Historik
Klubbens historia
OMSK bildades den 26 januari 1947. Initiativtagare var Reinhold Ågren och
Olof Bergman. Helge Karlsson valdes till klubbens första ordförande, en
befattning som han hade i 10 år.
Klubben arrangerade i februari under åren 1949-1954 isracingtävlingar på
Forshultssjön.
OT- Tävlingen Ostkustloppet för bilar och motorcyklar arrangerades av
klubben på hösten under åren 1950-1961
I Oktober 1953 fick OMSK tilstånd av Oskarshamns stad att anlägga en
motocrossbana i Nynäshagen mellan Döderhultsvägen och gamlavägen mot
Tratten.
Under våren 1954 anlades den nya motocrossbanan i Nynäshagen.
Den 25 april 1954 arrangerade OMSK sin första motocrosstävling, som var en
sk inbjudningstävling inför 3300 åskådare.
Under hösten samma år kördes ännu en tävling som drog 3800 personer.
1955 beslöt klubben att delta i Södra distriktets motocrosserie och i
Maj kördes första serietävlinen i Nynäshagen, som OMSK vann före Vetlanda.
I Oktober arrangerade OMSK en inbjudningstävling med världsmästaren Bill
Nilsson som segrare före Lars Gustavsson och Bengt Andersson OMSK, hela 5000
åskådare såg denna tävling.
1956 hade OMSK:s motocrossförare stora framgångar, främst klubbens
2:a placering vid Lag-SM i Vetlanda och Bengt Anderssons 6:e placering i SM.
1957 förlängdes motocrossbanan i Nynäshagen till 1500 meter och den nya
banan invigdes i Maj med en inbjudningstävling.
I Oktober samma år kördes en stortävling med hela svenska eliten
i motocross. Sten "storken Lundin segrade före Gunnar Johansson och Raymond
Sigvardsson.
1958 kördes på hösten ännu en stortävling i Nynäshagen med årets
världsmästare i motocross, Rene Baeten Belgien på startlinjen.
Raymond Sigvardsson segrade före Lars Gustavsson och Rene Baeten.
1959 kördes åter en tävling med hela svenska eliten samlad.
Raymond Sigvardsson segrade även detta år före Gunnar Johansson och Sten
Lundin
Sven Byström blev detta år total SM 8:a i 500cc-klassen.
1960 i Maj kördes en serietävling i 250-500cc, detta blev det sista som
skedde i Nynäshagen, banan lades ner och en epok i OMSK:s historia gick i
graven.
1961 påbörjades arbetet med den nya motocrossbanan i Virkvarn,
Kungseksbanan blev namnet, uppkallad efter en stor ek som stod vid infarten
till banan.
Premiärtävlingen, en seritävling i S.Distriktet hölls samma år inför 2600
åskådare.
1962 arrangerade OMSK Lag-SM för motocrossens tungviktsklass 500c
Upplands-Väsby med årets världsmästare Rolf Tiblin segrade.
1963 kördes en inbjudningstävling för både juniorer och seniorer.
OMSK slutade på 2:a plats i årets 250- serie.
1964 höll OMSK i 250cc-klassens Lag-SM
I Inbjudningstävlingen vid samma tillfälle segrade Curt Gustavsson före Bill
Nilsson och Ove Lundell.
1965 arrangerade OMSK Junior-SM på Kungseksbanan.
1967 kördes i samband med serietävlingen en inbjuningstävling för
sidovagnscrossar.
Även junior-SM i 250-klassen kördes detta år hos OMSK.
1972 firades 25-års jubileum med fest i samband med årsmötet
1975 arrangerades RM för 125 åkare i samband med en serietävling
på Kungseksbanan
1976 kördes en tävling ingående i 4-taktscupen och serien. Ove Aronsson OMSK
kom 3:a
Klubbens första klubbmästerskap kördes också detta år
1977 körde man en motocrosstävling som ingick i RM 125cc och serietävling
för 500cc. Bernt Clemensson OMSK kom på 2:a plats i
deltävlingen 125cc RM.
På hösten samma år åkte man en deltävling i 4-taktscupen och serie för
250cc.
1978 OMSK blev seriesegrare i 250-serien div.2
Under detta är körde man om RM 125cc på kungseksbanan.
1979 arrangerade man en stortävling kallad ELAJO-fighten
1980 kördes två tävlingar. Den första ingick i 4-tackt serien och den andra
var en deltävling i SM 125cc.
1981 arrangerade klubben ett SM-kval för 250 cc i motocross
Samma år kördes även elittävlingen ELAJO-fighten för andra gången.
OMSK arrangerade för första gången en tävling i TRAIL
Tisdagscupen kördes för första gången detta år.
1982 kördes för första gången på kungseksbanan en ungdomstävling i
motocross.
1986 inköptes en barack av OKG för att bygga en klubbstuga.
Detta bygge slutfördes följande år.
1988 byggdess motocrossbanan om och försågs med ett staket runt banan.
Klubbens 40-års jubileum firades i klubbstugan den 3 december detta år
med ett stort antal både nya och gamla medlemmar, som hade många historier
om gamla tider att berätta.
1990 anlades en ny knattebana vid depån.
1991 under våren påbörjades arbetat att förlänga stora banan med 200m
vilket var klart lagom till sommaren då årets stor tävling gick av stapeln.
Scania-fighten, som samlade hela svenska eliten.
Tyvärr hade vi regn, men trotts detta kom ca 500 åskådare.
1992 arrangerades Döderhults-cupen, även här samlades stora delar av den
svenska eliten. Jörgen Nilsson segrade före Micke Frisk Falköpings MK.
1993 byggdes ett nytt speakerton på motocrossbanan.
På sommaren kördes en två-dagarstävling. Tävlingen kördes i 5 klasser och
med 200 startande förare.
I RM- finalen i Helsingborg segrade Fredrik Forsell 80cc klassen
1994 kördes den första deltävlingen för året i Junior-SM med 170 förare i
två klasser.
Motocrosstävlingen "Crossweekend" kördes på sommaren med ca 200
förare samlade i 6 klasser. Från debutanter till elit.
1996 bekläddes klubbstugan med plåtfasad.
Under året färdigställdes bevattningsanläggningen
1997 firade klubben 50-års jubileum, där SVEMO uppvaktade med en guldmedalj.
1998 segrade klubben div. 2 vilket flyttade upp föreningen i div 1 till
1999.
1999 kom klubben på andra plats i div 1 och flyttades därmed upp till
allsvenskan följade år.
Under året färdigställde klubben en spolplatta för motorcykeltvätt.
2000 byggdes knattebanan om och förlängdes med ca 100 meter
Under året tog klubben sin främsta placering i seriemotocross, då lagret
segrade i Södra Allsvenskan, vilket innebar att klubben kvalificerade sig
för
Elitserien till 2001.