Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
11 maj 2013 0 kommentarer
Efter senaste omgångens seger mot Bosna skrev jag att matchen mot förra årets topplag Falköpings FK skulle bli den första riktiga värdemätaren på var vårt herrlag står i årets seriespel. Tyvärr var svaret vi fick på lördagseftermiddagen inte det bästa då VFK förlorade matchen med 3 - 4 trots ledning i paus med 2 - 1.
Hemmalaget dominerade den första halvleken och kunde haft en betydligt större ledning i paus än den med uddamålet. Tyvärr var skärpan från tidigare matcher som bortblåst och vi fick se en räcka av missade chanser och halvchanser. Men det var ändå hemmalaget som tog ledningen med 1 - 0 i den 20:e minuten genom Femija Selmanovic som kunde göra målet från nära håll efter snyggt förspel av Berat Shabani. Förutom målet hade Femija två bra lägen i den första halvleken att nicka in ett eller två mål på fina inlägg från höger.
Gästerna jämnade ut spelet något och i den 29:e minuten kom kvitteringen till 1 - 1 av Mikael Eriksson efter att hemmaförsvaret bjöd på en helt onödig hörna. På denna kom också målet och den situationen blev ett signum för resten av matchen. VFK tog dock tag i taktpinnen igen och fortsatte producera chanser. I den 36:e minuten slog Jonas Emanuelsson en underbar crosspassning från höger mot Iba Ramic på vänsterkanten. Denne tog ner bollen förtjänstfullt och drog till på halvvolley otagbart för gästernas målvakt. Målet som alltså betydde 2 - 1 spikade också halvtidsreultatet. Falköping hade inte mycket i den första halvan av matchen men Arvid Sterner i hemmamålet fick göra en bra räddning på ett friläge i den 42:a minuten.
När lagen kom ut till den andra halvleken var det inte mycket som tydde på att gästerna skulle ta över målproduktionen men det var precis vad som hände. Ett oskärpt hemmalag tappade fokus och började slarva och bjöd in Falköping i matchen på ett totalt onödigt sätt. Kvitteringen till 2 - 2 kom som ett brev på Posten i den 53:e minuten och i den 62:a minuten kom nästa bjudning från hemmaförsvaret inklusive målvakten Arvid Sterner. Efter ett otroligt slarv kunde gästernas Alexander Sjöstrand skjuta 2 - 3 i öppet mål.
Sista halvtimmen av matchen blev en enda jakt på kvittering från ett desperat hemmalag och detta öppnade ju självklart upp för kontringar från Falköping. Men när Berat Shabani kvitterade till 3 - 3 i den 85:e minuten var frågan bara om hemmalaget skulle hinna göra ett segermål också. Istället bjöds gästerna på tre viktiga poäng när Dario Vrbicic med bollen under kontroll försökte nå Viktor Gahnström med en sidledspassning högt upp på egen planhalva och i stället kunde servera Falköpings Alexander Johansson bollen på silverfat. Denne upptäckte vaket att Arvid Sterner stod lite långt ut och från långt håll lobbade han in bollen över en retirerande hemmamålvakt. Stort jubel hos gästerna medan ridån gick ner för hemmalaget.
I VFK använde lagledningen alla 15 tillgängliga utespelare i den andra halvleken men inget hjälpte idag. Hela laget får rannsaka sig och ödmjukt inse att det inte finns några lätta poäng att hämta i serien. Den här förlusten var helt onödig men Falköpings insats ska inte förringas på något sätt. Laget höll ihop och visade en imponerande glöd och då får man ofta det flyt som de onekligen hade i dagens bortamatch.
Hemmalaget kan betydligt bättre och förhoppningsvis har vi redan nu fått sett årets obligatoriska bottennapp. Jag avstår från spelarkritik då ett fåtal spelare kom upp till normal nivå idag. Det går inte att komma ifrån känslan av underskattning från hemmalagets sida, märkligt med tanke på att Falköpings FK var ett lag som placerade sig högre i tabellen än VFK förra säsongen.
Bosse Tallbo
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies