Instruktioner för Newbodyförsäljning:
Vänligen läs instruktionerna noggrant och hör av dig om du har ytterligare frågor.
Registrering av gruppansvarig:
En förälder i varje grupp behöver registrera sig som gruppansvarig. För att göra detta behöver man först registrera sig som säljare. Detta görs enkelt genom att använda den länken som vi skickar ut från kansliet. Följ bara instruktionerna på hemsidan för att skapa ett konto och ange de nödvändiga uppgifterna.
Därefter skickar du ett e-postmeddelande eller ett SMS till mig så att jag kan ändra huvudadministratörens roll från "säljare" till "gruppansvarig".
Här är mina kontaktuppgifter:
0701 413868
Registrering av säljare:
Som gruppansvarig kan man bjuda in säljare genom att dela ut länkar via email, whatsapp, messenger, sms, osv. Så se till att alla familjer i er grupp får en inbjudan att bli säljare.
Att sälja:
- Användning av QR-kod eller länk:
- När varje spelare har registrerat sig får barnen en unik länk som man kan dela med vänner, familj och bekanta via sociala medier, e-post eller sms. Denna länk kan användas för att köpa produkter direkt från NewBodys webbshop.
- Alternativt kan man skriva ut ett försäljningsblad med QR-kod, som kan användas i försäljningen. Exempelvis kan de distribueras i brevlådor. QR-koden kan köparen skanna med sin smartphone för att komma till säljarens personliga försäljningssida.
- Försäljning via internet:
- Man kan dela sin unika länk eller QR-kod med så många som möjligt via sociala medier, e-post eller sms. När någon klickar på länken eller skannar QR-koden, kommer de direkt till den personliga försäljningssidan på NewBodys webbshop där de kan se och köpa produkter.
- Beställningarna samlas automatiskt och registreras under säljarens namn, så varje säljare och du som gruppansvarig, kan enkelt följa försäljningsstatistiken.
- Dela ut kataloger:
- Katalogerna är fortfarande en bra försäljningsmetod. Lägg dessa i fikarummet på jobbet eller ge dem till vänner, familj och bekanta och låt dem bläddra igenom produkterna. Katalogerna finns i vårt förråd i Lundbystrandshallen. Hör av er om ni behöver hjälp med det.
- På katalogen finns en QR-kod, när köparen skannar den så kommer han till en webshop. Där behöver de fylla i säljarens unika bokstavskod. Den hittar de på katalogen. Säljaren behöver manuellt skriva dit den (finns uppe i högra hörnet inne i säljarens profil).
- I katalogen finns också en klassisk beställningslista där köparen kan skriva upp sig. Försök att undvika att använda denna, för då behöver sedan säljaren manuellt föra in dessa ordrar (och det kan bli fel)
Leverans av varor:
Köparen kan välja att få sina varor på två sätt:
- Direktleverans: Vid alla typer av köp digitalt kommer säljaren att få frågan i kassan om de vill betala direkt och få dem hemskickade. Väljer de detta, så betalar de och varorna skickas direkt hem till dem utan att säljaren behöver göra något. Detta kan kosta en liten slant extra. Köper man över ett visst belopp (cirka 600 kr) så ingår transport. Detta alternativ är så klart det bästa för säljaren- Men även för köparen som slipper vänta på sina varor.
- Leverans i efterhand: Det andra alternativet är att köparen bara gör en beställning. Varorna kommer de att levereras till kansliet efter försäljningsperiodens slut. De ligger packade per grupp och varje säljare har en individuell låda. Dessa behöver gruppen hämta och sedan distribuera ut till köparna. Vid er leverans ska köparen betala varorna. Detta görs enklast via QR-koder från er digitala lagkassa. Ni kan ha personliga koder, eller en kod för hela gruppen.
Försöka att få så många köpare som möjligt att använda direktleverans!
Redovisning:
Efter försäljningsperiodens slut görs en avräkning:
- För direktförsäljningarna har gruppen innestående pengar hos Newbody.
- För leveranserna som gjorts i efterhand har gruppen hela köpesumman innestående på sitt konto i digitala lagkassan.
- Newbody gör en avräkning. Er vinst är cirka 25% på försäljningsvärdet och antingen får ni ut pengar eller så behöver ni betala in pengar, beroende på hur era varor har sålts.
Vi hoppas detta klargör hur försäljningsprocessen fungerar. Tveka inte att kontakta oss på kansliet om du har några frågor eller behöver hjälp.
Lycka till med försäljningen!
Handla och stötta föreningslivet - Newbody Family - Newbody Family
Med vänliga hälsningar
Luisa Bengtsson, HP Warta
luisa.fernanda@hpwarta.se
Via Svenskalag.se