Checklista för huvudansvarig ledare
Ulrika Eriksson sköter bokning inför säsongen. Övrig kontakt med boendet sköts av kommittén alt. ansvarig ledare.
Seniorkommittén har grovplaneringen gällande antal aktiva, ledare, vallare, boende, transport, mat, matlagare, avresetider mm.
Ca 4 veckor Före tävling
Kolla boendet, Är rätt antal bäddar bokade. Avboka eventuella platser i god tid vid eventuellt återbud. Ska ha fått datum för sista avbokning. Checka av att det finns tillgång på kyl/frys och spis, antal sittplatser, om sängkläder behövs samt hur betalning ska ske. Ska mat beställas eller lagas på plats, kolla upp ev. matallergier, etc.
Meddela Tomas Bredberg vem som ska stå som ansvarig för fordonet, tid för hämtning och lämning av fordon.
Ca 1 vecka före tävling
Vilka åkare är aktuella. Eventuellt återbud.
Bedöm hur många ledare som behövs med hänsyn till antal åkare/tävlingsform/plats/logistik. Kontakta utsedda ledare och kontrollera att allt är ok och eventuella återbud. Återkoppla med huvudansvarig vallare. Vid inköp i Mora på ICA Maxi, Ica Supermarket, finns det möjlighet att handla via faktura. Kontakta Tomas Bredberg angående kundnummer.
För egna utlägg spar kvitton och lämna ifylld Omkostnadsblankett (finns på skidklubbens hemsida) till Tomas Bredberg eller Susanne Ericson.
Tankkort, så att fordonen som används kan tankas upp under resa och vid hemkomst. Tankkort finns på Vasaloppets Hus, kontakta Tomas Bredberg.
Skicka ut tävlingsinformation till de som ska med (kom ihåg vallarna), beträffande avresa, eventuell utrustning, annan övrig viktig information, samordna med vallarna om släpvagn ska lastas dag före.
Om färdiglagad mat ska med, stäm av med de som ska förbereda maten hemma. Se till att matlådan, finns i förrådet inne i Hemusgården, är påfylld med papptallrikar, muggar och bestick mm.
Vid drickalangning, se till att flaskor, termosar, sportdryck finns med. Termosar och flaskor finns i röda klubbstugan på Hemus.
Dag före
Handla frukost och kvällsfika om det ska med.
Ha kontroll över vilka som kvitterar ut bussar/fordon och tankkort.
Under tävlingsdagarna
Ansvara för att information från lagledarmötet ges till de aktiva. Se till att de aktiva får sina nr-lappar.
Samordna resorna till och från boendet, så att det blir så bra som möjligt för de aktiva. Styr upp tidtagning efter tillgång på föräldrar och åkarnas önskemål dag före tävling.
Organisera ledarstaben så att någon finns, vid start samt tidgivning/drickalangning och extra stavar ute på banan.
Samordna och planera mattider tillsammans med de aktiva.
Tänk på att du som ledare är där för klubben och alla aktiva och inte som förälder.
Uppträd som ett stöd för de aktiva, var positiv och ge beröm.
Visa god etik och moral, var ett gott föredöme, kom i avtalad tid om du förväntar dig att de aktiva ska göra det.
Vid stafett meddela åkarna enskilt innan gruppen får besked om laget.
Bär klubbkläder vid representation såsom tävlingar, lagledarmöte, prisutdelningar etc.
Gäller samtliga att ställa upp på klubbens policy och regler som gemensamt bestämts.
Efter tävlingarna
Återlämna fordon fulltankade/städade.
Körjournal skall vara ifylld med antalet körda km och övriga uppgifter.
Bensinkortet från klubben och kvitton får INTE lämnas kvar i bilarna och bussen!
Återlämna tankkort, redovisa kvitton som är kvar till Tomas Bredberg.