Dela nyhet
Rutiner för kiosken
21 apr 2023 0 kommentarer
Rutiner för kiosk-/städveckor VBK 2022
Läs igenom detta i god tid innan ert lags kioskvecka.
Laget ansvarar för kiosken hela veckan från måndag till söndag. Tagg kvitteras ut på kansliet och laget ansvarar för denna under veckan. Nyckel till kioskförrådet ska hänga i det låsbara nyckelskåpet till höger om kioskförrådet. Kod till skåpet erhåller laget av kansliet inför lagets kioskvecka. Koden gäller bara för en vecka i taget och är unik för varje lag.
När kiosken ska öppnas för dagen hämtas dricka och choklad från förrådets kylskåp. Koden till nyckelskåpet är en förutsättning för att komma in i förrådet. Fyll på med varor i kiosken. När kiosken stänger för dagen ska kylskåpet i kiosken tömmas på varor och flyttas över till kylskåpet i förrådet. Fyll på med vatten, läsk och choklad tills kylskåpet i förrådet är fullt, så att det alltid finns kylda varor när kiosken öppnar igen. Ställ inga varor på Tigerklubbens hylla. Häng därefter tillbaka nyckeln till kioskförrådet i nyckelskåpet och säkerställ att skåpet låses.
Kiosken ska vara öppen alla vardagar när det är träning och alla dagar när det är matcher. Det ska alltid finnas minst en vuxen person i kiosken när den är öppen. Matcherna hittar man på BK:s hemsida www.bk.nu under ”Kalender”. Observera att matcher kan ändras med kort varsel. Därför måste laget kontrollera veckan innan lagets kioskvecka om det skett några förändringar som påverkar bemanningen.
Kiosken ska vara öppen 30 minuter före och 30 minuter efter match/poolspel. Tänk på att det kan behövas tid för att förbereda innan öppning (t ex koka kaffe och korv, plocka fram bord, hänga upp flaggor samt sätta ut papperskorg) . När det är endast träning är kiosken öppen klockan 18-20.
Ledarna ansvarar för att ett bemanningsschema tas fram för lagets kioskvecka och att kiosken alltid är bemannad enligt planering. Säkerställ att de som ska jobba i kiosken har läst och förstått sin uppgift!
FÖRBEREDELSER
Det ska alltid finnas kokt korv och bryggkaffe till försäljning. Ladda den stora bryggaren och sätt på en kastrull med vatten. Börja med att lägga i 5 korvar i vattnet (tas från kioskens frys). Fyll på efter behov, men ta inte upp mer än vad som beräknas gå åt. Uppvärmd korv får inte frysas in igen! Notera antal korvar som eventuellt kastas efter dagens slut (flik 4 i kioskpärmen). Om korven i frysen är slut så finns nya burkar i kioskförrådet. Korv som blir över (ej värmd) ska frysas in, fem i varje förpackning.
Vid matcher är det extra tryck i pausen. Se till att ha kaffe och korv redo! Kycklingkorv och glutenfritt bröd kan tas fram från frysen och värmas vid förfrågan (ta inte upp i förväg).
Kaffet hälls upp i den stora termosen. För att minska gemensamma tagytor så här i Corona-tider serverar kioskpersonalen kaffet och lägger senap/ketchup på korven. Ställ ut papperskorg och häng ut vimplar (se bild) som visar att kiosken är öppen.
Fyll på läsk, vatten, chokladgodis m.m. i kioskens kyl samt ta fram chips och godispåsar. Varorna finns i kioskförrådet (nyckel finns i nyckelskåpet på väggen mellan kiosken och toaletten). Godis av chokladtyp och delikatobollar ska förvaras i kioskens kyl (så att chokladen inte smälter) liksom alla kalla drycker.
Se till att obehöriga personer inte vistas i kiosklokalen.
Varje lag har möjlighet att baka eget fikabröd och sälja i kiosken. Hela förtjänsten av det som bakats tillfaller då laget. Detta redovisas på blankett (se flik 5 i pärmen).
Tänk på att vara noga med hygienen och tvätta händerna noga och ofta! Ta bröd med servett eller tång alternativt använd engångshandskar.
BETALNING
Från och med i år har vi ingen växelkassa. Önskemålet är att man betalar med swish. De som inte kan handla med swish kan betala med jämna pengar.
Eventuella kontanter redovisas. Fyll i blanketten med redovisningen (finns under fliken ”daglig redovisning av kioskförsäljning”, flik 5). Lägg pengarna i en påse och stoppa den tillsammans med redovisningen i brevlådan vid Lottas expedition.
SVINN OCH BJUDVAROR
Registrera på listan i pärmen, flik 4, de varor som vi inte får betalt för t ex korvar som är kokta och måste slängas efter dagens slut, kaffe/dricka till eventuell ledare, funktionärer och domare.
INKÖP
Inköp och påfyllnad av varor görs av Thomas Svensson. Om det skulle fattas något så åk till ICA Teleborg och köp det som saknas. Ange kundnummer 300 (Växjö BK). Legitimera dig och skriv läsligt ditt namn på ICA:s kvitto som senare skickas till BK. Lämna kvittot du får från ICA tillsammans med eventuell kassaredovisningen efter dagens slut i brevlådan vid Lottas expedition.
STÄDNING
Varje dag som kiosken varit öppen ska toaletterna städas och papperskorgar tömmas. Efter söndagens sista match ska kiosken, klubblokalen och toaletter sopas av och golven torkas.
Grytor och termosar diskas. Burkar och flaskor ställs i kiosken för pantning. Sopor slängs i soprummet (röd dörr) innanför kommunförvaltningens grind. Grinden är vänd mot tennisbanan. Nyckel/tagg till grinden och soprummet finns i kiosken.
KAFFE VID MATCH
Lagledare/tränare för våra hemmalag ansvarar för att motståndarlagets ledare får lappar som visar att vi bjuder på en kopp kaffe. Denna lapp lämnas som betalning i kiosken och hängs därefter upp på avsedd plats igen. Notera vad som bjuds på (flik 4 i pärmen).
RUTIN VID ARRANGEMANG SOM POOLSPEL ELLER CUP
När ni har bestämt vilket datum ni har poolspel skriv i kalendern samt ta kontakt med det lag som ansvarar för kiosken den aktuella poolspelsveckan. Detta så att de ska kunna bemanna upp kiosken extra efter behov. Skicka även ett mejl till kansliet kansli@bk.nu och ange ungefär hur många lag som kommer att delta. Då kommer kansliet se till att det handlas hem varor. Ange också om ni vill grilla så att inköp kan planeras. Grillen bemannas av personal från det arrangerande laget. Eftersom det är föreningen som handlar in varorna så tillfaller kassan föreningen.
Kommentarer