Nyheter från våra sektioner
Nu vill vi utöka gruppen
Fotboll - 18 nov
Heja på damerna i Upplandscupsfinalen!
Fotboll - 16 okt
Möjlighet att beställa från Trimtex
Skidor - 6 okt
Fotbollssektionen får bidrag till gräsklippare, Stort Tack till Sparkassan!
Fotboll - 5 okt
Östervåla Sparkassa
Ishockey - 4 okt
I gästboken
Anders
https://www.svenskalag.se/osterv...
Staffan Boman - 2 apr 2024
Vart hittar man fotbollens kalender ?
Anders Elvingsson - 2 apr 2024
Hej och välkomna till Östervåla IF
Östervåla IF
Våra öppettider vecka 49 2025:
Måndag 08.00-16.00
Tisdag 08.00-11.30
Onsdag 08.00-19.00
Torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-16.00
Telefon: 0730-28 29 02
Mail: info@ostervalaif.se Lunda Sportvägen 8, 740 46 ÖSTERVÅLA Hemsida: www.ostervalaidrottsforening.se BG: 771-1062 OrgNr: 879500-1679
I Östervåla IF har vi verksamhet inom fotboll, ishockey, skidor och gymnastik. Vi hjälper även till med Zoezi appen, medlemskap för ÖKK.
Med vänlig hälsning
Östervåla IF
Kansli
Stort tack till OBOS för generöst bidrag!
26 nov, 15:30 0 kommentarer
Stort tack till OBOS för generöst bidrag!
Östervåla IF Fotboll vill rikta ett varmt tack till OBOS Jubel för det generösa bidraget på 25 000 kronor.
Stödet kommer att användas för att renovera uteserveringen vid Kaffekvarten – en viktig samlingsplats för både våra ungdomar, seniorer, publik och alla som vistas på vårt fina område.
Bidraget gör det möjligt för oss att fortsätta utveckla och bevara vår anläggning så att den kommer hela föreningen till nytta under lång tid framöver.
Stort tack, OBOS!
Läs mer här: https://obos.se/samhallsansvar/sponsring/jubel/obos-jubel-beviljade-bidrag-2025
Olyckligt formulerat i pressen skapar frågor och oro hos ÖIF:are!
25 nov, 21:51 0 kommentarer
Det har framkommit i press att Heby kommuns förvaltning diskuterat ÖIF:s kanslis fortsatta etablering i de nuvarande lokalerna. Det är alltså enbart diskussioner i förvaltningen som förts i frågan och man har uttryckt att dessa lokaler på sikt bör införlivas i ungdomsgårds-verksamheten, som i sig är mycket positivt.
Men inga beslut i frågan är fattade och föreningen kommer träffa representanter från kommun på måndag och i god anda diskutera lösningar som uppfyller alla parters önskemål.
Självklart kommer mer info i denna fråga!
//Staffan
Möte med kommun och styrelsemöte samma dag!
23 nov, 11:10 1 kommentar
Som tidigare meddelats ligger vi lite snett i tid vs vår plan för budgetprocessen. Men nu har vi ett möte bokat med Heby Kommun 1/12 på em och genomför styrelsemötet på kvällen samma dag.
Fokus ligger på budgeten 2025 och hur vi ska kunna klara kostnaderna för främst elen, och då är mötet med kommun avgörande.
För styrelsen
//Staffan
Styrelsemöte och försenad budgetprocess!
7 nov, 19:13 0 kommentarer
Vi har i nuläget inte nästa styrelsemöte planerat men det är verkligen hög tid för det, det är i praktiken redan kraftigt försenat och försenar därmed budgetprocessen.
Skälet är att vi är oerhört beroende av Heby kommuns fördelning av bidrag och naturligtvis handlar det om bidrag för el till främst ishallen.
Hockeygänget har jobbat mycket bra med frågan genom dels energibesparande åtgärder och nu har man även estimerat vad elen kommer kosta 2026. Det påverkas av dels saker vi inte kan påverka som väder och priset på el, dels av sånt vi kan påverka som hur lång tid vi har isen igång och hur vi nyttjar hallen under främst de första månaderna på säsongen då vi behöver minimera kyl-läckage via öppnade dörrar och mycket spolande .
Estimatet för total kostnad för el i Lunda med ishall, logi Lunda och omklädningsrum landar på 821 000 kr och då får inte hockeyn ihop budgeten med tidigare bidrag utan oerhört stora försämringar i villkoren för aktiva, och frågan är om inte man då passerar en "tipping point" där spiralen av antal aktiva går neråt och därmed villkoren ytterligare försämras vilket leder till att ännu fler slutar, och ännu sämre villkor.
Dialogen med kommunen pågår och dom är i sin tur beroende av kommunens budgetprocess. Men vi kan inte skynda i denna fråga och göra som i fjol att besluta en budget på Årsmötet som redan från start har fel ingångsvärden.
Ber om ursäkt för denna förskjutning men jag vill absolut inte dra igång ett budgetarbete för redan pressade sektioner och när dom är klara komma med ändrade förutsättningar, då är det bättre att vänta in korrekt fakta i ärendet även om vi nästan är inne på nya året.
Vi tummar inte på planen med Årsmöte i början av mars med presentation av en genomarbetad budget,
//Staffan
Ny ordförande till Östervåla IF
23 okt, 09:11 0 kommentarer
Staffan Boman har valt att inte ställa upp för omval som ordförande till Östervåla IF.
Vi tackar Staffan för hans fina insats under många år och påbörjar nu arbete med att hitta Östervåla IFs nya ordförande.
Valberedningen tar tacksamt emot input och förslag:
Malin Taub; malin.taub@gmail.com
Viktoria Andersson ; viktoriaandersson96@gmail.com
Hälsningar
Valberedningen
Styrelsemötet, en kort sammanfattning, organisation?
14 okt, 09:01 0 kommentarer
Sektionerna
Genomgång av sektionernas/kansliets verksamheter gjordes och festsektionen startar arbetet inför 2026 med dagens möte och man har i nuläget lite options på arrangemang som kommer ligga till grund för budget även om inte kontrakten kommer vara på plats då.
Fotbollen har 18 lag igång varav 4 på Skogsvallen, viss oro för lag och organisation inför 2026 vilket är normalt så här års.
Hockeyn kommer köra med 6 lag och Hockeyskolan med ca 50 krigare på isen och Disco med ca 80 på isen skapar framtidstro. Den stora frågan är hur man ska klara ekonomin och kunna presentera en budget som går ihop, allt hänger på en skör tråd och vi står o faller med bidrag från kommun. Ansökningar om bidrag inför nästa år ska vara inne denna månad och frågan är om vi får klara besked inför beslut av budget, eller rättare sagt, vi kan inte besluta budget utan besked. Vi gick på ett icke förankrat besked i fjol vilket skapade en divergens mellan budget och utfall.
Skidor har verksamheter igång trots avsaknad av snö men hoppas naturligtvis på en bra skidsäsong, mycket fokus nu på slutrapporter till Arvsfonden och SISU av projekt Multibana.
Gymnastiken drar igång och har fått ihop organisationen som kan hålla ca 90 barn i aktiviteter.
Ekonomin
Bokslutet för september är publicerat och vi har identifierat de tre poster vi inte hade koll på.
Under oktober har bidrag inkommit till några projekt vilket stärkt likviditeten så det är nu ca 1,2 miljoner, men alla pengar är öronmärkta för förbättringar och aktiviteter.
Vi har ju köpstopp, kan vi genomföra dessa investeringar? Svar JA, de medel som inkommit för specifika projekt kommer användas för dessa projekt. Pengarna som inkommer bokas upp som skuld på balansräkningen i enlighet med samma rutiner som Sörskogsfonden, bidrag till Multibanan mm. Det gör att vi hela tiden har koll på vad som inkommit och vilken andel vi förbrukat.
Häva köpstopp?
Styrelsen konstatera att vi trots den goda likviditeten inte har utrymme för att släppa på rådande köpstopp än. Summerar vi projekten plus den del av kommunens bidrag för el på konto 2979 som kommer resultatföras innan vi får nytt bidrag finns inte mycket kvar.
Budget
Ambitionen är att ha budgetförutsättningarna klara 22/10 till sektionerna och dom kommer innehålla en ökad "central kostnad". Fördelningen för det om 40/40/15/5 % ligger fast.
Sektionerna ska leverera sina budgetar till styrelsen senast 21/11, därefter sammanställer och beslutar styrelsen budgeten som går till Årsmötet, styrelsens möte för det sker 8/12.
Ska vi fortsätta att ha en solidarisk förening?
Styrelsen ägna en god stund till diskussion i frågan och konstaterar att sektioner och lag allt mindre ställer upp på det, man vill ha en "egen ekonomi" och vi har klubbar i vår omgivning som jobbar så. Då får sektionerna eller lagen, beroende på hur man organiserar det ansvara för sin egen ekonomi och när man betalt den avgift som gäller förfogar man över övriga medel, och får man inte ihop avgifterna läggs laget eller verksamheten ner vilket ju är nackdelen med att inte ha en solidarisk förening.
Vi konstaterade att det krävs både stadgeändringar och ett antal försäljningar från ÖIF till sektioner av ishall och andra faciliteter för att genomföra detta vilket är ett större projekt.
En enklare lösning via Alliansförening med central förvaltning av faciliteter försökte styrelsen få accept för att göra en djupare förstudie om 2021 men så blev inte fallet.
Alliansförening. underlag till förstudie 2021
//Staffan
September-resultat klart, ligger till grund för tisdagens diskussioner.
12 okt, 11:35 0 kommentarer
September slutade på en omsättning av 467 072 kr vilket gör att vi nu ackumulerat har omsatt 5 493 553 kr. Ett mindre överskott gav månaden så vi har fortsatt "svarta siffror", men ytterst blygsamma 43 454 kr.
Tyvärr har vi tre poster med inbetalningar som vi inte kunnat identifiera vad som avses, totalt är det 25 629 kr som nu är balansfört på OBS KONTO 2980:
- 7 629 kr som avser Återlämning
- 8 000 kr utan identifikation
- 10 000 kr från banken, den kan vi säkert spåra i morgon.
Om vi hittar vad detta avser och bokar korrekt förbättras alltså resultatet motsvarande så är det någon som känner till vad det är så meddela kansliet.
Vi har över 1 100 Swishar under månaden vilket glädjande! Bland annat 65 st på "ÖIF övrigt" som delvis inte är helt enkelt att identifiera, förutom en post om 4 500 kr som var markerad Bambusa. Vi får granska detta på måndagens möte och eventuellt göra korrigeringar.
Fest-sektionen har tyvärr en månad med mycket större underskott än väntat, eftersläpande fakturor i större utsträckning än i vart fall jag hade koll på.
Vi sänkte sektionernas bidrag till det gemensamma som bland annat försäkring från 313 000 kr till 160 000 kr inför 2025, så gott som en halvering! Kanske var det att ta i för mycket men trycket från sektionerna om minskade kostnader var hårt då med hänsyn till alla kostnadsökningar i övrigt. Nu visar gemensamma ett underskott på 141 056 kr och även om vi lyckas nå samma överskott på Bingolotterna som förr året, 77 000 kr, så räcker det inte att ta igen underskottet. Detta blir en viktig fråga i arbetet med budgetförutsättningarna.
//Staffan
Nedan hittar Ni sektions-rapporterna:
Ostervala_IF_Balansrapport Period 202509_6
Ostervala_IF_Resultatrapport Period 202509_9
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 100 Gemensamt Period 202509_2
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 200 Skogsvallen Period 202509_2
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 300 Fotboll gem. Period 202509_1
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 400 Ishockey gemensamt Period 202509_3
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 500 Skidor Period 202509
Ostervala_IF_Resultatrapport K-stalle 600 Gymnastik Period 202509
På måndag är det dags för styrelsemöte, fokus på budget i agendan!
8 okt, 07:08 0 kommentarer
Inför måndagens möte har en första version på budget tagits fram och så här års är det stort fokus på budget. Inför budgetförutsättningarna skall den gemensamma delen budgeteras så sektionerna får underlag för interna avsättningar.
Likaså är det oerhört viktigt att vi har rätt information från kommunen om bidrag för el då vi i fjol fick för sen Information om bidraget vilket ledde till avvikande underlag i budget vs verkligt utfall.
Vi gjorde ett avsteg från hur vi beslutade att elkostnader och bidrag skall fördelas mellan sektionerna under året så att fotbollen står för teglbyggnaden och fotbollsplanen och hockeyn för ishallen och Logi Lunda på begäran av hockeysektionen och fotbollssektionen som överenskommit om detta, trots att det avviker från budget. Dock kommer frågor där vissa nu tycker dom bär för stor del vilket i sig är väntat, vi måste besluta en princip till budgeten och hålla fast vid den!
Bingolotter är en kär fråga och vi har budgeterat det på gemensamt men då respekten för att vi driver ÖIF solidariskt avtar så avtar också viljan att göra något som inte går direkt till egna laget, detta måste vi hantera i budgetförutsättningarna. Ett mildare steg än att lämna en solidarisk förening kan vara att återlägga Bingolotterna och andra aktiviteter så det kommer sektionerna till del och höja avgiften till det gemensamma men det kräver en större insikt om sektionernas ekonomi än vad som är fallet idag.
M.h.t. ovanstående kommer vi in på sektionernas insyn i ekonomin via läslicenser som beslutades i våras. Vi har dock inte mäktat med att läsa in fakturor i den omfattningen att det är meningsfullt ännu, det kan vara läge att ta ett omtag i dessa rutiner inför nya bokföringsåret. Det finns även en enkel attestfunktion i BL också som vi kan utvärdera om vi får inscanning och läslicenserna på plats.
ÖIF hundra år, hur bokför vi intäkter och kostnader kopplat till det?
Vi har en arbetsgrupp som jobbar både intensivt och bra med planerna inför 100-årsfirandet, dessa valdes på förra årsmötet. Men vi hänsköt frågan om redovisning till budget 2026, vid tidigare jubileum som, exempelvis hockeyns, har frågor kommit hur det gått ekonomiskt och för att svara på den frågan måste vi särredovisa dessa intäkter och kostnader. Ska det ske måste det in i budgetförutsättningarna med bokföringsinstruktioner om hur exempelvis olika intäktsslag skall redovisas. Så vitt jag förstår blir det många aktiviteter i samarbete med idrottssektioenerna under året vilket är jättekul, men vart skall kioskintäkter och material bokföras på då, sektionen eller "jubiléet"? Den frågan är med på agendan.
Men vi har ingen punkt "Övriga frågor" som vanligt utan allt som skall hanteras på mötet skall vara anmält innan och förberett inför mötet.
Styrelsemöte 251013 agenda ver 1
//Staffan
Möjlighet att beställa från Trimtex
6 okt, 19:49 0 kommentarer
Med kyligare väder kommer även möjligheten att återigen beställa kläder från Trimtex. Vår webshop är nu öppen!
VIKTIG information när du betalar med fritids kortet.
6 okt, 14:07 0 kommentarer
VIKTIG information när du betalar med fritids kortet.
Om fritids kortet inte täcker hela kostanden på din faktura så ska resterande pengar betalas in på bankgiro nummer 157-1868.
Betala alltså INTE in till föreningens bankgiro som står på hemsidan utan använd er av det här ovan.
Allt står klart och tydligt när du får fakturan, så läs noga igenom instruktionerna när du ska betala så ska det inte vara några problem.
Stöter du i alla fall på problem så hör av dig till kansliet.
Kontakt information finns på hemsidans startsida.
/Kansliet
Fler nyheter
Kommande matcher
|
Fre 5/12
19:30 |
Knivsta IS Ishockey | Centrum för Idrott & Kultur |
|
Lör 6/12
09:15 |
U12 Ishockey | Gränbyhallen (B) |
|
Lör 6/12
09:15 |
U12 Ishockey | Gränbyhallen (B) |
|
Lör 6/12
09:15 |
U12 Ishockey | Gränbyhallen (B) |
|
Lör 6/12
09:50 |
U12 Ishockey | Gränbyhallen (B) |
|
Lör 6/12
14:15 |
Enköpings SK HK Ishockey | Bahcohallen |
|
Sön 7/12
12:15 |
U10 Ishockey | Bahcohallen |
|
Sön 7/12
12:15 |
U10 Ishockey | Bahcohallen |
|
Sön 7/12
12:15 |
U10 Ishockey | Bahcohallen |
|
Sön 7/12
13:30 |
Hockey Flickor F10/F12 F12 Ishockey | Roslagens Sparbank Arena |
Senaste resultat
|
Lör 29/11
14:15 |
U15 Ishockey | Lundahallen |
7-4 |
|
Fre 28/11
19:30 |
A-laget Ishockey | Lundahallen |
3-6 |
|
Lör 22/11
14:15 |
U15 Ishockey | Lundahallen |
3-7 |
|
Fre 21/11
19:30 |
A-laget Ishockey | Lundahallen |
2-1 |
|
Sön 16/11
14:05 |
Falu BS FK Fotboll | Lugnets Sporthall C-Plan |
0-4 |
|
Sön 16/11
11:20 |
Damlaget Fotboll | Lugnets Sporthall C-Plan |
0-4 |
|
Lör 15/11
13:15 |
F 2010-2011 Fotboll | Vattholma Sporthall |
3-5 |
|
Lör 15/11
12:10 |
F 2010-2011 Fotboll | Vattholma Sporthall |
2-0 |
|
Fre 14/11
19:40 |
Enköpings SK HK Ishockey | Bahcohallen |
1-6 |
|
Lör 8/11
17:00 |
Tierps HK Ishockey | Vegahallen |
3-4 |
|
Fre 7/11
19:30 |
A-laget Ishockey | Lundahallen |
3-7 |
|
Sön 26/10
14:00 |
Ullfors Hockeyklubb Ishockey | Vegahallen |
6-2 |
|
Lör 18/10
16:00 |
SK Iron Hockey Ishockey | Lindbergs Arena |
7-2 |
|
Lör 18/10
14:30 |
A-laget Ishockey | Lundahallen |
0-6 |
|
Lör 11/10
14:15 |
U15 Ishockey | Lundahallen |
9-4 |
|
Lör 11/10
14:00 |
Månkarbo IF Fotboll | Tallparken 1 |
5-2 |
|
Lör 11/10
14:00 |
Bele Barkarby FF Fotboll | Veddestavallen 1 |
2-2 |
|
Ons 8/10
19:30 |
Rimbo IF Ishockey | Arkadienhallen |
5-4 |
|
Sön 5/10
12:00 |
Damlaget Fotboll | Lundavallen 1 |
2-1 |
|
Lör 4/10
16:30 |
Bålsta HC Ishockey | Bålsta Ishall |
4-10 |
Kommande aktiviteter
|
Fre 5/12
19:30-21:30 |
A-laget »
Match mot Knivsta IS
Ishockey | Centrum för Idrott & Kultur |
|
Lör 6/12
09:15-12:15 |
U12 »
Match mot Bålsta HC Vit
Ishockey | Gränbyhallen (B) |
|
Lör 6/12
09:15-12:15 |
U12 »
Match mot SK Iron Hockey Blå
Ishockey | Gränbyhallen (B) |
|
Lör 6/12
09:15-12:15 |
U12 »
Match mot Almtuna IS Gul
Ishockey | Gränbyhallen (B) |
|
Lör 6/12
09:50-11:20 |
U12 »
Match mot Enköpings SK HK Vit
Ishockey | Gränbyhallen (B) |
|
Lör 6/12
10:30-11:30 |
Tre kronor hockeyskola 2017- »
Träning
Ishockey | Ishallen |
|
Lör 6/12
13:00-15:30 |
F 2012-2013 »
Futsal matcher
Fotboll | Västra stenhagen sporthall |
|
Lör 6/12
14:15-16:15 |
U15 »
Match mot Enköpings SK HK
Ishockey | Bahcohallen |
|
Sön 7/12
12:00-13:20 |
Damlaget »
Futsal
Fotboll | Sporthallen Östervåla |
|
Sön 7/12
12:15-14:15 |
U10 »
Match mot Uppsala Young Hockey Club
Ishockey | Bahcohallen |






