Senaste resultat
Nyheter från sektionen
Psssst...Uppstart Bollskola 2022
3 maj
Vallen öppnar och det är dags att köpa årskort
2 maj
INSTÄLLT DM UNGDOM!!
7 apr 2021
Nya Covid restriktioner
5 nov 2020
Fotbollskola för lågstadiet & mellanstadiet.
15 jun 2020
Nyheter från IFK Nyköping
Tack till alla !
19 maj
I gästboken
Pelle har kroknat här hemma nu på efterm...
Malin Lind - 24 maj
Hej. Rashad kan inte komma idag pga att...
Abdi - 17 maj
Carl-Filipe kommer inte ikväll, han känn...
Sandra Colliander - 17 maj
I forumet
Träning lördag 4 dec
Sara, 3 dec
0 svar
Morgondagens cup IFK 1
Malin Lind, 2 okt
1 svar, senast 2 okt
Jacka
Linda Hult, 15 apr
1 svar, senast 15 apr
Premiär för Kiosken!
8 maj, 17:13 2 kommentarer
Premiären av Kiosken för P10 är avklarad. Detta gick toppen och var mkt uppskattat. Vi fick in 800 kr till lagkassan. Tack till Er som bakade och handlade av oss. Vi kommer köra vidare med kiosken vid hemmamatcherna under säsongen.
Protokoll från upptaktsmöte P10 2022
5 maj, 14:07 1 kommentar
Hej föräldrar i P10,
Här kommer protokollet från upptaktsmötet den 20 april.
- Staben består av: Tony, Mennu, Jocke, Martin, Peter, Kalle, David P (David E) (David L).
- Truppen: Vi tar ej in nya spelare pga. att vi ej har organisation att ta emot fler. Vi är i dagsläget ca 40 st.
- Träningar: Vi kör vidare med 2 träningar/vecka, Vi försöker vara minst 2 ledare/ träning.
- Traditionell fotbollsutrustning är obligatorisk. Bollar får man på plats.
- Träningstider: 18:30-20:00, tisdag och torsdag.
- Viktigt att tacka Ja/Nej på kallelser då detta underlättar organisation (både vid träningar och matcher).
- Ledord när vi tränar är: Schysst kompis, göra sitt bästa, lyssna på varandra. Vi vill ha kul! Vi vill utvecklas!
- Vi fortsätter med “breddtänket” under träningar och vid matchande. Vårt fokus ligger på att utveckla alla spelare i truppen och alla spelare ska känna sig välkomna, sedda och uppmuntrade under träningar och matcher. Med detta förhållningssätt tror vi att fler av våra spelare känner sig motiverade till att spela fotboll - på kort och lång sikt. Vi kommer därför inte toppa lag eller i övrigt nivågruppera.
Matchspel
Vi kommer under säsongen 2022 att ha:
- 3 st 7-mannalag och
- 1st 9 mannalag (Barnen och ni föräldrar har här valt om ni ska delta i spelet, vi roterar på de spelare som tackat ja).
- Alla matcher är i lokala serier dvs Nyköping med omnejd.
- Kallelser skickas ut löpande, så ni/vi kan planera (jätteviktigt att svara/meddela eventuell förändring av svar på kallelse).
- Samma utrustning som på träning obligatorisk, matchtröja delas ut på plats.
- Vid samling för bortamatch så åker vi på utsatt tid, även om alla ej är på plats (eget ansvar att vara i tid samt att lösa eventuell transport om man ej är i tid, man är dock välkommen till match även om man kommer sent). Hör av er om ni vill åka direkt!
Matchvärd – vad gör man då?
När ens barn spelar kan man bli kallad som matchvärd. Detta innebär kortfattat: Hämta blipp i Rosvalla entré, ta på dig väst (den får du av tränarna), öppna omkl.rum, stötta domaren och välkomna motståndarlag. Säga till eventuell publik som beter sig dåligt (händer väldigt sällan). Efter avslutad match tar du hem tröjorna och tvättar. De ska återlämnas vid nästa träningstillfälle.
Finspångscupen
- 2-3 lag anmäls 24 spelare.
- Man betalar halva spelaravgiften själv 450 kr och halva tas från lagkassan 400. Totalkostnad 850. Ledarnas avgift betalas helt av medel från lagkassan: 3 x 850
- Ingen efteranmälan! Sista chansen här och nu!
- Det är övernattning och som förälder väntas man kunna hämta sitt barn om så skulle bli aktuellt vid t ex skada, om barnet inte vill sova borta eller något annat.
- Några föräldrar som eventuellt vill/kan vara med och hänga med killarna dagtid? Hör av er till Tony!
- Mer information kommer på hemsidan när vi närmar oss.
Övriga cuper:
Vi jobbar på att vara med i ytterligare en utomhuscup. Detta blir i slutet av säsongen.
Föräldragruppens ansvar:
- Kalla matchvärdar till alla våra hemmamatcher.
- Kalla matchvärdar till två dam- eller herrlagsmatcher per år. Den första blir fredag den 6 maj och den andra är planerad till den 22 september (vi återkommer om den).
- Distribuera lotterna i lotteriet till jul.
- Göra kioskscheman vid cuper om arbetsuppgiften kommer från IFK:s kansli.
- Serva med mat under ev. träningsläger.
- Presenter till tränarna efter avslutad säsong.
Föräldragruppen ber också föräldrar om hjälp med följande:
- Svara på kallelser till träning, match, matchvärd och andra aktiviteter. Svara hellre nej än inget alls.
- Om du inte kan ta ditt kioskpass eller vara matchvärd – byt själv med någon.
- Sälj de lotter som du blivit tilldelad (eller så många du kan i alla fall) och betala i tid.
- Bolla gärna idéer med oss eller ledarstaben om hur vi kan tjäna pengar till lagkassan eller hur livet som spelare i P10 kan underlättas. Vi har dock inte alltid möjlighet att driva alla initiativ framåt, det får ni väldigt gärna hjälpa till med. Vi har sagt det förut, ju fler händer desto bättre!
Diskussion/Beslut från mötet
- Lagkassan uppgår i dagsläget till ca 30 000 kr.
Vad är en rimlig arbetsinsats för att få kassan att växa?
- Vi har beslutat följande:
- Två större arrangemang och två säljtillfällen (typ new body)/säsong.
- Överenskommelse kring föräldradeltagande vid insamlande av pengar?
- Det är obligatoriskt att delta när vi jobbar in pengar. Får man tid på ett schema och inte kan, ansvarar man själv för att försöka byta tid med någon annan förälder. Vid försäljning säljer man så mycket man kan.
- Vad behöver vi tjäna ihop för att delta i fyra cuper/år?
- Vi siktar på 50 000 kr.
- Insatser under Sverigecupen bidrar till föreningens kassa.
- Bingolotter går till föreningen och till lagkassan.
- Kioskförsäljning vid hemmamatcher. Enligt kansliet får vi ha egen kiosk. IFK kommer enbart ha egen kiosk vid herr- och damlagsmatcher. Vi får använda kiosken i baracken om vi vill koka kaffe och därefter ha kiosken utanför. Föräldragruppen pratar vidare med Elin (Vincents mamma) om upplägg. Det stora problemet är att vi måste förvara läsk/choklad/kaffe/kaffemjölk någonstans när det inte är kiosk. Sen är det upp till föräldrarna, som ändå tittar på matchen, att dra igång kiosken. Vi har ingen bra lösningen, bara en massa kreativa idéer för tillfället. Hjälp oss gärna😊. På söndagens matcher provar vi med gemensam bakning och att brygga kaffe/blanda saft hemma. Se separat info.
- Vi beslutar att börja med tennisbollskastning i paus vid våra hemmamatcher (10-20 kr/boll). Vi säljer bollar till publiken som försöker pricka en rockring i mitten av planen (som på handbollsmatcherna på A-lagsnivå). Har man priser får man gärna bidra med dessa (give-aways el dyl). Vi har samlat ihop gamla padelbollar och har nu tillräckligt många. Vi har skrivit ut swish-affischer för att enklare få folk att betala. Nu ska vi bara igång också😊.
Livesändningar laget.se (Framförallt vid hemmamatcher)
Ansvariga:
Kim S
Melker W
Linnea F
Vid Pennan,
Tony Lundell, Jocke Runds och Föräldragruppen
Kiosk på hemmamatcherna - kan du baka?
5 maj, 11:38 16 kommentarer
Hej,
På söndag vankas 3 matcher på Rosvalla för våra grabbar. Två matcher inträffar nästan samtidigt (kl. 13 och 13:30). Vi tänkte att vi skulle ha en pop-up-kiosk från kl. 13, där all försäljning går direkt till lagkassan.
Nu behöver vi er hjälp! Vi i föräldragruppen brygger kaffe, fixar muggar och mjölk samt saft. Vi behöver bakverk att sälja! Kan du hjälpa till? Skriv i kommentarsfältet om du kan hjälp till med detta, så vi vet om detta är möjligt att genomföra.
Och för er andra - skippa den egna fikakorgen och kom å köp av laget;)!
//Föräldragruppen
PS. Har ni annat hemma som kan hjälpa oss att uppmärksamma kiosken (skyltar/flaggor osv.) så är det såå välkommet!
6 vuxna och 6 föräldrar till fredag på Vallen!
3 maj, 08:39 11 kommentarer
Hej P10:s grymma föräldrar!
Då var det dags för ett av de uppdragen vi som lag ansvarar för varje år – matchvärdar på en seniormatch! Det har varit inställt senaste två åren pga. pandemin men nu är det återigen dags! Jag ber, å IFK:s vägnar, så hemskt mycket om ursäkt för fruktansvärt dålig framförhållning men matchen som vi ska vara värdlag på äger rum redan på fredag den 6 maj 2022.
IFK:s herrlag i Division 4 möter Enhörna kl. 19:00 på Folkungavallen.
Vad behöver vi gemensamt lösa?
Jo, vi behöver vara 6 barn och 6 vuxna på plats enligt följande:
- 1 vuxen som ska vara matchvärd och därför vara på plats 90 minuter innan matchstart för att hälsa lag och domare välkomna bland annat. Viktig uppgift för att matchen ska få genomföras. Mer info om matchvärdens uppgift instruktion nedan.
- 5 vuxna för kiosk, entré, bollkalleansvarig osv. Samling kl. 18.
- 6 barn som är bollkallar = bästa platserna för att se matchen😊. Samling kl. 18.
Mer info om uppdraget nedan.
Så, gratis inträde till alla som hjälper till denna fotbollsfredag på Vallen!
Eftersom det är kort om tid kommer vi kalla samtliga föräldrar och barn till detta tillfälle och hoppas att det löser sig – först till kvarn😊!
Mvh, Föräldragruppen
LATHUND FÖR VÄRDLAG.
Här nedan följer rutiner och ansvar vid samtliga hemmamatcher för IFKs representationslag. Nästan all idrott bygger i dag på ideellt arbete, med hjälp från både föräldrar och ledare blir vi bättre och starkare. Är vi många som hjälper till blir det både roligare och lättare att utföra. Att ha våra ungdomslag som lagvärdar är något som föreningen har jobbat med i många år och något som stärker klubbkänslan.
Tänk på att kontrollera väderleken innan ert matchvärdsuppdrag, ibland är det bra att ha med sig en vattenflaska andra dagar gäller regnkläder. Kom annars som ni är, ni får funktionärsväst på plats.
Vid frågor innan uppdraget kontaktas Jonas Ahlgren: 070-9213551
Vid frågor på plats finns från värdlagsansvarig från IFK som möter upp er.
SAMLING OCH FÖRDELNING AV ARBETSUPPGIFTER
När:
1,5 timme före matchstart kommer matchvärden.
1 timme före matchstart.övriga.
Hur lång tid:
En timme innan + match+ ca 15min. Totalt ca 3timmar
Samlingsplats:
Inne på Folkungavallen, vid IFK-kiosken.
Hur många personer behövs från värdlaget:
6st vuxna och 6-8 ungdomsspelare
Ansvarig från IFK möter upp värdlaget på utsatt tid och går igenom följande:
- Hälsar alla välkomna.
- Utsedd matchvärd förses med bricka, väst samt instruktioner (1 vuxen).
- Utser kioskpersonal (2st vuxna)
- Utser entreansvarig (1vuxen)
- Utser bollkallesansvarig (1vuxen som ser till att bollkullor/kallar är på plats vid matchstart)
- Utser ansvarig för matchklockan (1 vuxen).
- Delar ut funktionärsvästar västar till funktionärer och bollkallar/kullor.
- Gå igenom alla bollkallarnas positioner och kort om när, hur och vad man gör.
- Ser till att värdlaget sätter upp reklamvepor och banderoller på rätt plats.
Vad innebär de olika uppgifterna?
Kioskansvarigas uppgift (2 vuxna)
- Öppna upp kiosken
- Anslå pristavla och swishbetalning.
- Plocka fram varor
- Koka kaffe (vatten hämtas i dunk från köket)
- Värma korvvatten
- Ställa fram burkåtervinningen
- Återställa efter match samt diska ur korvkastrull och kaffebryggare.
Matchvärdens uppgift (1 vuxen):
- Hälsa Domare och motståndarlag välkomna, anvisa omklädningsrum.
- Kontrollera om domarna har några specifika önskemål på matchvärdens placering mm. under och efter match.
- Kontrollera så allt går lugnt till på läktaren under match (skulle alvarlig situation uppstå är det polisen arbete).
- Vara ett stöd för domarna. Gärna kort avstämning med domarna i halvtid (kolla att allt är ok). Skulle det vara något så talar de om det.
- Under match låsa upp och släppa ut om någon behöver avvika från arenan.
- Låsa och låsa upp omklädningsrum vid behov (låst under halvlekarna).
- Öppna upp stora grinden för räddningstjänst/ambulans/polis om så skulle krävas.
Entrévärdens uppgift (1 vuxen):
- Bemanna entrén, sätta upp prisskylten och hämta kassa om sådan finns.
- Ta betalt och hålla räkningen på antalet betalande.
Vuxna 16-120år betalar 50kr.
Barn och ungdom går in gratis.
Frikort finns och de betalar ej.
Ev sälja matchprogram.
- Stänga entrén när ”max antal” uppnåtts (vid restriktioner).
- Vid halvlek slutar vi ta betalt och öppnar grindarna.
- Återlämna kassan
Bollkalleansvarigs uppgift (1 vuxen med 6-8st lagungdomar):
- Samla ihop alla bollkallar och se till att de kommer ut i rätt tid och på rätt plats både vid matchstart och efter halvleksvilan samt vid återsamlingen efter match.
- Se till att alla bollar kommer in efter uppvärmning samt att placera ut matchbollar.
- Vid halvlek passar bollkallar/kullor på att gå på toaletten, dricka äta något och vila en stund för att åter gå ut på sin plats när lagen börjar gå ut igen.
- Se till att alla matchbollar kommer in efter match.
- Se till att skräpfritt på läktaren.
Efter match gäller alla.
- Återställning (städning och hopplockning reklamvepor kiosk).
- Samling utanför kiosken för avtackning innan hemgång.
Information för April/Maj
13 apr, 07:28 0 kommentarer
Hej gänget. Här kommer lite information om vad som händer framöver.
Denna vecka
Ikväll (onsdag) kör vi träning som vanligt.
Helgens träningar ställs in pga påskfirande.
April månad
onsdag 20/4 så har vi ett upptaktsmöte för alla föräldrar i röda baracken, vi startar kl 1815 och håller på så länge vi känner att vi behöver. Räkna med ca 1 timme. Killarna tränar som vanligt 1815-1930.
I övrigt så kommer vi hålla träningstiderna enligt kalendern månaden ut ( Onsdagar och Lördagar)
Maj Månad
Vi går över och tränar tisdagar och torsdagar 1830-2000. Båda träningarna körs utomhus
Vi börjar också matchsspela. Kallelser till vilka matcher man kommer spela kommer skickas ut löpande under säsongen. Var noga med att tacka ja/nej på dessa.
Mvh Staben
Fler nyheter
Kommande aktiviteter
Lör 28/5
11:30-13:30 |
Match mot Hölö-Mörkö IF P-09
Hölö Idrottsplats |
Sön 29/5
19:00-21:00 |
Match mot Oxelösunds IK P10 gul
Rosvalla IP KG C |
Tis 31/5
18:30-20:00 |
Träning
Rosvalla D3 & F2 |
Tis 31/5
18:30-20:00 |
Träning på naturgräs
Rosvalla D3 |
Ons 1/6
19:00 |
Match mot Oxelösunds IK P10 Blå
Rosvalla IP D3 |
Tor 2/6
18:00 |
Match mot Oxelösunds IK P-10 Vit
Rosvalla IP D3 |
Tor 2/6
18:30-20:00 |
Träning på naturgräs
Rosvalla D3 |
Sön 5/6
11:00 |
Match mot Oxelösunds IK P10 gul
Ramdalens IP |
Sön 5/6
14:00 |
Match mot IFK Mariefred P09 Blå
Hammarens IP KG |
Sön 5/6
15:00 |
Match mot Oxelösunds IK P10 Blå
Ramdalens IP |