Föreningar

Bättre koll och sparade pengar med Svenskalags nya betaltjänst

I december förra året lanserade vi på Svenskalag vår nya automatiserade betaltjänst och över 300 föreningar har redan kommit igång med den nya tjänsten. En av föreningarna är Skå IK. Vi fick en pratstund med klubbchefen Johan Fogelklou som berättar om hur den nya tjänsten påverkat arbetet i föreningen.

– Jag är jättenöjd hittills och ser bara fördelar med detta. Det är väldigt tidsbesparande. Det är fler medlemmar som betalar och de betalar snabbare i och med att Swish är så enkelt. I slutändan leder det till att färre fakturor förfaller och färre påminnelser skickas.

Smidigare bokföring

Han förklarar även hur det effektiverat arbetssättet gällande ekonomi  och bokföring:

– Vi har fått bättre koll på ekonomin kopplat till vår bokföring och hela flödet har blivit mer digitaliserat. Tidigare skrev vi ut kontoutdrag varje dag, där vi antecknade vad betalningarna gällde. Dessa utdrag lämnade vi till vår externa redovisningsbyrå som alltså fick lägga på tid på detta dagligen. Nu kan de istället hämta ut en fil en gång i veckan där allt underlag finns. Så vi sparar en hel del pengar i form av minskade timmar hos redovisningsbyrån.

Stor fördel med Swish

För medlemmarna är den tydligaste förbättringen enkelheten i att betala fakturan med Swish:

– Tidigare fick vi många frågor från medlemmar om hur de ska betala eller om det går bra att Swisha medlemsavgiften. Så vi märker av förbättringarna genom att vi inte får alls så många frågor. Det flyter på smidigare även för medlemmarna, berättar Johan.

Han tillägger:

– Vi tjänar faktiskt på detta. Även om det tillkommer en viss serviceavgift sparar vi mer pengar i form av minskade kostnader för redovisning och bokföring.

Vill även din förening veta mer eller komma igång med den nya betaltjänsten?

Anmäl intresse på www.svenskalag.se/nyfiken