Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
Idag, 06:00
Ville Hämäläinen i full fart. Foto: Angelica Öijerstedt/Henrik Särenborg
Efter en stark debutsäsong i Nässjö IF blev det till slut en fortsättning för den finske försvarsgeneralen Ville Hämäläinen. Med lite distans till den gångna säsongen ser han tillbaka på ett år som innehöll både personlig utveckling och sportslig framgång – samtidigt som han blickar framåt mot en ny vinter i NIF- tröjan.
När Ville Hämäläinen anlände till Nässjö inför förra säsongen väntade inte ett nytt land men likväl en ny stad och en ny vardag. Nu, efter sitt första år i klubben och med lite distans till det han upplevt, beskriver Ville tiden som både lärorik och utvecklande.
– Efter lite tid att smälta allt var första säsongen i NIF ganska speciell. Privat var det mycket nytt med att flytta till en ny stad och komma in i ett nytt liv. Men det kändes ändå snabbt som hemma. Som spelare var det en säsong där jag lärde mig mycket med nytt tempo, nya krav och ett lag som verkligen ville framåt. Jag tycker att jag växte både på och utanför isen, säger han.
Valde att stanna i Nässjö
Under våren stod det klart att Hämäläinen förlänger sitt kontrakt med NIF. Beslutet växte fram över tid, men känslan blev till slut självklar.
– Det var inget snabbt beslut direkt. Jag trivdes i laget och kände att det fanns något bra på gång här, så det handlade mest om att känna efter rätt. Till slut kändes det ganska självklart att fortsätta. Nu efteråt känns det bara bra – jag är glad att jag valde att stanna och fortsätta bygga vidare här skriver Ville som tar sig tid för en intervju mellan alla sommarens fisketurer, en hobby som ligger honom varmt om hjärtat.
I vintras blev Ville också VM- spelare. När han tillhörde Katrineholm var Ville kallad till landslagsläger, och nu en säsong senare dök en ny chans när Ville med endast ett dygns varsel kallades till en landslagsturnering i Uppsala. Väl där presterade Ville så pass bra att han också knep en plats i finska VM- truppen.
Under våren hördes också flera av lagkamraterna uttrycka sin önskan om att klubben skulle behålla den finske VM- spelaren som huserar på mittfältet.
– Det betyder mycket. När det kommer från egna lagkamrater blir det extra äkta på något sätt. Jag försöker bara göra mitt jobb varje dag, så det uppskattas verkligen att det märks och värderas i laget.
Sommarlotteriet- dragning nu på söndag med hela 18 priser i potten!
Uppskattad av både lagkamrater och supportrar
Inte bara lagkamraterna uppskattar Hämäläinens insatser. I en omröstning på Blåstället Podcasts Instagram röstades han fram som favorit till utmärkelsen "Fansens lirare" inför den kommande säsongen. En utmärkelse som lättast kan liknas vid läktarens röst på en "Most Valuable Player"
– Det är riktigt kul. Supportrarna är ju de som följer oss hela tiden, så att få den typen av uppskattning därifrån känns stort. Det ger extra motivation, men jag försöker samtidigt inte tänka för mycket på det utan bara göra mitt jobb.
NIF var bara minuter från en plats i Elitserien i vintras. Trots några spelartapp ser Hämäläinen positivt på årets truppbygge.
– Jag tycker laget ser starkt ut. Vi har behållit en väldigt bra kärna och samtidigt fått in spelare med rutin som höjer konkurrensen. Det känns som att vi har något bra på gång, men klart är också att det kommer krävas hårt jobb varje dag även fortsättningsvis.
Att hårt arbete är något Hämäläinen värdesätter råder det ingen tvekan om där han föredömligt visar prov på just detta var träning och match. På klubbens fystester var han den spelare som presterade bäst totalt, något som även lyftes fram av fystränaren Kalle Öberg under föreningens årsmöte när denne höll föredrag om en bandyspelares fysträning.
– Det är såklart kul att höra. Jag försöker alltid vara noggrann med fysen och göra jobbet ordentligt, så det är roligt om det syns i testerna också. Men det är bara en del av helheten – det viktiga är vad man gör på isen.
Klicka hem ditt säsongskort, du också!
Sommaren hemma i Finland
Just nu tillbringar Ville sommaren hemma i Finland där fokus ligger på återhämtning, träning och tid med nära och kära.
– Det är ganska lugnt egentligen. Jag spenderar mycket tid med familj och vänner, tränar på egen hand och tillbringar mycket tid på vattnet med att fiska. Det är skönt att vara hemma i Finland lite också.
Han berättar också att kontakten med de andra nya NIF-spelarna i Finland hålls vid liv under sommaren.
– Ja, lite kontakt har vi haft. Mest vanligt snack och att man kollar läget. Det är kul att det kommer in fler finska spelare också säger Ville Hämäläinen som nu får sällskap av dubbla namne i bröderna Saku och Riku med Hämäläinen som efternamn.
När försäsongen drar igång är Ville dock tillbaka på det småländska höglandet och Nässjö med batterierna laddade och siktet inställt.
– Jag ser mest fram emot att komma igång med laget, känna på isen igen och försöka ta nästa steg både personligen och som lag.
Med en stark och uppskattad debutsäsong bakom sig, stort förtroende från både lagkamrater och supportrar samt en tydlig tro på lagets framtid är förväntningarna höga. En sak är säker – Ville Hämäläinen är redo.
Spelarsponsor
Vill du stötta Nässjö IF i allmänhet och Ville Hämäläinen i synnerhet?
-Bli personlig spelarsponsor där du/ditt företag syns och hörs när Ville gör det. Både i arenan och digitalt på våra plattformar. Kontakta oss så berättar vi mer.
Kontakt
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies