Prenumerera
Förtydligande gällande funktionärskap för dig som förälder med barn i KD
2 aug, 12:27 0 kommentarer
Hej förälder,
Då det förekommit en del funderingar kring vad som gäller med sågstädningen samt aktiviteter för att dra in pengar till lagkassan följer nedan ett förtydligande till dig som förälder. I Krokom Dvärsätts idrottsförening är alla barn och ungdomar välkomna att delta så även i laget för flickor födda 2012 och 2013. Krokom Dvärsätt är en förening som drivs av ideella krafter där ledarna (tränare och lagledare) för ditt barns idrottande är föräldrar som valt att engagera sig lite extra.
När du anmäler ditt barn att börja spela fotboll i KD räcker det inte med att betala en medlems- och aktivitetsavgift utan ett medlemskap innebär också att du anmäler dig till att vara funktionär på vissa aktiviteter kopplade till ditt barns idrottande.
För att hålla medlems- och aktivitetsavgifter nere har Krokom Dvärsätts idrottsförening ett uppdrag att städa Hissmosågen varje söndag, förutom när sågen har semesterstängt. Du som förälder förväntas hjälpa till med de sågstädningstillfällen som ditt barns lag blir tilldelat fram till att ditt barn fyller 16 år (då kan ditt barn städa själv).
Du förväntas även vara funktionär en gång per år under Krokombostäder Cup. För vår del har det inneburit att du som förälder står i kiosken 1 pass under helgen eller hjälper till att förbereda kiosken under torsdag kväll inför cupstart.
Då föreningen har ökade kostnader för hallhyror i SEP Arena så tog styrelsen även ett beslut om att sälja sportlotten under två säsonger för att bibehålla god ekonomi. Du förväntas därmed, tillsammans med ditt barn sälja er andel av lotterna.
Genom ovanstående aktiviteter kan Krokom Dvärsätt IF därmed fortsättningsvis hålla nere medlems- och aktivitetsavgifterna och ge ditt barn som aktiv i föreningen tillgång till nedanstående:
-betald anmälningsavgift för seriespel (vi har två lag anmälda i seriespel)
-domaravgifter för alla hemmamatcher,
-buss till bortamatcher längre bort än 10 mil,
-anmälningsavgiften till 2 cuper/säsong.
-hallhyra SEP-arena (i vintras var kostnaden 1 500 kr/h)
-matchkläder och övrigt material så som bollar, västar, koner mm.,
-subventionerade överdragskläder med 200 kr/del.
Dessa kostnader hade vi som föräldrar fått stå för själva om vi inte hade genomfört aktiviteterna ovan.
Vill du dessutom att ditt barn ska få vara med på större cuper som Storsjöcupen och de cuper vi varit iväg på med våra tjejer som Timrå Cup, Umeå Fotbollsfestival, mm, så förväntas du vid något tillfälle per säsong hjälpa till att stå i kiosken när laget har hemmamatch för att vi ska få in lite pengar till lagkassan. Alternativet är att du hjälper till som matchvärd vid hemmamatcher då en sådan behövs för att vi ska få genomföra matcherna. Du förväntas även vara delaktig tillsammans med ditt barn när laget behöver sälja saker eller genomföra aktiviteter för att få in pengar till lagets kassa.
När vi anmäler oss till större cuper betalas två avgifter. En anmälningsavgift och en deltagaravgift. De cuper vi deltagit i under den här säsongen har i anmälningsavgifter samt deltagaravgifter kostat totalt 95 510 kr. Av den summan betalar klubben 5 500 kr. Ni som föräldrar har betalt in deltagaravgifter till cuperna på ca 45 000 kr totalt (Selånger cup 820 kr, Storsjöcupen 500 kr och Umeå Fotbollsfestival 500 kr) vilket resulterar i att övrig kostnad om ca 45 000 kr är pengar vi tagit från lagkassan. Utöver dessa 45 000 kr har vi även bekostat övriga utgifter som blir när vi åker iväg. Under Umeå fotbollsfestival gick det exempelvis pengar till mat, resorb och alvedon som våra ungdomar behövde och som lagkassan bekostade.
Som ni säkert förstår av ovanstående siffror behöver vi tillsammans jobba för att få in pengar till lagkassan så att alla barn, oavsett ekonomiska förutsättningar, ska ha möjlighet att spela fotboll och delta på lika villkor.
Vi anser också att funktionärskapet är en viktig del av gemenskapen som ger oss möjlighet att tillsammans jobba ihop en stark föräldra- och ungdomsgrupp där både ungdomar och vuxna tar ansvar för det jobb som behöver läggas ner innan en större cup eller andra roliga aktiviteter kan genomföras.
Med vänliga hälsningar
Ledarna genom Johanna
Kommentarer