Prenumerera
Protokoll från föräldramötet
25 sep, 13:47 1 kommentar
Tack till alla som kom till föräldramötet. Bra uppslutning med givande samtal och mycket information.
För er som inte kunde närvara har Alfred skrivit ihop ett protokoll. Ta er tid att läsa igenom det, mycket bra info om vad som kommer ske under hösten och våren gällande cuper och arbetspass men även information om lagets ekonomi och planen för laget framåt mm.
// Charlotte
Protokoll Föräldramöte Onyx P13 250917
1.0 Introduktion:
• Presentation Tränare
6 Tränare. Mats, Johan, Pontus, Tommy, Malin och Lars. Alex gör ett uppehåll tills vidare. Daniel är med och stöttar ibland.
• Presentation Föräldragrupp
Alfred- Sammankallande
Charlotte – Café och kallelser
Lina – Café
Peter - Team Finance
Fredrik – Försäljning/Lotter
Anna – Café, event aktiviteter
• Presentation Föräldrar
Kort presentation av föräldrar.
• Kort presentation av laget
Mats presenterad gångna säsong och berättade lite om laget. Det är 25 spelare i laget och ett par som inte är aktiva för tillfället. Laget har funnits sen hösten 2020 och stor del av laget har hängt med sedan dess. God stämning och träningsnärvaro i laget.
2.0 Från Tränarna
• Idrottsliga drömmar
Mats berättade om ONYX syn på idrottsliga drömmar. Onyx ska vara en förening där det finns plats för alla. Både dem som spelar utan tydligt idrottsligt mål och de som spelar med drömmen om att bli proffs. Det som är viktigt är att den idrottsliga drömmen kommer från barnet. Inte från tränarna eller föräldern.
• Seriespel
Laget år anmält till 2 serier i röd nivå, E och F. Det är inga cuper utan seriespel med matcher.
• Cuper
Vi planerar minst 3 cuper förutom Onyx rös dom vi redan genomfört. Tanken är att man erbjuds att delta på två av dessa. Antingen Katrineholm eller Linköping där vi ställer upp med ett lag och sedan åker vi på Mälarenergi cup i Västerås med två lag tillsammans. Ändringar kan ske när mer info om cuperna kommer och när vi vet hur lagkassan ser ut vid årsskiftet. o Onyx röd 12-14 September
o Katrineholm 24-26 april, resa fram och tillbaka
o Mälarenergi, Västerås 10-12 april, gemensamt boende i stugby med föräldrar
o Linköping, datum ej klart, tanken är att spelarna bor i gymnastiksal tillsammans
• Träningar
2 ordinarie träningar i veckan, måndag och onsdag. 1 extra frivillig träning på torsdagar. Denna är med P12 och man kommer kallas till vissa av dessa beroende på hur träningen är upplagd. Detta för att tränarna ska kunna nivå anpassa denna träning (något) vilket är en bra chans till utveckling.
Otroligt viktigt att alla svarar på ALLA träningar inkl. torsdagar. Om spelare inte kan ska man skriva anledning, tex fotboll, annan sport, skola, skada.
• Samarbete över lag gränserna
Laget samarbetar mycket med P14, P15 och P12. Detta för att barnen ska få ett större nätverk, både i skola och på stan, och en trygghet över lag gränserna. Det ger också möjlighet att låna in och ut spelare och tränare. Detta har genomsyrat lagets DNA sedan start och målet är att inte vara ett lag i klubben utan vara en del av klubben.
• Dusch och näring
Vi önskar att spelarna duschar efter träning och match. Detta är inget vi kan kräva men mötet enades att om man samåker med någon, så ska man duscha.
Viktigt att spelare får i sig rätt typ av mat/mellanmål och inte snabba kolhydrater som socker samt dricker mycket. Extra viktigt på cup.
• Onyx Ungdomskommitté
Onyx har startat en ungdomskommitté. Mer om detta i utskick från klubben.
3.0 Ekonomi
• Lagkassan
Vi har en god ekonomi i laget kassan är idag på 40 tkr och då har vi betalt vissa avgifter inför året. Laget har som mål att kassan ska växa för att hantera ökade utgifter inom att killarna blir äldre, cuperna och nivå ökar och därmed också utgifterna.
Intjänade pengar tillhör laget inte individuella spelare.
• Budget
Vi räknar med att ha utgifter på ca 40-50 tkr under säsong 25/26. Vi har också målet att ha ett överskott på ca 20 tkr för att bygga en kudde till framtida större cuper . Detta innebär att vi behöver nå en intäkt på 60-70 tkr. Denna består av intäkter från arbetspass åt Onyx, caféverksamhet, sponsring, lotteri försäljning och betalda arbetsuppdrag.
För att klara budgeten föreslår vi att vi försöker genomföra 4 arbetsuppdrag så som ”städa Sverige” eller dra ris åt kommunen. Förutom detta försöker vi genomföra ett säljuppdrag. Förslag på säljuppdrag och tipps på arbetsmöjligheter mottages tacksamt. Vi kommer inte ha samma möjlighet till caféverksamhet då vi inte har några sammandrag och då vi endast får ha café när vi har match i Släbrohallen.
• Cuper
Kostnader cuper:
Katrineholmscupen: 8000 sek, två lag. Bara avgift till cupen
Linköping, ca 25 000 sek, 1 lag 15 spelare och 4 ledare boende på skola med mat. Mälarenegi cup, ca 40 000 1 lag 15 spelare och 4 ledare boende stuga med mat.
Kostnaden för en cup kommer delvis finansieras av lagkassan och delvis med en personlig avgift.
• Sponsring
Onyx har underlättat att direktsponsra lag. Det finns sponsorpaket där 80% av pengarna går direkt till laget och 20% går till utvecklingsarbete i klubben. Detta är en otroligt viktig inkomst för laget. Har ni möjlighet eller kontakter som är villiga att sponsra så hör av er till Peter eller Mats. Nya paket kommer inom kort från Kecke.
Stort tack till Våra sponsorer E4El, Hectic och Abece som under året har gått in med sponsorpaket åt laget.
4.0 Arbetsinsatser
• Lotteri
Endast Bingolotter ska säljas. Det kommer vara både jul- och nyårslotter. Spelare är ansvarig för den tilldelning lotter han får. Görs byten är fortfarande varje spelare ansvarig för att betala in summan för sina lotter. Mer info från Fredik närmare jul.
• Arbetspass Onyx
Vi är ålagda från föreningen att utföra vissa arbetspass åt klubben. För dessa ersätts laget, antingen med en summa per arbetspass eller tex med en deltagaravgift till cup. Alla behöver hjälpas åt och ta pass när vi kallar. Tillsätts inte passen tvingas vi dela ut dem och det är upp till var och än att lösa ersättare om man inte kan.
o DSM kommer 3–6 januari
2 pass per spelare, fler om många inte kan.
o Onyxkiosken
2 tillfällen, 4 arbetspass med 3 personer per pass.
• Matcher
o Kiosk (Släbro)
1 person/match o Sekretariatet
3 pers/match o Matchvärd
1 pers/match
• Arbetsuppdrag
o Städa Sverige, Dra ris,
Önskvärt att föräldrar bidrar med förslag till arbetsinsatser. Vi har som mål att göra dessa arbetsinsatser för att minska behovet av försäljning. o Halloween på Tovastugan 31 okt
Anna ansvarig. 10 vuxna och så många barn som möjligt. 6000 kr till lagkassan. Mer info i separat utskick.
5.0 Aktiviteter
• Kick off CAMPBOX
26/9. Packlista gicks igenom. Hjälp behövs med badvakter, matlagning och städning. Anna och Malin sover över på palts. Mer info i utskick.
• Euro Floorball Tour (EFT
Den 7-9 november samlas Schweiz, Tjeckien, Finlands och Sveriges herr- och U19-herrlandslag i Nyköping för den prestigefyllda turneringen Euro Floorball Tour.
Laget planerar någon gemensam aktivitet. Malin undersöker om vi kan få rabatterade biljetter från klubben.
6.0 Förväntan
• Svara på kallelser
• Ansvara för skjuts. Skriv i svar på kallelsen om ni har plats i bilen eller behöver skjuts. Den som behöver skjuts ansvarar för att organisera detta med de som erbjuder plats.
7.0 Övrigt
• Stort tack till Våra sponsorer E4El, Hectic och Abece
• Intersport kommer ha en Onyxdag inom kort. Håll utkik.
Vid protokollet: Alfred Emanuelsson
Kommentarer
Vierka 25 sep, 21:03
Tack snälla för detaljerad info!