Dela nyhet
Bakom kulisserna - del 2
5 okt 2021
Vi tackar Tommi Rönnholm som här levererar del 2 av "Behind the scenes" där han fortsätter att beskriva allt det hårda arbete som försiggår bakom kulisserna och som är så viktigt för bra arrangemang.
-----
Här kommer lite mer behind the scenes om vad som händer vid en match i Idrottshuset. Idag beskrivs tre funktioner som hör till evenemanget.
Tekniska mötet
Matcher som spelar i förbundsserier inleds med ett så kallat tekniskt möte. Detta görs inne på kansliets konferensrum en timme innan matchstart. Syftet med mötet är att välkomna och informera deltagande lag samt matchfunktionärer om evenemangets genomförande gällande säkerhet och rutiner. Detta för att både en standardmatch utan särskilda händelser ska kunna genomföras på ett sätt som likställer alla matchers utformning i hela Sverige men också för att vid eventuella särskilda händelser ska kunna hanteras på bästa och säkert sätt. Lokala föreskrifter och även nytt reglemente genomgås till exempel publik i samband med match som har förändrats nyligen med tanke på Covidrestriktionerna. Tekniskt möte genomförs vid matcher som tillhör herrar division 2 samt dam division 1 och uppåt. I Tumba är detta alltså applicerat på damernas allsvenska lag samt herrarna i division 1 samt division 2. Mötena i Idrottshuset tar 10-15 minuter och genomförs extremt profesionellt via en presentation på digitala skärmar inne i konferensrummet.
Domare och funktionär
Domarna och matchfunktionärerna gör en viktig roll i varje match. Att vara domare är ett hedersuppdrag som är både ett ansvar, börda och ett fantastiskt roligt sätt att delta i handbollen. Domarna liksom funktionärerna indelas efter erfarenhetsnivå och blir tillsatta på matcher efter genomförda utbildningar. Att vi har domare på alla matcher är inte bara förbundets ansvar utan även klubbens, handbollspublikens och självklart medlemmarnas ansvar utan också något som vi måste vara extremt tacksamma för. Utan domare inga matcher. Att stötta och supporta unga som äldre domare är viktigt för handbollens framtid. Vid matcher finns också ett sekretariat med två utbildade matchfunktionärer. Deras roll är att ingå i ett arbetslag med domarna för att hjälpa till att genomföra matchen på ett rättvist sätt. Matchfunktionärerna sköter matchuret i hallen och skriver även protokoll för alla händelser i matchen som spelas som sedan redovisas. Sedan flera år tillbaka så skrivs protokollet elektroniskt på en dator och allting skickas till direkt till tävlingsadministrationen på förbundet via programmet på datorn. Mjukvaran som används heter Digimatch och brukas kort och gott benämnas som EMP (Elektroniskt Matchprotokoll).
Föreningen liksom gymnasiets handbollslinje utbildar domare på lokal föreningsnivå och för distriktet finns en möjlighet att genomgå högre utbildningar via Handbollförbundet Öst som ansvarar för distriktets genomförande. Funktionärerna utbildas liksom domarna först på lokal nivå och kan sedan vidareutbilda sig via förbundet.
LED-skärmen
Inför säsongen 2021/2022 finns i Tumba Idrottshus A-hall en ny LED-skärm installerad. Denna är kopplad till funktionärernas matchur och ljustavlan som används för att registrera mål och utvisningar i samband med match. LED-skärmen styrs via en programvara som ett teknikföretag som Botkyrka kommun har anlitat gör utbildningarna för. Händelserna på LED-skärmen kan styras i lite olika utformning och nivåer från en dynamisk matchstavla till avancerade animationer med kombinerade vyer och samtidiga datasignaler som skickas för streaming till broadcastingbolag såsom Solidsport eller Cmore. I nuläget är det få i klubben som har lärt sig hur mjukvaran fungerar och även hur uppstarten av hårdvaran fungerar. Kommunen kommer när alla installationer är klara att tillsammans med kunniga skapa en tydlig användarhandledning så fler och fler ska kunna dra nytta av möjligheterna. Målet är att Tumba Handboll liksom andra föreningar i kommunen ska kunna dra nytta av skärmen och låta denna ge ett större och mäktigare helhetsintryck av evenemangen i Idrottshuset.
I den tredje och sista delen kommer vi berätta lite om övriga viktiga funktioner som sker vi flera av matcherna både på ungdoms och seniornivå såsom förberedelse, reklam, statistik, hemsidan, speaker, musik, golvtorkning och annat smått och gått. Tänk på att det krävs en stor organisation för att genomföra matcherna. Är du intresserad av att hjälpa till eller delta? Kontakta kansliet så hjälps vi åt med att finna en funktion för dig också!
/Tommi Rönnholm