Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
26 dec 2013
Tjejerna och killarna som ska till Norden håller säkert på att packa det sista för tre spännande dagar i Göteborg. Imorgon börjar det då tjejerna spelar mot norska Haslum klockan 20.00 och killarna inleder också mot norskt motstånd, Klaebu klockan 15.00.
Tjejerna slutade nia i fjol och vill säkert förbättra den placeringen i år, killarna debuterar och har högt satta mål och har länge laddat för just denna cup. Mer om deras tränares tankar kan ni läsa på deras hemsida.
Pojkar 00
Även här kan ni få ta del av Markus tankat i form avsvar på mina frågor i form av en krönika:
Vi har haft en framgångsrik höst på planen sett till resultat. Vi åkte ut för tidigt i Göteborgscupen men revanscherade oss i Skadevi med en silverpeng, smakade inte lika gott som guld men Skövde som vi mötte i finalen var för bra för dagen. Seriespelet har vi gått igenom obesegrade precis som våra duktiga 00-tjejer, vi har inte alltid toppresterat men vi har gjort vad som krävs för seger.
Vi har kommit till en punkt där MIN bild måste bli VÅR gemensamma bild. Jag kan inte pusha grabbarna hårdare själv längre utan de måste nu själva ta över den stafettpinnen och börja vilja springa framåt och inte bli puttade. Vi har under hösten här utbildat grabbarna i ”egen träning” och till våren kommer jag börja låta de flyga än mer själva.
Vi är idag ett av Sveriges bästa lag, vill de fortsätta förbli det och ta sig upp högst på tronen kommer de behöva bestämma sig annars kommer de riskera att tappa placeringar. Men de måste förstå att valet är deras eget och att de faktiskt äger frågan själva. Hemligheten till vad som krävs för att kliva högst upp är just ingen hemlighet, men bestämmer de sig inte själva så har de snart ramlat ut från topp-20 listan också.
Stämningen i truppen är riktigt bra, vi har fått in två nya spelare precis. Lukas Andersson som varit med och lirat med SilWings 99:or, en fantastisk spelare som kommer växa med lite självförtroende. Simon Asp, en
kämpe som kommer från Sorunda, en stark spelare med som idag är lite oslipad i sin teknik. Vill han kommer han färga truppen inom en snar framtid, men det kommer krävas mycket träning från hans sida men det verkar han vilja vara beredd att lägga ner.
Skadeläget just nu är tyvärr lite värre, vi har varit väl förskonade från skador och ofrivillig frånvaro fram tills nu, men just när vi har vår största cup än så länge framför oss här i mellandagarna, Norden Cup så dyker de upp.
Precis i skrivande stund ligger vår försvarsgeneral, Felix Grinnemo under kniven för att plocka ut sin blindtarm. Hans frånvaro på planen i Göteborg kommer vi behöva fylla genom att de övriga 7 på planen tillsammans bestämmer sig för att kriga hårdare än någonsin, endast då kan hans
skor för stunden fyllas.
Theodor dras med besvär i korta bicepshuvudet. Nu vilar han från handbollen en vecka men ska kunna vara redo i göteborg i
mellandagarna han kommer verkligen behövas. Felix Askenberger vår 40 min spelare på h6 i egenskap som ensam vänsterhänt och med en fantastisk vilja har känningar i baksida lår och får också vila här 8-10 dagar inför Norden men ska kunna vara fit for fight när det väl smäller. Det är alltid olägligt med skador, men det känns ändå som de ibland är mer olägliga än andra gånger.
Risken med att lägga för stort fokus på enskilda cuper är att man tappar luften något när cupen väl är spelad. Men då vi många gånger saknar motstånd i serien så blir det dessa tillfällen som vi tränar för.
Självfallet förstår både jag och spelarna att vi inte ska ha våran peak i livet
just nu, och att vi tränar för något större men samtidigt är det de jämna
matcherna där vi vet att vi faktiskt kan förlora även fast vi som lag
toppresterar som är de roliga att spela.
Våren blir en period där vi kommer behöva bekänna färg som jag nämnt tidigare. Ingen stor cup som ligger runt hörn och kan hjälpa till med motivationen samtidigt som killarna ska få börja ta ett ännu större ansvar
för sin träning, det kommer bli en STOR utmaning. Jag vet att vi kommer att
kunna vinna SM nästa år OM min bild blir vår gemensamma bild, OM grabbarna villkorslöst hänger sig den målbilden. Våren kommer till stora delar avgöra vilka vi är som lag och spelarna kommer få en tydlig bild av sig själv i spegeln, det ska bli riktigt kul att följa.
Den största utmaningen av de alla under våren är nog en stundande dans-uppvisning. Vi har under hösten här jobbat med någon form av
afrodans/showdans tillsammans med F00 och en fantastisk instruktör i Tess. Vi kommer köra 3 gånger även här i vår inkluderat en uppvisning för framförallt föräldrarna och anhöriga det ska bli riktigt kul.
Tack Markus, och lycka till i Göteborg!
Imorgon...
...kollar vi de första matcherna i Norden och tar oss ann svaren från killarnas årskompisar i Flickor 00.
/Jocke
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies