin säsong i landets högsta serie där man till slut kunde landa en 12:e plats med god marginal. Detta är dock långt ifrån det enda positiva i föreningen under 2016.

Föreningen kunde även glädjas åt ett rekordstort LOK-stöd när första halvåret för 2016 skulle summeras. Hela 20 000 kronor extra jämfört med vårterminen 2015 gav föreningen ett välförtjänt tillskott i kassan.

- Det var givetvis väldigt kul för oss, säger en nöjd Mikael Johansson som är ungdomskonsulent i föreningen.

Mikael fortsätter:

- Den enskilt största faktorn till detta är att vi efter bytet till Svenskalag.se nu jobbar i ett lätthanterligt system för medlemsregister och närvarorapportering. Det har blivit enkelt för tränarna i lagen att föra närvaro och lätt för mig att ha en överblick kring att allt sköts som det ska.

Just överblicken har varit nyttig för Mikael, som vid tillfällen då ungdomstränare missat att föra närvaro på sitt lags träningar kunnat uppmärksamma detta i systemet och med lätthet korrigera det tillsammans med ledarna.

Trots att antalet ungdomslag- och aktiviteter varit på samma nivå som förra året, har LOK-stödet ökat dramatiskt tack vare den enkla närvarohanteringen.

Man får väldigt bra och tydlig koll med det här systemet. Det har också medfört att vi blivit bättre på att föra närvaro på aktiviteter vid sidan av träningarna. Om ett ungdomslag till exempel varit bollkallar på A-lagets matcher så har vi enkelt kunna fylla i närvaro även där, avslutar Mikael Johansson.

Läs mer om LOK-stöd och närvaro i Svenskalag.se