LäraDela - Utanför ramarna
Torsdag 22 maj, 15:00-16:00
Teams
Samling: 15:00Utanför ramarna – så skapade Borås en SM-vecka med ringar på vattnet
När Borås Stad arrangerade SM-veckan tog man chansen att göra mer än att bara arrangera tävlingar. Genom att tänka kreativt och långsiktigt blev veckan ett avstamp för nya arbetssätt, stärkt samverkan och konkret samhällsnytta.
I stället för att lägga ut matservering och kiosker på entreprenad, involverades gymnasieelever i hela matkedjan – från planering till servering – med fokus på hållbarhet och lokala råvaror. Kioskverksamheten drevs av kommunen och gav lokala föreningar möjlighet att tjäna pengar på försäljningen.
Fritidsbankens buss, som redan fanns i verksamheten, fylldes med utrustning kopplad till SM-veckans idrotter. Skolor kunde boka bussen via ett enkelt bokningssystem och få hjälp med att genomföra idrottslektioner med nya, oväntade sporter – något som både inspirerade eleverna och breddade skolornas rörelseutbud.
Även den officiella SM-mössan togs fram med hållbarhet i fokus – tillverkad helt i Sverige, från råvara till färdig produkt.
I det här seminariet delar Martina Lindberg, projektledare för SM-veckan i Borås, med sig av erfarenheterna från ett evenemangsarbete som valde att gå en annan väg. Du får konkreta exempel på vad som är möjligt när kommunen vågar ta ledarrollen och använda ett evenemang som motor för utveckling – och varför det var värt tiden, mödan och modet.
teams.microsoft.com/dl/launcher/launcher.html?url=%2F_%23%2Fl%2Fmeetup-join%2F19%3Ameeting_NGQwYzczYTEtNzI0OS00MjMxLThiYjAtMTQ1YzJlMDJjMzQw%40thread.v2%2F0%3Fcontext%3D%257b%2522Tid%2522%253a%2522261c3a60-dc3f-4851-937d-5bb8e381550c%2522%252c%2522Oid%2522%253a%2522c71ac56a-8d83-4278-8ced-4468dc99a52a%2522%257d%26launchAgent%3DGSuiteAddOn%26correlationId%3D6b684578-8d18-4672-a332-0ccd5b6e9f1b%26anon%3Dtrue&type=meetup-join&deeplinkId=1c025ce0-e73f-4c86-8148-581c543c71e4&directDl=true&msLaunch=true&enableMobilePage=true&suppressPrompt=trueNär Borås Stad arrangerade SM-veckan tog man chansen att göra mer än att bara arrangera tävlingar. Genom att tänka kreativt och långsiktigt blev veckan ett avstamp för nya arbetssätt, stärkt samverkan och konkret samhällsnytta.
I stället för att lägga ut matservering och kiosker på entreprenad, involverades gymnasieelever i hela matkedjan – från planering till servering – med fokus på hållbarhet och lokala råvaror. Kioskverksamheten drevs av kommunen och gav lokala föreningar möjlighet att tjäna pengar på försäljningen.
Fritidsbankens buss, som redan fanns i verksamheten, fylldes med utrustning kopplad till SM-veckans idrotter. Skolor kunde boka bussen via ett enkelt bokningssystem och få hjälp med att genomföra idrottslektioner med nya, oväntade sporter – något som både inspirerade eleverna och breddade skolornas rörelseutbud.
Även den officiella SM-mössan togs fram med hållbarhet i fokus – tillverkad helt i Sverige, från råvara till färdig produkt.
I det här seminariet delar Martina Lindberg, projektledare för SM-veckan i Borås, med sig av erfarenheterna från ett evenemangsarbete som valde att gå en annan väg. Du får konkreta exempel på vad som är möjligt när kommunen vågar ta ledarrollen och använda ett evenemang som motor för utveckling – och varför det var värt tiden, mödan och modet.