Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
21 apr 2013 1 kommentar
Då var det slut på säsongen 2012/2013 i och med att Damjuniorerna blev utslagna av AIK i damjuniormästerskapets semifinal. Det är i skrivande stund en vecka sedan. Tiden går fort och jag vill passa på att skriva lite om matchen, om säsongen och en del om hur vi fortsätter med damhockeyn.
Med bussen full av spelare och supporters begav vi oss ner mot Haninge på söndagsmorgonen. Det är dryga två timmar kvar till match (nedsläpp kl.12:30) och vi anländer till Torvalla ishall där Almtuna just spelar mot Modo (Modovinst med 4-1). Klas har satt ihop laguppställningen med de 15 spelare vi har att tillgå. Med 13 ute blir det mycket speltid och det kommer att kännas i slutet av matchen. Vi möter ett AIK som är rejält förstärkt från grundserien och som nu mönstrar fyra fulla femmor. Förutom att laget gör en mycket bra insats över tre perioder (läs matchreferat och se bilder) kommer jag att minnas hur bra ni hävdar er mot några av Sveriges bästa juniorspelare. Ellen gör en kanoninsats i målet igen (kul att se hur bra det går att bli) men även ute på plan spelar ni kanonbra och det är match ända in i slutminuterna.
Vi har mött alla lag i grundserien och bara förlorat mot AIK (3-4) och Modo (4-0). Vi är ett av fyra lag som spelar semifinal.
När vi bestämde oss för att vara med gjorde vi det för att vara med och lära, kunna göra några jämna matcher och kanske kunna ta poäng av något lag. Resultatet i damjuniormästerskapet är klart över förväntan alltså. Samarbetet med Brynäs har fungerat bra och alla ni spelare (från SHK och Brynäs) har verkligen imponerat med hur ni på olika sätt bidragit för att få laget att fungera bra på och utanför plan.
Säsongen som helhet har bestått av mer än 8 matcher i damjuniormästerskapet. Med 96 träningstillfällen, 14 FHL-matcher, 4 träningsmatcher mot tufft motstånd och för några dessutom engagemang i distrikts- och regionshockeyn samt i vårt yngre tjejlag F99 är detta den mest omfattande säsong vi genomfört för tjejhockeyn.
FHL blev lite tunn i år sett till antalet lag men å andra sidan kom AIK med för första gången och Iron deltog med ett starkt lag. Vi vinner serien för tredje året i rad och gör ett bra slutspel. Vi förlorar finalen efter förlängning och straffar (0-1) mot AIK. Alltid surt att förlora men vi lär oss mycket även av förluster.
En av årets roligaste träningsmatcher tycker jag var den mot Leksands damjuniorer i Leksand. Buss dit där vi träffar Amanda Lindberg som visar oss runt i arenan och pratar om damhockeyn i Leksand. Vi gör en kanonmatch i högt tempo som sporrar till fortsatt träning.
I veckan träffades vi ledare för att se lite framåt och så här tänker vi oss att nästa säsong kan se ut.
Sammanfattningsvis tycker jag det ser bra ut inför nästa säsong. Vi kommer att få en bra träningsgrupp tillsammans med killarna. Högre nivå än i år och får vi ihop det med Brynäs så kommer vi att kunna forsätta att utvecklas mot tuffaste motstånd även i matcher.
Tack alla spelare och inte minst anhöriga som backar upp på hemmaplan och bemannar funktionerna som behövs vid matcher. Tack för tränarinsatserna Klas och Micke (122 träningar och matcher samt några dagars utbildning). Tack till Robban som håller i kassan och matchfunktionärerna, Ulrika som planerar bemannigen i Kärnan och Anders som spolar.
Passa på att luta er tillbaka och tänk tillbaka på åren och säsongen som varit.
Vad fort det har gått! Men det gör ju det när vi har kul.
Jan L
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
Kommentarer
Micke 22 apr 2013
Tack Janne men du glömmer dig själv. Utan dig och ditt engagemang skulle det inte vara någon tjejhockey. Du är guld värd. Stort tack!