Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
21 jun, 19:39
Mellan 30 maj till 13e Juni gick pistol EM i IPSC. Tävlingen hölls i Buzsak i Ungern, Samma skjutbana som hade hagel EM förra året. Tävlingen hade 24 Stager totalt och var indelat i 4 areor med 6 stager vardera. Man fick sedan skjuta en area (sex stager) under ett två timmars pass om dagen, vilket var skönt så att det inte blev långa dagar i värmen, och man sköt då 4 av 5 dagar så att alla hade en vilodag någon av dagarna.
Så var ganska likt uppläget som det brukar vara på EM/VM i IPSC. Det som var nytt att de hade döpt om Pre-matchen till mainmatch 1, och den vanliga mainmatchen till mainmatch 2 för att kunna klämma in ännu flera skyttar.
Så RO’s och helpers hade en ”pre prematch” där de sköt matchen, för att sedan jobba mainmatch 1 och 2.
Ifrån Växjö tävlade Damir Ahmetovic och undertecknad, Jerry Pettersson, På plats fanns även Helene Nyqvist som support och fotograf.
Damir tävlade i divisionen Production optics och sköt under mainmatch 1 medans jag sköt Classic under mainmatch 2.
Den 2-6e Juni pågick Mainmatch 1 där Damir sköt, och det flöt nog på som en ”vanlig” mainmatch där stationerna var fullt bemannade. Jag kom ner först den 5e Juni så har kan inte uttala mig så mycket här, utan jag gick mest runt och kollade in alla stationerna de 2 sista dagarna medans de sköt.
Den 7e Juni var det dags för den officiella invigningen som gick i Balatonboglar längs med Balatonsjön.
Det var som sedvanligt en hel del förseningar innan paraden kunde börja och alla länderna fick promenera bort till scenen för att lyssna på diverse tal och uppvisningar. Tyvärr fick den svenska truppen ganska dålig placering vid scenen så var svårt att se eller höra ordentligt, Men vi fick iallafall höra IPSC presidenten officiellt öppna tävlingen.
Den 8e Juni fick jag ställa larmet tidigt då jag hade första skjutpasset där man skulle vara klar på stage för briefing kl 07.20. Jag fick börja på stage 3 som var en lite halvjobbig stage att börja på för classic, och det blev inte mindre nervöst av att en av skyttarna förre mig Dqade sig på första stationen innan första skottet. Så det blev en försiktig start för mig, och stationen efter var en weakhand station som inte gick något vidare för min del. Vaknade till lite efter detta och slutade dagen ganska bra på de två sista stationerna iallafall.
9e Juni hade vi andra passet på area 2, och denna dagen blev riktigt varm. Tyvärr hade jag lite svårt med att fokusera i värmen och tappade en hel del onödig tid och poäng.
10e Juni sköt vi area 3 och detta var klart min bästa dag. Jag lyckades hitta flytet ordentligt och sköt ganska jämnt. Finns ju klart en del man skulle vilja förbättra även denna dagen, men överlag är jag nöjd med den dagen.
11e Juni var sista dagen för mig att skjuta, och area 4 stod på schemat. Hade både en stronghand och weakhand station denna dagen, stronghand gick bra med weakhand gick dåligt så nu har jag något att träna på. I övrigt tappar jag en hel del onödig tid på de andra stationerna som tyvärr kostade mig en del matchpoäng.
12e juni hade jag min vilodag, så gick runt lite på skjutbanan först och hejade på några av de andra svenska skyttarna på morgonen innan jag och Helene åkte iväg och turistade lite på ett medeltida slott i närheten.
13e Juni var det dags för shootoff och priscermonin. Vi hoppade över shootoffen denna tävlingen och åkte och turistade i Budapest istället så kan inte uttala mig om den.
På kvällen var det dags för Priscermonin som hölls i en handbollshall i Balatonboglar, så det bjöds på buffe och en hel del mingel bland alla skyttarna. Dock kan priscermonierna bli väldigt utdragna då det är många medaljer som ska delas ut till de olika divisionerna och kategorierana både individuellt och för lagen.
Men för Sveriges del så tog vi väl hem iallafall 11st medaljer ifrån EM, så ett stort grattis till de medaljörerna.
För oss Växjö skyttar så slutade det med en 234e plats och 64,79% för Damir i production optics overall och en 59e plats och 72,62% i Senior.
Jerry Pettersson fick en 18e plats och 80,34% i classic varav 13e i Europa och 1a i Norden.
Det är alltid svårt att försöka skriva ner en sammanfattning av en tävling i efterhand, Hur man än gör kommer det alltid att tappas bort mycket om varför man älskar att åka iväg på dessa tävlingar, Alla människorna man träffar, alla upplevelser man får vara med om och alla platser man får besöka.
Detta gäller speciellt de stora mästerskapen som ger massor av minnen och upplevelser man kommer ta med sig resten av livet. Med det sagt så vill jag bara säga att det har varit en underbar tid och upplevelse allt som rör EM både före, under och efter EM.
Men nu ska jag ha några dagar vila och midsommardags firande innan det är dags att sätta igång och träna ordentligt inför nästa stora mästerskap.
Här finns min match uppladdad ifall man vill se: https://youtu.be/7fEE5YY9HRk
// Jerry Pettersson
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies