Dela nyhet
Ej aktuellt: Funktionärsschema HP Warta P13, säsong 2025/2026
7 sep, 11:08 0 kommentarer
Hej!
Här kommer schemat för de olika funktionärsroller som vi föräldrar behöver ansvara för under säsongens matcher. Kolla efter ditt barns namn på listorna för EMP, Matchklocka och Matchvärd.
|
Ansvar: |
Ansvar: |
Ansvar: |
|||
|
Datum |
Plats |
Matchstart |
EMP |
Matchklocka |
Matchvärd |
|
251019 |
Lundbyskolans sporthall B |
13.40 |
Evian |
Eduard |
Osborn |
|
251109 |
Lundbyskolans sporthall B |
16.55 |
August |
Ivar |
Sixten |
|
251123 |
Lundbyskolans sporthall B |
14.35 |
Vincent |
Danjan |
Emiliano |
|
251214 |
Lundbyskolans sporthall B |
15.30 |
Viktor |
Osborn |
Evian |
|
260111 |
Lundbyskolans sporthall B |
13.45 |
Vidar |
Danjan |
Viktor |
|
260125 |
Lundbyskolans sporthall B |
15.25 |
Sixten |
Eduard |
John |
|
260222 |
Lundbyskolans sporthall B |
14.35 |
Emiliano |
Vidar |
Vincent |
|
260315 |
Lundbyskolans sporthall B |
14.30 |
Ivar |
August |
Osborn |
|
260329 |
Lundbyskolans sporthall B |
15.35 |
John |
Evian |
August |
Det finns alltså tre olika roller: EMP (elektroniskt matchprotokoll), matchklocka och matchvärd. För EMP krävs utbildning, som sker följande tider:
- Torsdag 25 september 18:00 - 21:00
- Tisdag 7 oktober 18:00 -21:00
Anmälan sker senast den 15 september till kansliet@hpwarta.se
Därefter skickas en separat kallelse ut.
Plats: Mötesrummet, kansliet, Bror Nilssonsgata 16
Det är bra om så många som möjligt har gått utbildningen för att kunna hoppa in på olika funktioner.
Johns pappa Christer har erfarenhet av EMP sedan tidigare och kan vara med som stöd på de tre första matcherna. Jag har därför placerat föräldrar som jag vet är nya på EMP just på dessa matcher.
Om man av någon anledning inte kan vara med på de matcher man är uttagen till, behöver man byta med någon. Detta görs via What’s Up-gruppen.
Checklista för hall- och matchvärd – HP Warta säsongen 2024/2025.
Syftet med matchvärd är att skapa en välkomnande, trivsam och trygg miljö kring våra handbollsarrangemang där barn och ungdomar kan ha roligt och utvecklas.
Uppgiften som hall- och matchvärd börjar 30 minuter innan avkast och i samband med att laget har samling inför matchen.
Du identifierar dig för gästande lag, publik och domare genom din gula väst som är uppmärkt med HP Warta och Matchvärd.
Kontakta vaktmästaren i hallen och kom överens om hur ni hanterar nycklar till omklädningsrum och andra ytor som ska användas.
För HP Warta innebär det att våra hall- och matchvärdar;
- Tar emot gästande lag, domare och funktionärer på ett välkomnande sätt.
- 5 minuter innan matchstart har ett #schysstmatch-möte vid sekretariatet.
- Vara ett stöd för domarna och funktionärer innan, under och efter match.
- Arbeta för nolltolerans kring spelplanen med fokus på publikens beteende.
- Att påtala om någon utanför spelplanen uppträder på ett olämpligt sätt.
- Om någon person uppträder på ett mycket olämpligt sätt så har matchvärden i uppgift att skriftligt informera klubben som personen är kopplad till med kopia till Handbollförbundet Väst. Ta hjälp av kansliet.
Skötsel av omklädningsrum, toaletter och andra allmänna ytor är vaktmästarens ansvar. Men självklart plockar vi upp synligt skräp och annat som påverkar upplevelsen om en trevlig miljö.
Som hall- och matchvärd är det också viktigt att informera sig om;
- Var finns hjärtstartare
- Var är nödutgångarna
- Finns det uppsamlingsplats vid utrymning av lokalen
#schysstmatch - möte
Ett kort möte vid sekretariatet fem minuter före matchstart för att skapa en trygg matchmiljö.
Syftet med mötet är att påminna om allas ansvar att samarbeta som ett team, allt för att matchen ska genomföras på ett schysst sätt på planen, på bänken och på läktaren.
- Deltagare
Matchvärd, domare, funktionärer (tidtagare och sekreterare) samt en (1) ledare från respektive lag.
- När
Fem minuter före matchstart.
- Var
Vid sekretariatsbordet.
- Hur
Matchvärden är sammankallande och leder mötet.
Ledare presenterar sig för varandra, funktionärer och domare.
Domare presenterar sig.
Matchvärden påminner om:
- Allas ansvar att samarbeta som ett team för att matchen ska genomföras på ett schysst sätt. På planen, på bänken och på läktaren.
- Principen om nolltolerans. Att den handlar om att skapa god stämning och att respektera de beslut som tas.
Har ni frågor om schemat, kontakta mig eller Lina. Byten av pass sker dock endast i What's Up-gruppen.
Hälsningar Emma Wass, Augusts mamma
Kommentarer