Nyheter från föreningen
Klubbmästerskap och säsongsavslutning 2024
10 apr
U8 Ormberget har avslutat sin säsong 2024
4 apr
Semlor i fiket idag!
13 feb
Inställd träning ikväll
11 apr, 10:31 0 kommentarer
Hej, jag ställer in kvällens träning, för mjukt i backen för banåkning så uppmuntrar till slushåkning i kvällssolen istället ⛷️☀️
Kustcupen 16/3 Bemanning och tider
11 mar, 22:24 2 kommentarer
Hej!
Dessa uppgifter och preliminära tider gäller för helgen:
Tävlingschef (radio) |
Malin Nyberg Syk |
Planera och genomföra tävling |
Banchef (radio) |
Magnus Karlsson |
Se till att banan är redo för start innan tävlingen drar igång. Räkna portar/svängar, sätta ut "räkningskäppar" (alt banpatrullen) Måla bana + mål (alt banpatrullen) |
3e jury |
Utses från annan klubb |
Övervaka att tävlingen följer satta regler. |
Banpatrullchef (radio) |
Simon Lahdenperä |
Kommunicera med banchef om vad som behöver åtgärdas under tävlingens gång och förmedla det till övriga i banpatrullen |
Banpatrull (2-3 radios)
|
Jens Granström Sara Edholm Olov Stigsäter Casper Gunnarstedt Ines Hansegård Hugo Pantzare |
Bära käpp vid banläggning, se till att banan är i farbart skick under tävlingens gång (ploga, byta käppar vid behov, hasa vallar), plocka ner banan efter tävling och ploga igen snövallar. Bygga/riva målområde.
|
Bansättare |
Simon Lahdenperä Magnus Karlsson |
Lägga bana Eventuellt bjuda in banläggare till åk 2 |
Starter |
Teijo Räävi |
Installera startgrind, starta åkare, kommunicera med sekretariatet. |
Sjukvårdsansvarig (radio) |
Fredrik Eliasson |
Kontakt med anläggningen kring rutiner i backen. Ta fram pulka etc. |
Sekretariatet/ Tidtagning |
Malin Stenman Ida Schönfeldt Gabriela Parida (Elina Andersson) |
Tidtagning, startlistor, resultatlistor. Speaker. |
Fiket |
Paul/Marie Mitchell Karolina Parding Ronja Fjällborg Bertil Löfgren
|
Baka. Koka kaffe/te och ställa fram fika till funktionärer, sälja fika till övriga. Bestämma hur och om mat ska serveras/säljas till funktionärer och hemmaåkare - meddela senast torsdag. |
Portdomarchef |
Karolina Larsson Printz |
Ta emot eventuella felåkningar/diskningar från portdomare efter varje åk och rapportera till sekretariatet. |
Portdomare 7-8 st |
Jonas Gustavsson Sara Fleuron Victor Edholm David Jordansson Julie Larsson Idun Lahti Outinen Harry Vallén |
Se att alla åkare åker korrekt i banan vid sina tilldelade portar. Dokumentera felåkningar och rapportera till portdomarchefen när åk 1 respektive åk 2 avslutats. Vid behov rensa snö vid tilldelade portar. Bygga/Riva målområde. |
Nummerlappar + Prisbord |
Karin Holmbom Elin Boberg |
Sortera nummerlappar klubbvis innan 08:45. Dela ut nummerlappar klubbvis, kontrollera betalning/faktureringsavgifter. Samla in nummerlappar efter åk 2, sortera i nummerordning. Ta fram prispall, högtalare med mikrofon, bord och ställa upp pokaler innan prisutdelningen. |
U8-tränare |
Adam Tunlind Erik Sundström Hampus Bergman Ormberget |
Förbereda åkarna för tävling, besiktning av bana, "inkastare"/se till att alla åkare kommer i nummerordning |
U10-tränare |
Mattias Mörk Ronny Larsson |
Förbereda åkarna för tävling, besiktning av bana, "inkastare"/se till att alla åkare kommer i nummerordning |
U12-tränare |
Petter Stenman |
Förbereda åkarna för tävling, besiktning av bana |
En kortare genomgång/frågestund om vad som gäller för de respektive rollerna kan göras på torsdag kl 1930 i Lalpstugan. Även på lördag morgon kan en kortare genomgång för portdomare och banpatrull hållas. Annars går det bra att fråga mig eller en annan tränare om vad som gäller. Kustcupen är till för att vi ska lära och ha roligt, både tävlande och tävlingsorganisation.
Tider som gäller för funktionärer:
08:15 |
Samling funktionärer. Lägga bana, bygga målområde, skriva ut startlistor/klubblistor, sortera nummerlappar per klubb. |
09:15-10:00 |
Utlämning av nummerlappar i Lalpstugan |
09:45 |
Lagledarmöte i målområdet |
10:00-10:45 |
Besiktning åk 1 |
10:55 |
Föråkare |
11:00 |
Första start åk 1 |
Ca 12:15 |
(15 min efter första åket är avslutat) Banläggning åk 2 |
Ca 12:45-13:15 |
Besiktning åk 2 |
13:25 |
Föråkare |
13:30 |
Första start åk 2 |
Ca 14:30 |
Prisutdelning (15 min efter andra åket är avslutat) |
Kustcup Luleå 16 mars
1 mar, 21:34 2 kommentarer
Hej U12/U10/U8-föräldrar och tränare!
Nu är det två veckor kvar tills vi anordnar Kustcup på Måttsund, lördag 16 mars, så nu är det dags att börja göra klart tävlingsorganisationen. Målsmän för alla åkare i dessa grupper kommer att behöva vara med för att vi ska kunna genomföra tävlingen på ett bra vis. Alla kan göra något och det kommer instruktioner om ni är osäkra på vad ni ska göra.
Vi kommer köra slalom med kortkäppar.
De funktioner som behöver tillsättas är dessa (beskrivning finns längre ner):
- Banchef (1 st)
- Portdomare (6-12 st), inklusive portdomarchef
- Banpatrull (6-12 st), inklusive banpatrullchef
- Sekretariatet (3-5 st)
- Starter (1 st)
- Fiket (ca 4 st)
- Sjukvårdsansvarig (1 st)
- Banläggare (1-2 st)
Skriv nedan eller kontakta mig via sms (070-3470848) om det är en särskild funktion som du helst är med som senast lördag 9/3. Efter det fördelar jag en funktion efter bästa förmåga. Nedan finns en beskrivning av vad som förväntas i de olika funktionerna. Och precis som vanligt - ju fler vi är som hjälper till där det behövs, desto lättare och roligare blir det!
Vill ni veta mer om rollerna och tävlingsregler kan ni läsa här:
Regler Alpint | Svenska Skidförbundet (skidor.com)
Banchef: Ansvarar för att banan är i farbart skick när tävling startar, målar vid behov. Del i tävlingsjuryn
Portdomare: Se att alla åkare åker korrekt i banan vid sina tilldelade portar. Dokumentera felåkningar och rapportera till portdomarchefen när åk 1 respektive åk 2 avslutats. Bygga/Riva målområde.
Banpatrull: Bära käpp vid banläggning, se till att banan är i farbart skick under tävlingens gång (ploga, byta käppar vid behov, hasa vallar), plocka ner banan efter tävling och ploga igen snövallar. Bygga/riva målområde.
Sekretariatet: Tidtagning, speaker, nummerlappar, prisutdelning, ev poängräkning.
Starter: Installera startgrind, starta åkare, kommunicera med sekretariatet.
Fiket: Koka kaffe/te och ställa fram fika till funktionärer, sälja fika till övriga. Ev även mat till åkare och funktionärer.
Sjukvårdsansvarig: Första hjälpen och ta hand om ev skador. Kommunikation med anläggningen kring pulkor etc.
Banläggare: lägger bana med hjälp av banchef och banpatrullen.
Och kom ihåg att anmäla er åkare här:
Måttsund: Tävlingskalender - Svenska Skidförbundet | IdrottOnline (skidor.com)
Kalix 17/3: Tävlingskalender - Svenska Skidförbundet | IdrottOnline (skidor.com)
Hälsningar,
Tävlingsledare: Malin Nyberg Syk
MVC-final
27 feb, 19:08 0 kommentarer
Hej!
Till helgen är det dags för final i Minivärldscupen! Anmäl er här: https://ta.skidor.com/EventDetails.aspx?EventID=35586&orgid=8564
Kom ihåg att anmäla er till kamratmidddgen på Piteå Havsbad på lördag, då kommer även prisutdelningen för lördagens tävling vara. Anmälan till pitealpina@gmail.com. Mer info finns i inbjudan.
Samling kl 09:00 vid LALP-flaggan redo för besiktning.
Ha en riktigt härlig helg!
GS och twintip/friåkningsskidor
22 feb, 16:51 0 kommentarer
GS idag men säkert väldigt mjukt underlag så ta även med twintip/friåkningsskidor så avslutar vi med hopp och lek ⛷️
Fler nyheter
Kommande aktiviteter
Tor 25/4
18:00-19:30 |
Skidträning
Måttsundsbacken |