Prenumerera
Tak för startavgifter
21 feb, 14:08 1 kommentar
Hej allihopa,
Vi har nu till AK fått in och tagit upp de första dispensansökningarna gällande höjandet av startavgiftstaket, och har utifrån detta valt att generellt höja startavgiftstaket upp till 10000kr denna säsong, då vi ser att flera aktiva redan är runt eller börja närma sig de 5000kr som vi gick ut med som tak.
Men med andra ord så ni som ser att ni kommer att närma er taket på 10000 kr behöver inkomma med en dispensansökan i tid, dessa tas upp vid något av kommande AK möten.
Vi från AK vill förmedla att: såklart vill vi så långt det är möjligt stötta alla åkare i deras satsningar. Men som förening behöver vi hålla en budget i balans, och startavgifter är helt klart en av klubbens största utgifter.
Det vi tar i åtanke vid beviljandet eller avslag av dispens är följande två punkter:
- Hur man som familj bidragit/hjälpt till vid tävlingar/arrangemang som hålls av Åre SLK
- Hur väl man är en god ambassadör för Åre slk. Här ser vi det som en självklarhet att bära Åre slk:s mössa vid exempelvis prisutdelningar. Vi vill även att vid pallplatser att ni försöker ta ett foto som kan användas av klubben, exempelvis till klubbens Insta flöde. Foton skickas på messenger till Sofie Hedström. Utöver foto ska följande info vara med: vilken tävling, vilken/vilka åkare samt placering.
Startavgiftstak är inget unikt för Åre slk, utan tvärtom något som de flesta klubbar har. Det kan handla om ett maxtak för antalet tävlingar på 25 stycken vilket exempelvis både Sollentuna och Järfälla har. Så även detta med synlighet, exempelvis har både Täby och Huddinge ett krav att man bär klubbens fartdräkt för att få sina startavgifter betalda. Sundsvall har istället ett tydligt och omfattande arbetskrav för både åkare och föräldrar som innebär både pass vid tävlingar men även vid snöläggning m.m.
Vi i Åre Slk, håller nu på och arbetar ut en form för hur detta ska se ut i vår klubb, och kommer att ha denna säsong som lite försök för att sätta ännu tydligare ramar inför nästa säsong, vilket kommer att kommuniceras inför säsongsstarten. Ni aktiva och målsmän är varmt välkomna att komma med input hur vi kan göra detta tydligare som både hjälper åkarna men som även bidrar till att kunna hålla klubbens ekonomi i balans.
Alpina kommittén genom Linda
Kommentarer
Sandra de Brito 2 mar, 13:13
Bra att det klargörs. Det är också bra om de som går över 5000 rannsakar sitt och sina anhörigas engagemang. Vi behöver komma samman för att klara både säsongens budget men även om vi ska kunna fortsätta stå för FIS-licenser, tävlingsavgifter etc. Känner man på sig att engagemanget varit tunnt så rekomenderar jag att ställa upp på SM och/eller grillplaza på USM.