Här kommer information och guider för dig som är fotbollsledare i IFK Vaxholm.
Saknar du någon info? Kontakta info@ifkvaxholm.com
Här kommer information och guider för dig som är fotbollsledare i IFK Vaxholm.
Saknar du någon info? Kontakta info@ifkvaxholm.com
Alla ledare i IFK Vaxholm ska följa klubbens riktlinjer och aktivt arbeta med inkludering, trygghet och stöd till spelare. Ledare är en viktig och stor del av spelarens miljö. Utgångspunkten är att motivation hos individen uppstår i mötet mellan spelaren och miljön. Att ha positiva förväntningar och ett tankesätt som utgår från att varje individ kan och vill utvecklas ökar sannolikheten för att fler barn och ungdomar ska bli motiverade att hålla på med fotboll länge.
I IFK Vaxholm har vi fyra obligatoriska roller i ett ledarteam runt ett lag. Samtliga av dessa roller ska vara fyllda.
Tränare: Deltar på träningar och matchtillfällen.
Man behöver inte känna press att vara med på varje tillfälle. Bättre att vara med när man kan än inte alls. Med flera tränare i laget kan man turas om och hjälpas åt. Klubben erbjuder ett flertal utbildningstillfällen utan kostnad.
Lagledare: Hanterar administration kring laget
Lagledare skickar ut information till lagets medlemmar. Måste inte vara på plats på träningar/matcher.
Kassör: Hanterar lagkassan. Kassören har digitalalagkassan.se som hjälpmedel och beställer material med klubbens materialbidrag (i samråd med övrig ledarstab).
Trivsel- och värdegrundsansvarig: Genomför värdegrundsaktiviteter för att säkerställa trivsel och inkludering av alla. Gratis utbildningar erbjuds!
Från 1 januari 2020 ska alla idrottsföreningar kontrollera begränsat registerutdrag för ledare som har direkt och regelbunden kontakt med barn.
Alla ledare för barn äldre än 15 år som regelbundet kommer i kontakt med barn och ungdomar under 18 år ska visa årligen visa upp utdrag ur det begränsade belastningsregistret.
Utdrag ur det begränsade belastningsregistret visar endast de allra grövsta brotten, så eventuella fortkörningsböter syns inte på utdraget.
Ni beställer registerutdraget via denna länk:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ovrigt-arbete-och-kontakt-med-barn/
Det levereras sedan hem till er. Handläggningstiden kan vara upp till två veckor från det att ansökan tagits emot till att utdraget skickas. Numera kan man även få registerutdraget till sin digitala brevlåda, då är handläggningstiden mycket kortare och ni har utdraget i mobilen. Lätt att komma ihåg att ta med sig det då! Om du får utdraget digitalt kan du skicka den till info@ifkvaxholm.com för avbockning. Om du får papperskopia behöver du komma förbi och visa det. Kontakta oss för att kolla när vi är tillgängliga.
Vi tittar endast på utdrag när vi sitter vid datorer då vi måste verifiera och bocka av.
Vi får endast notera att kontroll är genomförd och får inte spara något. Om ni mailar in utdraget raderar vi mailet omedelbart efter kontroll.
Ett utdrag är giltigt i ett år.
Utdrag ur det begränsade belastningsregistret ska vara visat av samtliga ledare för att delta i verksamheten.
Mer om utdrag ur det begränsade belastningsregistret finns att läsa HÄR
Alla lag har sina egna hemsidor på Svenskalag.se.
På hemsidan ska alla lagaktiviteter, matcher och träningar vara inlagda i kalendern. Detta sköts av ledare i respektive lag. Utöver detta får man också gärna lägga upp mer info om sitt lag, vi uppmuntrar att man lägger upp information så hemsidorna ser levande ut.
Det är också på Svenskalag.se som man rapporterar närvaro - detta är obligatoriskt!
Kommunala och statliga bidrag är en förutsättning för att föreningen ska kunna bedriva en bra verksamhet. För att få dessa bidrag krävs det att vi redovisar alla aktiviteter och närvaro, samt att alla deltagare har ett giltigt personnummer inlagt på Svenskalag.se.
Närvaroregistreringen görs kontinuerligt av lagledningen under säsongen. Vi rekommenderar att man registrerar närvaro i samband med träning/match via Svenskalag-appen, glöm inte att närvaroregistrera ledarna! Fullständigt ifylld närvaro är ett krav för att klubben skall motta fullt bidrag.
Senast 15e juli ska vårterminens närvaro vara ifylld på Svenskalag. Vårterminen pågår under perioden januari-juni.
Senast 15 januari ska höstterminens nävaro vara ifylld på Svenskalag. Höstterminen pågår under perioden juli-december.
Till bidragsberättigade aktiviteter räknas ledarledda aktiviteter om minst 45 minuter och med minst tre deltagare. Ledaren måste vara över 12 år och deltagarna måste vara mellan 7 och 25 år. Aktiviteter med fler än 20 deltagare behöver rapportera minst 1 ledare per 20 deltagare för att få fullt stöd.
Varje år arrangerar klubben lagfotografering med hjälp av Idrottsfoto.
Lagfotograferingen sker någon gång under perioden mars-juni i en lämplig lokal i Vaxholm.
Vi önskar att alla lag för spelare 8 år och äldre deltar på lagfotograferingen. Varje lag får en tid då de ska fotas, och det är viktigt att komma i tid och ha med sig ifylld fotoblankett (skickas ut på mail till lagledare/tränare närmare fototillfället). Utan fotoblankett får man inte fotas.
Vid fototillfället ska alla spelare vara klädda för matchsspel; alltså blå matchtröja, blåa shorts, blåa strumpor och fotbollsskor. Ledarna ska vara iklädda ledarkläder. Det finns ett begränsat antal matchtröjor och ledartröjor för utlåning i samband med fotograferingen.
Användarnamn
Alla vaxholmslag har rätt att skapa sidor och profiler i sociala medier. Viktigt är att lagets beteckning ska ingå i profilnamnet, t ex skulle ett användarnamn på Instagram för IFK Vaxholms flickor födda 2013 blå grupp vara:
@ifkvaxholm_f13blå
Vi vill att ni använder ifkvaxholm som ett ord i den mån det går, alltså inte ifk_f2013blå, vaxholm_ifk_f2013_blå, eller dylikt. Vi vill också att ni har med eventuell lagfärg eller annan beteckning i användarnamnet så det är tydligt vilka ni är.
Godkännande att vara med på bild
Säkerställ att de som är med på bilder har gett sitt samtycke till att vara med på bild. Ni kan se detta som inloggade på Svenskalag under sekretess. Ifall någon inte gett sitt medgivande till att vara med på bild får ni inte publicera något där denna person förekommer av säkerhetsskäl.
Ton och innehåll
Tänk på att era sociala medier och det ni lägger upp på er hemsida ligger offentligt på internet. Innehållet kan komma att läsas av motståndare, domare och andra.
Med tanke på detta vill vi att ni tänker på nedanstående:
Varje lag ska ha en kassör som administrerar lagets lagkassa hos Digitala lagkassan.
Digitala lagkassan förenklar och säkerställer ett transparent och överblickbart sätt att administrera lagets lagkassa enligt gällande lagar och regler.
Digitala lagkassan håller genomgångar för nya kassörer, vi skickar ut om dessa tillfällen när de är inbokade.
På nedan länkar finner ni kort info om Digitala lagkassan samt en PDF om IFK Vaxholms lagkassepolicy.