Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
24 maj, 17:04 0 kommentarer
Söndagen den 10maj hade vi förmånen att ha Pia Nordqvist inbjuden som tränare för att få ett avstamp och start på vårt PRS-skytte.
Jag tog mig förmånen och besöka detta evenemang och tänker försöka mig på beskriva PRS-Skytte. Jag såg till att alla fick förplägnad under dagen. Ca 15-tal deltagare även skyttar från Skurup besökte oss. Mycket information på korttid för mig efter som jag var nybörjare. Det snackades om ( kulbanor, kikarsikten, vapen, ammunition och kuddar) ska försöka reda ut lite enligt nedan.
PRS-Skytte kommer från USA och kan närmast beskrivas som långhållskytte med 22lr. Man skjuter på mål från 10meter upp till 300meter. Jag lärde mig att utrustningen är a-o som det är i det mesta skyttet.
Skjutställningar:
Skjutställningen bestämmer oftast tävlingsledningen och hur många skott som ska avlossas från varje "skjutplats" Skytten avgör vilken ställning som är bäst för denna.
Ofta kan vara skytte från barrikader som ni det på bilderna till liggande ställning.
Målmaterial:
Målmaterialet är oftast "plingemål" och man har en målobservatör som registrerar träffar oftast med hjälp av kikare.
Säkerhet:
Man talar mycket om säkerhet i detta skytte också. När man kommer till sin skjutplats har man flagga i vapnet. När vapnet är på skjutplatsen så får man ta ut flaggan (lämnas oftast till tävlingsledare). Under sin skjutserie så få vapnet endast vara laddat med stängt slutstycke om man har kinden på kindstödet och synen i siktet. Brott mot detta leder till direkt diskning på tävlingar. Efter avslutad skjutning sätts flagga i och visiteras vapnet.
Vapnets mynning pekar emot någon mänsklig kroppsdel så diskas du, ex står och håller i bössans pippa och läger handen på mynningen så är du diskad eller bär vapen och mynning pekar på någon annan mänska är med diskning.
Utrustning:
Tävling:
Måste säga Pia sade en väldigt bra sak angående tävlingar:
Ta tävlingarna som en uppdukad träning, där ni slipper plocka fram och tillbaka material. Plus någon annan håller reda på resultaten.
Där kan man bara skjuta och ha roligt och träffa likasinnade.
Tävlingar skjuts på tid från olika avstånd och skjutplatser:
Exempelvis:
2skott på 50meter stående från barrikad 1
2skott på 80meter lite längre ner från barrikad 1
2skott på 250meter liggande ställning
2skott på 75meter från Barrikad 2
På en tid av 60-120sek som registreras av en speciell klocka även registrera skjutna skott. Skott kan variera mellan 8-20skott per station. Vissa stationer kräver magasinsbyten
Innan tävlingen får man reda på givna förutsättningar.
Jag passar på och tacka alla som kom och speciellt Pia som gjorde detta evenemang till en toppen dag.
Ta er gärna tid och prova denna gren vi har, förutom att vi har väldigt engagerade ledare så är de fantastiskt trevliga.
Tack för ordet/Christer
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies