Utdrag ur belstningsregister
Ulvåkers IF genomför varje år en kontroll av registerutdrag på ledare och andra som har regelbunden kontakt med barn i syfte att öka tryggheten i föreningen. Ulvåkers IF har bestämt att ledare, styrelse och personal ska kontrolleras.
Berörda personer får ett automatiskt genererat mail när det är två månader kvar av eller omgående när de registreras som en roll som kräver att visa upp ett begränsat registerutdrag för styrelseledamot
.
Styrelsen beslutade 2023-12-05 att godkänna Bank-ID är fullgott för identifiering och att ledarna kan använda de tre leveransalternativen som passar dem bäst.
- digitalt via digital brevlåda
- post till folkbokföringsadress
- post till annan postmottagare
Beställ ditt utdrag utan kostnad via Polisens hemsida
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-annan-verksamhet/
1. Välj typ av registerutdrag: Arbete med barn i annan verksamhet än skola och barnomsorg.
2. Leverans
a) Via digital brevlåda.
b) Via post till din folkbokföringsadress eller annan adress.
Ulvåkers IF
Klubbchef
ÅBROVALLEN Åkleby
541 91 Skövde
Bakgrund till att vi begär detta
Riksidrottsmötet 2019 tog beslut om att föreningar ska begära begränsat registerutdrag
ur belastningsregistret för den som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt
och regelbunden kontakt med barn. Beslutet trädde i kraft den 1 januari 2020.
Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.
Läs mer på https://www.rf.se/RFarbetarmed/Tryggidrott/
Mer info från Ulvåkers IF
Även STAR förälder betraktas som ledare och ska visa upp utdrag ur belastningsregistret.
Granskare ska vara personer utanför verksamhet där belastningsregister erfordras. Styrelseledamöter granskar utdragen.
Ledare som inte har visat upp intyg senast 1 april kommer inte kommer få träna eller vara aktiva i föreningens lag. För nya ledare och STAR-föräldrar ska det ske inom 14 dagar.
Vid frågor, kontakta lagets ledare eller kansliet.