Allmän information Kiosk
Har ni frågor som inte besvaras av nedan text eller dokumenten, kontakta Christian på kansliet.
Viktiga dokument för hantering av kiosk
Har ni frågor som inte besvaras av nedan text eller dokumenten, kontakta Christian på kansliet.
Viktiga dokument för hantering av kiosk
Kontakta Kansliet i god tid innan ni har kioskveckan och stäm av en tid för utlämning av taggen. Taggen hämtas av laget som har kioskveckan och lämnas över inom laget för att återlämnas på måndagen efter avslutad vecka till Kansliet.
Laget som har kioskveckan har ansvar för taggen till dess att den är återlämnad.
Tänk på att INTE åka bort till Ica och hämta läsk mm om det finns i läsk/grillförrådet. Nyckeln som hänger i kioskknippan går till denna dörr (läsk/grillförrådet är dörren som är till vänster om kioskluckan när ni tittar IN i kiosken).
Ledare i hemmalag respektive bortalag ska vid match serveras kaffe om så önskas från kiosken utan kostnad.
Veckovis påfyllning av kioskens varor
Laget som har kioskvecka ansvarar för att inventera och fylla på kioskvaror under veckan. Det är väldigt viktigt att lagret i HAIF-kiosken alltid är välfyllt då det kan vara stor åtgång vid framförallt seniormatcher och poolspel. Meddela kansliet om något behöver beställas av ICA under veckan
Akut påfyllning vid tillfällig brist i kiosk
Det ärlaget som har kioskvecka som ser till att det inför varje helg finns tillräckligt med varor i kiosk och lager. Skulle det finnas akut behov kan kioskpersonal hämta ut varor till kiosken på ICA Supermarket Hovshaga. Man behöver inte betala för dessa inköp utan skriver under ett kvitto i butiken på uttagna varor. Säg att ni är från HAIF och säg kundnummer 1013. Ni måste ha med er legitimation för att kunna styrka vem ni är. Detta kvitto skall lämnas till Kansliet i samband med återlämning av tagg. Det är bara de varor som är uppskrivna på kioskmenyn som får säljas i kiosken, inga andra varor.
Grill
Vi säljer även grillad korv. All info ang grillkorven står ovanför rullgrillen i kiosken. Tänk bara på att det första ni gör är att sätta igång rullgrillen. Den tar ca 15 min att bli varm och ca 20 min att grilla korven. Är det flera matcher direkt efter varandra behöver ni inte slänga korven som legat på rullgrillen. Den är gjord för att klara minst 3 timmar på grillen.
Vi säljer även padelbollar 89kr/rör (3 st bollar/rör) samt padelgrepplindor 89kr/st samt innebandybollar 15kr/st.
Tidig bemanning av kiosk och entrévakt för inträde
När Herr A (div 4) och Dam A och B (div 2 och div 3) har matcher så ska kiosken vara bemannad en timme innan matchstart.
30 min innan matchstart till 30 min efter matchstart ska kioskansvarigt lag placera en vuxen entrévakt vid genomgången i grinden och säkerställa att inträde swishas av besökare. Bra om entrévakten har matchvärdsväst då personen är en del av matcharrangemanget.
Inträde 2026 Herr A (Div 4)
Aktiva/Ledare/Styrelse och barn/ungdomar under 18 år: 0 kr
Vuxna 18 år och äldre: 60 kr
Inträde 2025 Dam A (Div 2)
Aktiva/Ledare/Styrelse och barn/ungdomar under 18 år: 0 kr
Vuxna 18 år och äldre: 60 kr
Inträde 2025 Dam B (Div 3)
Aktiva/Ledare/Styrelse och barn/ungdomar under 18 år: 0 kr
Vuxna 18 år och äldre: 50 kr
Priserna gäller oavsett om man är medlem eller ej
Skyltar (förvaras inne i kiosken) med swishnummer/QR-tagg ska då placeras/hängas på staket vid ingången för att underlätta swish av inträde.
Säsongskort Herr A och Dam A/B
Säsongskortsinnehavare har rätt till gratis kaffe på Herr A- och Dam A/B-matcher mot uppvisande av säsongskort.
Säsongskorten är vanligtvis personliga (namngivna) men vissa säsongskort kan vara skrivna på företag men får då givetvis bara användas av en person per match.
Bollkallar till matcher för Herr A och Dam A och B
I paus ska alla bollkillar och bolltjejer få välja varsin vara i kiosken som är likvärdig med tex kexchoklad.
Alla eventuella inköpskvitton från ICA Supermarket Hovshaga, läggs i Sibyllapärmens plastficka som står i kiosken under fliken INKÖPSKVITTO
Kiosken är kontantfri och tar bara emot swish. Det finns QR koder och swishnummer i och på kiosken. Skulle det vara någon som inte har swish, så kan vi ta emot kontanter, men det gör vi bara i nödfall.
Träningstider
Kiosken ska bemannas även under träningstid under perioden maj till augusti. Följande tider gäller för träning:
Ibland är det även matcher på vardagar parallellt med ovan kiosktider för träning så det behöver man tänka på när man tillsätter kioskpersonal för veckan som man är ansvarig.
Matcher
Då matcher av olika anledningar kan flyttas under säsongen är det tyvärr svårt att göra ett kioskschema som gäller. Det är därför varje lags skyldighet att kontrollera vilka matcher som spelas den vecka som man ansvarar för kiosken. Aktuellt spelschema finns på HAIF:s fotbollssektions hemsida ”Matcher Hagavallen”:
https://www.svenskalag.se/haif-fotboll/sida/15375/matcher-hagavallen
Det är bara seriematcher där HAIF (from 10 år) spelar som hemmalag som kiosken skall bemannas.
Poolspel
Poolspel (7 år – 9 år) hanteras av respektive lag och då används HAIF-kiosken med dess varor. Mer information om detta i annat stycke på sidan.
Matcher som spelas parallellt med poolspel behöver inte ha bemannad kiosk då poolspelslagets ansvarar för kiosken då.
Ansvariga lag för poolspel SKA använda HAIF-kiosken under poolspelet.
Varor som säljs på poolspel ska tas från kioskens lager, varor ska alltså inte hämtas av poolspelslag på ICA.
Egna varor får INTE säljas på poolspel.
Säkerställ med Kansliet att lagret är välfyllt inför poolspel och att allt man vill sälja finns i lager.
Grill
Vill man grilla så finns en gasolgrill med två tuber i rummet med dörr till vänster om kioskluckan (om man står framför kiosk). För tillträde till detta rum krävs nyckel som hänger kioskknippen tillsammans med kiosktagg. Hör av er till Kansliet inför användning för bokning. Om en tub tar slut så ser man till att tuben fylls på och lämnar kvittot till kansliet. Det ska alltid finnas en fylld tub utöver den som används.
Grillning får absolut inte ske under Klubbhusets takutstick och inte heller i dess närhet. Det finns en brandkabel där takutsticket möter väggen som reagerar på rök. Går brandlarmet och utryckning sker till Hagavallen så kostar detta 7 000 kr.
Kassa
Det är väldigt viktigt att man redogör för samtliga varor som säljs på ett poolspel i följande excelfil:
Redovisning av försäljning vid poolspel
Summan av samtliga varors inköpspris ska vid avslutat poolspel swishas till nummer för HAIF Kiosk och ifylld excellista ska skrivas ut och lämnas till Kansliet efter avslutat poolspel.
Intäkten för ansvarigt lag blir alltså mellanskillnaden mellan den totala försäljningssumman och den totala inköpssumman för samtliga sålda varor. Den totala inköpssumman swishar man till HAIF, resterande pengar hamnar i lagets lagkassa.
Övrig information
Toalettpapper, pappershanddukar och städartiklar finns (förhoppningsvis) i tvättrummet som ligger till vänster när man går in i korridoren till domarnas omklädningsrum. Se till att detta finns på toaletter som används och att det är hyfsat städat innan och efter poolspel.
När poolspelet är slut så får man gärna gå en runda och samla upp skräp på och runt planerna. Det är mycket folk på poolspelen och det brukar efterlämnas muggar och godispapper på anläggningen. Tack!
Se ALLTID till att det är rent och städat efter er när ni varit i kiosken.
De som är sist på söndagen ser till att skriva ner det som saknas eller håller på att ta slut och sätter in pappret i plastfickan i Sibyllapärmen under fliken BESTÄLLAS TILL NÄSTA VECKA, och att städa iordning lite extra fint efter en veckas försäljning.
Gör vi detta noga kommer klubbhuset stå sig väldigt fint i många år. Så detta ber jag er att göra noga.
TACK!