Förbättrad dubbletthantering

I ett bra medlemsregister finns inga dubbletter. Därför kan ni enkelt slå ihop användare som av misstag lagts upp som olika medlemmar.

Vi har smugit in några förbättringar på den sida som listar möjliga dubbletter i registret. Dels har vi snabbat upp sidan och minskat laddningstiderna.

Vi har även lagt till möjligheten att ignorera en dubblettvarning. Denna funktion används när ni är helt säkra på att varningen innehåller olika individer. (Även om de exempelvis har samma för- och efternamn.)

Varför vill man undvika dubbletter?

Det finns många nackdelar med att ha dubbletter i registret. Här kommer några exempel, dels för medlemmen men också för föreningen.

För medlemmen

• Medlemmen vet inte vilket konto och inloggningsuppgifter som gäller.
  • Medlemmen riskerar att få dubbla fakturor, påminnelser, mejl och SMS-utskick.
  • Medlemmen loggar in på fel konto och får inte tillgång till rätt information avsedd för sig själv eller sina barn. Inte heller barnens kallelser som man får via appen når fram.

För föreningen

• Föreningen får frågor från medlemmen gällande alla övriga punkter ovan.
  • Föreningen får ett medlemsantal som inte stämmer.
  • Det skapar en osäkerhet och risker för fel ökar när föreningen jobbar med fakturering, kommunikation och medlemshantering.

Vår rekommendation

Är du huvudadministratör i din förening? Gå då till Register > Dubbletter. Där ser du om ni har några troliga eller potentiella dubbletter. Slå ihop de användare som du anser är uppenbara dubbletter. Om du annars är säker på att varningen innehåller olika individer klicka du på "Ignorera".

Lycka till med städningen :)