Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
15 jun, 14:51 0 kommentarer
Som förening och som fotbollslag har vi i flera års tid vant oss vid att nedlåtande ord och/eller beteende riktas mot individer och mot oss som förening.
Det är allt från bananskalning till insinuanta nedlåtande beskrivningar gentemot människor som ej ser pursvenska ut. I början av Cosmos resa var det sporadiska men likväl sårande uttryck, men de senaste månaderna och veckorna har det blivit rakt igenom systematiskt där påhoppen riktats mot såväl 16-17 åriga tjejer likväl som vuxna män. Det är hot, det är lögner, det är rasism, det är rena påhopp och det är kränkande ord och uttryck kopplat mot individers olika bakgrunder.
Vi undrar, kollektivt, när är det nog? Cosmos grundades, från första början, för att ge en meningsfull fritid till ett gäng killar som flytt pågående folkmord i Darfur. Killarna bär på vittnesmål och erfarenheter ingen skall behöva uppleva, de har som åttaåringar se sina lärare blivit avrättade, de har sett sina föräldrar bli träffade av kulor och de har sett lemlästningar och klinisk utrensning och bränningar av byar. I Cosmos fann de en meningsfull fritid, några timmar per vecka där de inte blev påminda om bevittnade krigsbrott och/eller andra traumatiska upplevelser.
I och med att tiden gick så växte Cosmos, Cosmos bestod inte längre av primärt killar från Darfur – utan det var Göteborgare, det var Nigerianer, det var Somalier, det var Kurder, det var Jämtlänningar och det var människor med ursprung ifrån Norrbotten – kort och gott en blandning av människor med helt unika ursprung och livshistorier som bands samman via önskan att tillsammans få spela fotboll. I takt med att gruppen växte så växte också förståelsen av vikten med meningsfull fritid, för alla. Förståelsen vad alternativa priset(kostnaden) för barn och ungdomar utan meningsfull fritid blev också väldigt påtaglig. Utanförskap, brottsdomar, fängelsedomar, självmord – allt har vi bevittnat. Utifrån den förståelsen så ville vi erbjuda barn och ungdomar en meningsfull fritid, utan trösklar såsom avgifter och/eller eventuell föreningstillhörighet.
Initiativ som nattbollen växte fram, vi startade upp spontanfotbollen (som tidigare drevs av Björn Gidlund), vi startade upp skolsamverkan med Innovitaskolan och Torvallaskolan och vi har, eller har haft, samverkan med badminton, svenska kyrkan och andra organisationer och människor som delar vår syn om hur vi tillsammans kan bidra till en meningsfull fritid för fler(alla) som är fri från trösklar.
Under denna process har vi lyckats attrahera kapital för att bygga oss en hemvist, en hemvist som vi i snart 10 år varit utan. Dessa 10 år har våra förråd varit bilar, våra mötesplatser klassrum eller kyrkor, våra hemmaplaner utspridda på tre-fyra olika platser. Vi har en förhoppning om att hemvisten kommer nyttjas av väldigt många barn och ungdomar samt vuxna och även funktionsnedsatta. Vi hoppas huset nyttjas så pass mycket att det inom kort behöver uppgraderas eller renoveras, för det är meningen med huset och vi har goda grunder att tro att det i Torvalla som lokalområde och i Östersund är efterlängtat och välbehövligt.
I takt med hur klubben sakta växt så har vi nått viss sportslig framgång och spelar med herrarna i division 3, men har gryende verksamheter för både tjejer och barn och ungdomar. Människor i Cosmos är jurister, läkare, lärare, hantverkare, studenter, industriarbetare, sjuksköterskor –samhällsbyggare i Östersund, Jämtland och Sverige.
Övriga engagemang som i nutid till exempel innefattar uppbyggnad av Cuptorget på Stortorget i Östersund, där många Östersundare och besökare kommer sitta och njuta av fotbolls-VM.
Trots detta så behandlas och ses Cosmos verksamhet som något katten släpat in, vi har vittnesmål om hur det i publika rum sägs en sak medan det i privata rum sägs en annan sak. Vi hör vittnesmål om hur man hånar individer, vi hör konstant människor som tycker Cosmos skall straffas för eventuella snedsteg från individer medan man gladeligen sitter på Cuptorget och dricker öl i byggnader som är uppbyggda av samma individer man gladeligen vill hugga huvudet av.
Vi har ifrån vissa håll en helt fantastisk backning, helt och hållet kan vi säga att vi idag kan bedriva vår verksamhet tack vare integritetsfulla individer som står över skitsnack och strukturell diskriminering – tack till alla er.
Till alla er andra, som konstant försöker underminera, baktala, hata, hota och förstöra undrar vi när är det nog? Vad har Cosmos som organisation gjort någon av er? Är det så provocerande med människor ifrån en annan bakgrund? Är det så provocerande med människor som inte heter Svensson i efternamn? Är det så provocerande att göra saker annorlunda?
När är det nog? Är det nog när ingen längre får synas på en fotbollsplan? Är det nog när ni lyckas baktala sönder föreningen så att lögnen blir sanning?
Vi tycker nog är nog, vi tror och tycker att kurage väger högre baktaleri. Vi tror att det finns mer i vårt samhälle som vill gott och vi tycker det är dags att alla som vill gott kliver fram och tillsammans visar det. För är det något vi verkligen tror på så är det att vi tillsammans är starka och att vi tillsammans gör skillnad.
Alan Barker, ordförande Cosmos FK
För hela Cosmos
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
Kommentarer