Fältet
Drönarinformation
Observera att du måste ha ett operatörs-ID från Transportstyrelsen för att få flyga med ditt modellflygplan. Ansök därför GENAST om ett sådant genom denna länk:
Registrering av operatör - Transportstyrelsen
Vi ligger under restriktionsområde för drönarflygning från flygfältet vid Mommehål "Västerviks science park" som är testbänk för drönare.
Skanna av QR-coden som sitter på husväggen höger sida dörren, följ instruktionerna och kolla om det är någon drönarflygning
SÄKERHETSREGLER VÄSTERVIK MODELLFLYGFÄLT KJESARÄNGEN
- Medlemskap i SMFF eller RCFF krävs för att få flyga själv, person som ej är medlem eller saknar operatörs id får flyga med instruktör.
-Modellen märkt med operatörs id
- Modeller större än 25 kg får inte flygas utan särskilt tillstånd
-Flyghöjd max 400meter
-Turbinmodeller ej tillåtna (vissa undantag kan förekomma)
- Frekvensflagga med rätt färg och kanalnummer skall finnas på sändaren (Gäller ej 2.4GHz sändare).
- Innan sändaren slås på, måste rätt frekvensklämma hämtas och bäras synlig (Gäller ej 2.4GHz sändare).
- Provkörning av motorer i uppställningsdepå/publikområde är förbjuden,
- detta ska ske på särskild anvisad plats (motorruta)
-Taxning i depå är förbjudet.
- Strömsättning av eldrivna modeller skall göras i anslutning till startbanan.
- Vid flygning skall piloterna stå i den pilotruta som anses lämplig.
- Vid flygning på höjd över 400 m SKALL modellen omedelbart tas ner till höjd under 400 m eller lägre om så krävs för att undvika kollision om ett bemannat luftfartyg närmar sig.
-Fullskala flyg har alltid företräde.
- Flygning över eller emot depå, åskådare och parkering får inte förekomma.
- Ropa vid start JAG STARTAR
- Ropa vid landning JAG LANDAR
- Ropa vid problem NÖDLANDNING
- Vid segelflyg och motorflyg samtidigt, kom överens om hur ni flyger och använd sunt förnuft.
- Flygning med helikopter och drönare bör ej ske samtidigt med motorflyg och segelflyg.
- Efter varje flygpass, stäng av mottagare och sändare och sätt tillbaka frekvensklämman på tavlan
Modeller som drivs av elmotor skall direkt efter flygning göras strömlös genom att demontera batteri eller på annat sätt göra motorn strömlös.
- Bilar skall ställas på parkeringsområdet.
- Du som lämnar fältet sist kontrollerar att alla dörrar är låsta!
- Tänk på att alltid uppträda och agera på ett vänligt och hänsynsfull
Åskådare skall uppehålla sig på anvisad plats utanför depå och flygfält.
-Gästflygare ombeds ringa något av följande Nr: innan flygning.
Harald Brötell. 070-2341764
Tord Hamlin. 0702671776 Nils-Bertil Peterson 076-3211480
Gemensamma säkerhetsregler SMFF RCFF
RCflygförbundet
(RCFF) den 20/11 2020. Version 1.4.2
Reglerna gäller fr.o.m. den 1 januari 2021.
Allmänt
- Dessa säkerhetsregler gäller för modellflygverksamhet med radiokontrollerat luftfartyg
(nedan benämnd modell) som bedrivs vid modellflygfält som godkänts av
Transportstyrelsen. Om lokala fältregler finns ska även dessa följas. Säkerhetsreglerna är
dock alltid överordnade de lokala fältreglerna.
- För flygning med modell på plats som inte godkänts av Transportstyrelsen gäller att
flygning får ske enligt Transportstyrelsens föreskrifter för obemannade luftfartyg.
(referens: https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/
och EU 2019/947). Se också notering i slutet av detta dokument.
- För friflygande modeller gäller dessa säkerhetsregler med undantag för de punkter som
avser pilotens manövrering av modellen genom radiostyrning samt radioutrustningens
utformning.
Ansvarsförsäkring
- Modellflygare anslutna till SMFF eller RCFF samt elever under skolning eller prova-påflygning
omfattas av respektive organisations ansvarsförsäkring för modellflyg om flygningen
sker från av Transportstyrelsen godkända modellflygfält i enlighet med dessa
säkerhetsregler och lokala säkerhetsregler om sådana finns.
- Modellflygare anslutna till RCFF omfattas av denna organisations ansvarsförsäkring även
vid modellflygning från andra platser än godkända modellflygfält om flygningen sker i
enlighet med dessa säkerhetsregler och Transportstyrelsens föreskrifter för obemannade
luftfartyg enligt ovanstående referens.
Operatörsregistrering och märkning av modellen
- Medlemmar äldre än 18 år ska registrera sig som operatör hos Transportstyrelsen för
erhållande av personligt operatörs-ID. Detta ska anbringas väl synligt på modellen.
- För medlemmar yngre än 18 år gäller att en klubb kan påta sig operatörsansvaret för dessa
medlemmar genom att klubben registreras som operatör hos Transportstyrelsen. Klubbens
operatörs-ID delas med de medlemmar som är yngre än 18 år och deras modeller ska då
vara märkta med klubbens operatörs-ID samt den enskilde medlemmens namn och
telefonnummer.
- För de fall där klubben inte har möjlighet att registrera sig som operatör finns möjlighet för
en medlem äldre än 18 år att fungera som fadder för medlem yngre än 18 år. Den som tar
på sig fadderskap upplåter i sitt operatörs-ID att användas även på adeptens modeller som
då också ska vara märkta med pilotens namn och telefonnummer.
SÄKERHETREGLER FÖR MODELLFLYG UTOMHUS
Syftet med märkningen är att möjliggöra spårning i händelse av aktivitet i strid med
Transportstyrelsens godkännande enligt Artikel 16.
Personligt ansvar
- Det är var och ens personliga ansvar att inhämta kunskap om gällande bestämmelser,
inklusive lokala säkerhetsregler och begränsningar innan modellflygning äger rum. Det är
även var och ens personliga ansvar att modellflygutrustningen är i ett sådant skick och
används på ett sådant sätt att risken för skador på människor, djur och egendom minimeras
så långt som rimligen är möjligt.
- All modellflygning ska bedrivas med iakttagande av sunt förnuft avseende säkerhet med
hänsyn tagen till bland annat modellens typ, vikt och hastighet. Om någon form av
flygsäkerhetsmässig tveksamhet föreligger, avstå från att flyga.
- För medlemmar under 18 års ålder ligger det i klubbens, alternativt fadderns,
operatörsansvar att svara för adekvat utbildning och upplärning fram till att medlemmen kan
tillåtas flyga självständigt och att klubben, alternativt faddern, därefter tillhandahåller
mentorskap intill den tidpunkt då medlemmen kan erhålla ett eget operatörs-ID.
- Incidenter som orsakat skada eller risk för skada på tredje person ska rapporteras i
Transportstyrelsens system för ”drönar”-incidenter samt dokumenteras lokalt.
Modell och utrustning
- Modellflygning får normalt bedrivas med modeller som väger maximalt 25 kg.
- Vid modellflygfält som i ansökan till TS bedömts vara lämpligt och godkänts för flygning
med modeller som väger mer än 25 kg får flygning ske även med tyngre modeller.
- Modeller tyngre än 25 kg ska ha dubblerade primära system. Detta omfattar bland annat
dubbla mottagare, dubbla batterisystem, minst två servon per primärroder etc
- Modeller tyngre än 25 kg ska ha gåtts igenom och tekniskt granskats av ytterligare en
erfaren modellbyggare. Detta ska göras före provflygning och efter större reparationer
eller modifieringar. Inspektionen ska dokumenteras på enklaste vis och
dokumentationen medföras till modellflygfältet när modellen flygs.
- Flygning ska ske med radioutrustning som är lämpad för ändamålet och på frekvensband
som av Post- och Telestyrelsen tillåts för modellflyg, bl.a. 35 MHz- och 2,4 GHz-banden.
Radiosändares uteffekt får ej överstiga den som medges av Post- och Telestyrelsen.
- Modeller som väger mer än 7 kg ska vara försedda med “fail-safe” som i händelse av
förlorad radiokontakt i förekommande fall stoppar eller drar av motorn till tomgång och ställer
roderytor så att modellen bringas att landa. Även för lättare modeller rekommenderas
användning av “fail-safe”.
- Räckviddsprov ska om möjligt genomföras före den första flygningen för dagen.
SÄKERHETREGLER FÖR MODELLFLYG UTOMHUS
- Före varje flygning ska modellen kontrolleras så att den är flygsäker vilket bland annat
innebär att modellen inte uppvisar skador av betydelse för flygsäkerheten och att inga
detaljer kan lossna under flygning. Kontrollera att radioutrustningens batterier har tillräcklig
laddning för flygning och att rätt modellminne är valt i sändaren.
- Friflygande modeller som väger mer än 250 g ska vara försedda med teknik som gör det
möjligt att avbryta flygningen vid valfri tidpunkt manuellt, eller automatiskt efter maximalt 180
sekunder. Vid sanktionerade tävlingar kan andra maxtider förekomma.
- Vid all verksamhet med turbindrivna modeller ska en brandsläckare med minst klassning
34B, exempelvis 2 kg kolsyresläckare, finnas tillgänglig.
Flygning
- Flygning får endast ske inom det flygområde som finns angivet i Transportstyrelsens
tillstånd för modellflygfältet.
- Flygning ska ske inom synhåll, vilket innebär att avståndet mellan pilot och modell aldrig
ska vara större än att piloten på ett säkert sätt kan kontrollera och manövrera modellen utan
andra synhjälpmedel än glasögon/kontaktlinser.
- För de fall flygning sker med autonoma styrsystem ska dessa vara utformade så att piloten
när som helst kan återta manuell kontroll av modellen.
- Vid flygning i mörker ska modellen vara utrustad med belysning anordnad på sett sådant
sätt att modellens position och färdriktning tydligt kan uppfattas.
- Maximal flyghöjd är 120 meter över mark/vatten om inte tillstånd från Transportstyrelsen
eller lokal flygtrafikledning medger högre flyghöjd. För modellflygfält belägna inom kontrolloch
flyginformationszoner kan andra höjdbegränsningar råda.
- Modellflyg ska väja för alla bemannade luftfartyg som kan komma in i flygområdet.
- Om flygning, med tillstånd från Transportstyrelsen eller lokal flygtrafikledning, sker på höjd
över 120 m, rekommenderas att en observatör som övervakar det omgivande luftrummet
biträder piloten. Flygningen ska planeras så att flyghöjden utan dröjsmål kan ändras så att
en säker höjdseparation uppnås till bemannade luftfartyg som kan komma in i flygområdet.
- FPV-flygning är tillåten inom flygområdet. För de fall piloten inte direkt kan observera
modellen, exempelvis beroende på att videoglasögon/goggles används, ska en observatör
som hela tiden kan se modellen och övervaka det omgivande luftrummet finnas närvarande.
Observatören ska vid behov uppmärksamma piloten på relevanta omvärldsfaktorer.
- Flyg inte över eller i närheten av bebyggelse, gator, vägar, gång- och cykelvägar.
Säkerställ att all flygning sker så att risken för skada på människor, djur och egendom
minimeras så långt som rimligen är möjligt.
- Om flera modeller flygs samtidigt vid samma flightline ska piloterna placera sig så att de
kan meddela sig med varandra. Flera flightlines med åtskilda flygområden kan upprättas.
Start och landning ska alltid aviseras genom att piloten ropar "jag startar" eller "jag landar".
SÄKERHETREGLER FÖR MODELLFLYG UTOMHUS
- Landande modeller har företräde framför annat modellflyg. Landande segelflygmodeller har
företräde framför motordrivna modeller.
- Hovring med modeller får inte ske nära åskådare eller andra piloter.
- Flygning över depåområde/parkering/åskådare är förbjuden.
- Vid flygning är det förbjudet att beträda aktiv start/landningsbana om inte tillåtelse
inhämtats från de flygande piloterna.
- På marken ska modeller taxas på ett sådant sätt att risken för skador på omgivningen
minimeras så långt som rimligen är möjligt.
Depåområde
- Inom depåområdet är taxning förbjuden.
- Vid all motorkörning i depå ska modellen vara förankrad.
Övrigt
- Flyg aldrig under påverkan av alkohol, droger eller mediciner som kan inverka menligt på
uppmärksamhet och reaktionsförmåga.
- Dessa regler är en del av underlaget för godkännande av RCFF och SMFF och ingående
lokala klubbar enligt Artikel 16.
- För modell med vikt under 250 gram och som inte är utrustad med kamera behövs inget
operatörs-ID eller drönarkort. Maximal flyghöjd är 120 meter om inte särskilda begränsningar
gäller på aktuell plats. Modellen får inte flyga fortare än 19 m/s.
Referenser
Transportstyrelsen
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-reglerfran-
1-juli-2020/
Post- och telestyrelsen
http://www.pts.se/sv/bransch/radio/frekvensplanen/
SMFF
http://www.modellflygforbund.se/
RCFF
http://www.rcflyg.se
Fältregistret:
https://www.faltregister.se
För SMFF För RCFF
Anders Jonsson, ordf Kjell-Åke Skoog, ordf