Dela nyhet
NIF arbetar mot Elitserien
10 okt 2021
Igår lördag hölls den allra första upptaktskvällen för aktieägare och säsongskortsinnehavare på Almenäs Källare i Nässjö. Under kvällen presenterades flertalet punkter, en av dem att NIF nu anser sig organisatoriskt redo att arbeta mot Elitserien.
En välkomstdrink inledde kvällen innan Swedbank gav sin syn på aktiemarknaden framöver, något väldigt aktuellt inte bara för våra gäster utan även för NIF själva då vårt aktiebolag snart har funnits i ett års tid. Hur det har gått för Förvaltnings AB Blå Knuten berättade en av våra revisorer i Anders Öhling.
När det var dags att prata det sportsliga så dröjde det inte länge förrän ordförande Greger Phalen förkunnade att NIF nu efter att ha fått ordning på ekonomin känner sig redo som klubb och som organisation att arbeta mot Elitserien. Genom att arbeta mer med intäktssidan på ett sätt som sprider ut riskerna parallellt med att klubben arbetar med utveckling av organisationen som sådan så ska förutsättningar skapas för att vårt allsvenska lag på allvar ska kunna slåss om en plats till högsta serien. En serie klubben redan har 56 säsonger i.
Exempel på initiativ som ett led i utvecklingen av klubben:
- Påbörjad flick/damsatsning medgrunden i Bandykul
- Tagit fram en värdegrund gällande hela klubben
- Utsedd sportchef i Jan Hallenborg som kommer arbeta både nära laget men även utanför arenans väggar
- Tillsatt en strategigrupp med personer från näringslivet som ska hantera mer komplexa punkter som styrelsen inte hinner med eller som kräver specifika kunskaper. Gruppen kan också själva starta projekt och förverkliga dem
- Anställt en säljare med provision
- Arbeta mer med klubbens identitet och stärka klubbkänslan
-”Hjälmprojektet” som gav båda juniorlagen de säkraste hjälmarna på marknaden tack vara stöd av Makarna Axeheims stiftelse samt vår egna Gustavfonden. En fond som ska stötta barn och ungdomars idrottande i Nässjö IF
-”Giddes väg” som nyligen invigdes är en hyllning till en eldjäl men även begreppet eldsjäl som sådant
-Familjedagen med inte enbart fokus på vår egna NIF-familj utan även lysa upp Hjärtebarnsfonden och dess viktiga arbete för barn med hjärtfel
-Kommunikation, NIF vill vara transparenta och berätta för våra medlemmar och supportrar hur klubben mår och hur det går, både i bra och sämre tider.
Du som läsare märker att arbetet och resan redan har börjat. Ödmjuka inför uppgiften berättade också klubben helt öppet under upptakten hur pandemin har påverkat klubben kring sponsorsidan. Detta stoppar dock inte ambitionerna att enligt en flerårsplan både fortsätta utveckla både klubben men även A-lagsverksamheten. Klubben vill också gå upp för att stanna och för att ta detta kliv ser NIF också en stor vikt i att hela klubben delar detta tydliga och konkreta mål.
Gästerna hade rösträtt
Vidare under upptakten bjöds även gästerna på intervjuer med profiler på scen, några av dessa var även med och för första gången visade upp Nässjö IF:s nya matchställ. Gästerna fick även betygsätta dessa matchställ och om det enbart var ett gott humör framgick inte men matchstället fick högsta betyg av en betydande majoritet.
Rösta med sina smartphones fick gästerna även gällande vart de tror att NIF:s Bandyallsvenska lag hamnar i kommande seriespel som då alltså innebär år 1 på klubbens och lagets nu uttalade satsning uppåt. Här var det jämnt, 55% tror på en placering 4-6 medans 45% tror på en placering 1-3. Sen vinter/tidig vår har vi facit.
Detta och än mer hade NIF nöjet att kunna bjuda gästerna på under denna första upptaktsträffen någonsin. Fler saker från gårdagen blir officiella allt eftersom.
NIF vill rikta ett stort tack till gästerna som berikade vår lördagskväll men även till Swedbank som tacksamt stöttade upp och gav oss möjligheten att genomföra den.
Vi ses på läktaren i vinter!