GDPR: Det behöver er förening veta

Den 25 maj träder dataskyddsförordningen (GDPR) i kraft. Detta  innebär förändringar för alla organisationer (företag och föreningar) som behandlar personuppgifter samt stärkta rättigheter för den enskilde när det gäller personlig integritet.

Avtal eller samtycke?

För att som idrottsförening ska få behandla personuppgifter krävs en laglig grund. Exempel på detta kan vara avtal eller inhämtning av samtycke från de personer ni hanterar i ert register.

Riksidrottsförbundet (RF) har i sin uppförandekod kommit fram till att medlemskap i en förening kan ses som ett avtal och kan därför gälla som laglig grund. Inom idrottsrörelsen ingås avtal om medlemskap för barn under 18 år av vårdnadshavare, därmed omfattas anhöriga/målsmän av avtalet som laglig grund.

Samtycke krävs alltså inte så länge personen är medlem, målsman till medlem, anställd eller har ett kundförhållande till er förening.

Föreningens integritetspolicy

Senast 16 maj kommer ni som förening att kunna publicera er integritetspolicy i Svenskalag.se samt informera berörda personer om dessa.

Personuppgiftsbidträdesavtal (PUB-avtal)

För att ni som förening ska kunna använda Svenskalag.se som föreningsverktyg behöver en personuppgiftsansvarig i föreningen ta del av och godkänna ett nytt personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal). Detta avtal ersätter de befintliga villkoren kring PUL. PUB-avtalet kommer att finnas tillgängligt för alla personuppgiftsansvariga senast 8 maj.

Riksidrottsförbundet hjälper er

RF har jobbat mycket för att hjälpa och underlätta för er som idrottsförening med hur ni praktiskt kan gå tillväga i ert arbete med GDPR.

Vi rekommenderar att ni tittar på RF:s material nedan så snart som möjligt. Börja med att titta på Uppförandekoden för idrottsrörelsen som ger en bra grund till fortsatt arbete, därefter finns en hel del bra checklistor och manualer ni kan använda er av. Det finns även möjlighet att anmäla er digitala utbildningar med SISU via RF:s hemsida.

Material från Riksidrottsförbundet
Personuppgifter i idrotten