Ny funktion: Samtycke till foton

Här kommer en smidig funktion för er som vill hantera samtycke för publicering av foton på hemsidan.

Samtycke för dagens medlemmar
Nu kan varje medlem välja om hen vill vara med på foton på hemsidan. Logga in och klicka på Mina uppgifter > Sekretess. Där väljer man att godkänna eller ej godkänna publicering av foton.

Samtycke för nya medlemmar

För att ta in samtycke för fotopublicering för nya medlemmar rekommenderar vi er att anpassa ert anmälningsformulär redan idag. Gå till Register > Formulär och redigera det formulär det gäller. Under Formulärfält > Sektretess kan finns en ny kryssruta för Foto-samtycke som vi rekommenderar att ni visar formuläret.

Om en person väljer att ej godkänna foton innebär det att:

• Alla personens profilbilder tas bort permanent.
  • Det finns ingen möjlighet att återställa bilderna.
  • Det går inte att ladda upp ny profilbild.
  • Alla taggar på dig i bildgalleriet tas bort.
  • Det finns ingen möjlighet att återställa taggarna.
  • Det går inte att tagga dig i bildgalleriet.

Nytt filter i registret

Som huvudadmininstratör kan ni enkelt hitta alla personer som ej godkänt till fotopublicering. Använd filtret "Godkänt medverkan på foto"

Observera

Svenskalag.se kan inte helt förhindra att bilder publiceras på hemsidan. Det är upp till föreningen att efterleva varje individs önskan om fotopublicering.

Kommentarer Visa alla kommentarer (5)

1. Marie-Louise Elebring 17 jun 2018, 22:15

Jättebra funktion, men var hittar jag som administratör filtret "Godkänt medverkan på foto"? Jag har letat under "personer! men där ser jag det inte.

2. Andreas Kiellarson 18 jun 2018, 08:23

Hej Marie-Louise. Om du klickar på Kugghjulet > Medlemsregister finns detta som ett filter. Inom kort kommer du även att kunna se denna info när du laddar upp en bild exempelvis lagfoto, nyhetsbild eller i bildgalleriet.

3. Andreas 19 aug 2018, 10:57

Hej,

Tack för en bra funktion! Hur taggar man personer i bilder, hittar ingen information om detta.

4. Andreas Kiellarson 20 aug 2018, 11:02

Hej Andreas. Taggning av personer går enbart att göra på bilder som finns i Bildgalleri. Under respektive bild finns en knapp för att "Tagga bilden".

5. Mats 3 okt 2018, 15:41

Kan man bara tagga personer som är med i respektive flik? Tex kan jag inte tagga en person i seniortruppen om korten ligger under huvudsidan.