Dela nyhet
Täby FC-häftet!
12 okt 2016 23 kommentarer
Täby FC häftet!
Snart har du kunnat utnyttja häftet Prutat och Klart i en månad. Häftet som ger varje lag och föreningen möjligheter att tjäna pengar samt din familj chansen att spara en slant.
Hushållen som utnyttjat häftena har kunnat spara massor med pengar bland annat på Hemköp och McDonalds.
Det finns fler häften på kansliet om ditt lag vill sälja fler eller om du som förälder kommer på att det här var ju ett smart sätt att spara pengar inför kommande julhandel!
Till helgens dubbelmatcher på lördag kommer det finnas till erbjudande som biljettalternativ i entrén.
Missa inte din chans att spara pengar och samtidigt stötta ditt lag och Täby FC!
Styrelsen Täby FC
Kommentarer
Jonas Regnér 12 okt 2016
Tjäna pengar gör du givet att du är storkund hos McDonalds, Hemköp Täby C eller heavy user av biltvättar på Statoil Täby. Är inte förtjust i den här typen av påtvingad försäljning, speciellt då ni inte kommunicerat ut vad specifikt pengarna går till.
Bandyförälder 12 okt 2016
Allt detta med rabatthäften liknar mer ett pyramidspel än något annat. Varför behöver klubben pengarna? Vill inte lära mina 7åriga barn denna smutsiga affärsmodell. Jag har fått avsmak för täby fc efter detta och barnen kommer börja på annan klubb nästa termin. /en förälder till 3aktiva bandykillar.
Björn Olausson 12 okt 2016
Jag känner EXAKT lika dant. Behöver klubben pengar? Höj i så fall avgiften och förklara varför, men att implicit tvinga barnens föräldrar att köpa sånt här skräp är fult och jag vill inte vara med om det fler gånger.
Pelle Dohlwitz 13 okt 2016
Hej Bandyförälder mfl. Vi i styrelsen har tagit det här beslutet med klubbens medlemmar, lag och förening i fokus. Pengarna som kommer in till klubben delas mellan laget som säljer och föreningen samtidigt som ni som medlemmar kan konsumera saker som ni säkert gör även utan häftet. Men, poängen är att ni ska kunna spara pengar så att ni slipper betala för t ex era barns medlemsskap i föreningen. Har svårt att förstå att det ska vara något negativt. Personligen har jag snart sparat in min ena dotters medlemsavgift tack vare att jag handlar med de rabatter som finns i häftet, dessutom har det genererat pengar till hennes lag och till vår förening. I ett pyramidspel är det någon i toppen som vinner mycket, här är det många som har den chansen, inklusive en bandyfamilj med tre barn.
Styrelsen har gjort detta för att slippa höja medlemsavgiften och för att ni ska få något mer som medlemmar.
PS. Jag har två barn i klubben och har som styrelsemedlem även åtagit mig att sälja/konsumera 5 häften, totalt 15 st.
Less Pappa 13 okt 2016
När vi ändå pratar avgifter kanske någon kan tala om för mig och andra föräldrar vart avgiften går till? Har bl.a. En 08 som jag betalar 1500 kr för. Han tränar i en liten sliten Skolhall utan sarg och riktiga mål. Dom har inte fått några matchkläder eller annat. Å så vill ni höja avgiften???? Eller tvinga barnen att sälja kuponger??? Vart redovisar ni vart pengarna tar vägen? Jag vet att alla lag dessutom drar in lokstöd till föreningen!
Tilde Kristensson 13 okt 2016
Eftersom styrelsen fortfarande tror att det här är en bra ide föreslår jag att ni går ut med en enkät eller verkligen lyssnar på feedback som tränarna fått. Jag tycker också att det är en vidrig ide, vidrig produkt och finner mig verkligen inte i att bli tvingad till ytterligare en gång. /Tildes mamma Anna
Nina Möllerström Spalensky 13 okt 2016
Ursäkta men jag måste ändå påpeka : Att spela innebandy för 1500 per termin - är jättebilligt! Jämför mina andra barns sporter. Cheerleading,och gymnastik 4000-6000 per termin. Och tränare som jobbar ideellt! Hallar och material kostar pengar! Hur kan någon tro att vi blir lurade? Var glada att någon vill jobba med att vara tränare på sin fritid, så att våra barn får spela innebandy!
Jag håller med om att rabatthäftena inte var bra, men att sälja saker för att laget ska få in pengar, det gör ALLA lag och idrotter!! /NIna (Ellas mamma)
Björn Olausson 13 okt 2016
Hej Pelle Dohlwitz! Jag förstår att intentionerna säkert är goda, men jag betalar hellre en högre avgift än att antingen tvingas köpa det här skräpet (för rabattkuponger är skräp - hur många tror du skulle köpa dessa häften för 300 kr om de låg på en hylla i affären - ingen skulle göra det!) eller ännu värre, tvinga min son att ut och tigga pengar med de här häftena.Tala om innan vad det kostar och så kan var och en ta ställning till om man tycker att det är en rimlig peng att betala. Men att som i detta fallet skicka ut dessa mitt i terminen för att utnyttja föräldrars, släktingars eller grannars samvete och på så sätt få in extra cash känns väldigt fel.Om ni fortfarande är övertygade om att rabatthäften är vägen framåt så är väl kanske en enkät en bra ide!
Susanne W 13 okt 2016
Jag står helt och fullt bakom idén att få in pengar till föreningen om det behövs. Dels är det bra om avgifterna hålls nere, dels är det inte fel att barnen får lära siig att saker och ting kostar - inte minst i dagens konsumtionssamhälle. Helt ok att barnen får sälja strumpor, salami, tulpaner eller andra lättförståeliga produkter, men HELT FEL att de ska ut och kränga en produkt som i princip innebär "köp den här så tjänar du pengar på att shoppa"! Moraliskt fel och svårt för en 9-åring att ens förklara fördelen med den. Håller också med en av tidigare insändare att det är en form av tiggeri. Hur ofta köps situation Stockholm för att man är så sugen på innehållet? Nej, bättre upplägg, så står jag bakom.
Otto Fringel 13 okt 2016
Jag hörde på radion i morse att det är den internationella klarspråksdagen idag.
Därför vill jag ge min reflektion över dessa reaktioner som jag läst nedan.
Först, att bedriva en förening som både har bredd och elit är självklart kostsamt (än att vi enbart skulle ha en ungdomsverksamhet). Innebandy är än så länge ingen "rik" sport och våra tjejer och killar som tillhör representationslagen, gör inte detta av ekonomiska skäl utan av en stor kärlek till sporten och jag beundrar dem för detta och de är fina förebilder för våra barn.
Att ha denna typ av verksamhet är väldigt viktigt enligt mig, då vårt långsiktiga mål är att få så många som möjligt att hålla på så länge som möjligt med sin idrott. Man ska känna sig stolt över att tillhöra Täby FC.
Jag skulle också gärna ha en större inblick i föreningens ekonomi och främst för att jag skulle antagligen få en ännu större förståelse för att pengar måste komma in och antagligen på flera olika sätt. Och som flera nämner skulle jag också vara beredd att betala en högre medlemsavgift för att "sponsra" vår verksamhet under förutsättning att den sköts på ett sunt sätt.
Samtidigt tycker jag också som någon annan skriver att det är viktigt att tjejerna tar ansvar och "lär" sig att tjäna in pengar, dock tycker jag att den typen av aktivitet ska gå till det egna lagets kassa och beslutas av laget.
Idén/intentionen med häftena är i sig bra men kanske inte så hållbar därför att: Från början var det tänkt att varje spelare i klubben skulle sälja 10 häften på en säsong. Häftenas målgrupp (enligt mig) är i första hand hushåll som bor i Täby och i småhus. Med 1700 medlemmar så blir det 17000 häften och år 2014 fanns det 13824 småhus i Täby, det är enligt mig en väl optimistisk kalkyl.
Sedan att Täby Centrum har gett ut ett eget rabatthäfte gör ju inte saken enklare tyvärr.
Idén/intentionen att både föreningen och laget ska tjäna pengar är jättebra och där tycker jag styrelsen har haft en god ambition och skulle uppskatta om jag slapp läsa negativa kommentarer kring detta. Glöm inte bort att dessa personer har i grunden ett stort hjärta för Täby FC och innebandyn.
Min förhoppning är att om några år är vi inte bara världens största innebandyförening utan erkänt världens bästa innebandyförening. Men det kommer aldrig att bli så om inte alla är med och bidrar med det man kan i form av tid, engagemang, utbildning och ekonomiskt bidrag. Även om man "bara" är en förälder till en medlem i Täby FC, så är man med och bidrar och det ser vi tydligt i F04 där vi har fantastiska föräldrar som engagerar sig när vi ledare behöver deras hjälp.
Min personliga åsikt är att föreningslivet har aldrig varit viktigare än idag, då våra barn har en alltmer stillasittande livsstil. Tillsammans är vi starka.
Tack för ord!
Otto Ledare F04
Jerry Hakefjäll 14 okt 2016
Håller med Otto, det är viktigt att vi drar åt samma håll för att våra barn ska kunna hålla på så länge som möjligt.
Vi är många ledare som träffar era barn 2-3 ggr per vecka (och tycker det är stimulerande).
Inte är det en alldeles jättetung uppgift att sälja fem häften?
Det handlar inte om påtvingad "shopping" i mina ögon, alla behöver handla mat.. Gör du ett stort inköp på Hemköp så har du pengarna tillbaka direkt, i den förmodat billigaste matvaruaffären!
Ge era kids ett papper i handen, med bra argument, så är häftet lättsålt.
Detta kan också svetsa samman föräldrar och barn, och skapa gemenskap. Både inom föreningen och det egna laget..
När dina barn är vuxna såsmåningom, kommer du måhända sakna den här tiden.
Monica R 14 okt 2016
Hej,
Tycker att rabatthäftet är ett enkelt sätt för föreningen att tjäna extrapengar så att våra barn kan få bra tillskott till laget och klubben. Hellre detta än att sälja salami, blommor, baka et c. Här får man användbara "kuponger".
Jag tycker att styrelsen och ledarna gör en fantastisk insats på sin fritid utan ersättning, för att våra barn ska få spela innebandy. Ni som klagar och tror att ni vet och kan bättre, kanske skulle gå med i styrelsen, istället för att klaga på dem som lägger mycket tid på att göra gott för klubben och VÅRA barn.
Mårten Langdén 28 nov 2016
InTeSoMaLLaAnDrA AB ? TÄBY FC HÄFTET
Som anhörig till spelare i TFC deltog undertecknad utan rösträtt vid det extra årsmötet som genomfördes den 18 november.
På mötet diskuterades i grunden 2 frågeställningar, en höjning av årsavgiften samt det sk TÄBY FC häftet. Dessa frågor bör inte blandas ihop eftersom de har helt olika grunder och torde ha helt olika underlag för beslut.
Att en höjning av medlemsavgiften klubbas finner jag som anhörig inte att det är något att diskutera eftersom det enligt informationen är medio 3 år sedan senaste höjning skedde.
Vad vi däremot bör klargöra är 3 viktiga punkter som berör föreningens verksamhet och ekonomi, vilka är:
- Täby FC Häftet -skuld på över 1 miljon kronor
- Aktivitetsstöd - bidrag minus planhyra till Täby kommun minus ca 750 000 kronor
- Stödjande medlemskap ? om minst en anhörig per medlem betalar plus ca 300 000 kronor
Genom att ta en fördjupad ?titt? på punkterna kring Aktivitetsstöd och Stödjande medlemskap, kan det gå att hitta lösningar som fungerar på längre sikt.
Bolaget som har sålt in konceptet Täby FC Häftet är ett bolag som heter ? InTeSoMaLLaAnDrA AB (orgnr 556996-1658).
Kort om bolaget
InTeSoMaLLaAnDrA AB registrerades 2014 och har varit aktivt sedan 2015
Omsättningen för 2015 var 5 055 tkr med ett resultat på 1 504 tkr
Med en bruttovinstmarginal på 90 %. Och en utdelning till ägarna på 1 000 tkr första året
Om upplägget hade fungerat, kunde föreningen och lagen ha tjänat pengar till verksamheten, om förutsättningarna varit affärsmässiga.
Med det avtal som slöts så skulle hela verksamheten få in ett 7-siffrigt belopp på över 2 miljoner kronor, inte att förakta.
Men det baserades på en prognos som ? med facit i näven ? inte var realistiskt, och som man kan se när man jämför med bolaget InTeSoMaLLaAnDrA AB omsättning 2015.
Ett mycket stort belopp ? en möjlig förtjänst (drygt 2 miljoner kronor) för ett ?start up? bolags andra år, på en kund.
Det är väl ?ingen konst? att sälja den kvot man fått anser ett flertal ledare/anhöriga, men vi som bor i Täby har säkert ett flertal ?säljare som knackar på dörren?.
I RoslagsNäsby har vi nog täckning av mer eller mindre samtliga skolor och föreningar som finns i Täby och så ser det nog ut i övriga områden. Det blir många som ?knackar på? till och från.
Med beaktande av ovan så kan man börja fundera på ett flertal frågor, bla.:
- Hur kommer det sig att vi använder ett bolag som inte har någon längre och större track record
- Vilka tidigare kunder kontaktades innan ett avtal slöts
- Vilken feedback fick man vid dessa kontakter
- Vem/Vilka hade rekommenderat bolag ? agerat som kontakt med bolaget
Oaktat pågående diskussioner, förhandlingar mm så var status vid det extra årsmötet att TFC fortfarande har en skuld på över 1 miljon kronor och som ska betalas in snarast.
Troligen en inbetalning som har skett eftersom det skulle ske ?inom en vecka?, vilket informerades om under mötet.
Det är pengar som TFC inte har (i nuvarande budget) och som alla medlemmar måste bidra till för att ?täcka upp?, med en extra inbetalning senast under januari månad 2017.
Alla kan ställa sig frågan, vad som händer om inte dessa pengar kommer in under januari månad?
Majoriteten på det extra årsmötet ? varav huvuddelen av de ca 50 deltagande inte var röstberättigade (av de ca 8 vill jag minnas som var röstberättigade utgjorde styrelsen medio hälften) ? kom fram till att ansvariga tillsammans med några av de närvarande ska ta fram information som ska skickas ut till samtliga medlemmar/anhöriga.
Denna information kommer att skickas ut tillsammans med en faktura som ska täcka höjningen av årsavgiften och det belopp som behövs för att betala skulden.
Det innebär 600 kr extra utöver höjningen av årsavgiften och alla får då samtidigt ett par exemplar av TÄBY FC HÄFTET, eftersom dessa inte har gått att sälja.
Vi ? medlemmar/anhöriga ? kommer att få betala in 600 kr gånger 1 500 medlemmar som går mer eller mindre rakt i fickan på InTeSoMaLLaAnDrA AB.
Vad händer under kommande verksamhetsår om INTE ALLA STÄLLER UPP att BETALAR?
Vilken alternativ lösning har styrelsen tagit fram för ett sådant scenario?
AKTIVITETSBIDRAG ? KOSTNADER FÖR LOKAHYRA TILL KOMMUNEN
Några VIKTIGA rader om det sk aktivitetsbidraget.
Föreningen får i runda slängar ca 750 000 kronor i kommunalt och statligt aktivitetsbidrag, ca 50 % vardera från respektive part. Det låter som mycket pengar!
Men, till saken hör att TFC får betala Täby Kommun ca 1 500 000 kronor per år som planhyra.
Frågan om att Täby kommun ger ca 375 000 kronor i aktivitetsbidrag för att därefter ?kräva? igen detta belopp 4 gånger om, är en fråga som vi som anhöriga bör fundera på.
Här kan vi alla hjälpa till och aktivt bearbeta alla kontakter, kanaler som vi har för att synliggöra Täby kommuns agerande och försöka att påverka och försöka att få till stånd en förändring.
Tanken kan väl inte från Täby kommuns sida vara att våra barns aktiviteter är en ?inkomstkälla? i kommunens budget.
Här finns det definitivt pengar att ?spara? in i TFC budget.
STÖDJANDE MEDLEMSSKAP
Vi som anhöriga kan gå med som stödja medlemmar hos TFC, detta för en kostnad av 200 kronor per person och år. Om jag inte minns fel finns det idag 4 sådana betalande medlemmar.
Personligen går jag hellre in som anhörig och betalar som stödja medlemmar till TFC än att hålla på att ?kränga häften?.
Ett exempel på hur man kan utveckla denna form av medlemskap, är tex att om man är fler än 2 icke aktiva i föreningen, ta fram ett familjemedlemskap. Det fungerar i andra föreningar.
Jag betalar gärna en 500-hundring varje år för detta, istället för att diskutera konsekvenserna av och betala för tvivelaktiga beslut.
Ovan punkter hänger ihop eftersom alla påverkar föreningens budget och verksamhet.
Begrunda dessa och diskutera ? agera gärna, men konstruktivt.
Det går att hitta lösningar som fungerar utan häften att sälja ? i en sund verksamhet.
Björn Olausson 7 dec 2016
Om ovanstående stämmer så är det oerhört anmärkningsvärt. Styrelsen har alltså ägnat sig åt en gigantisk blankningsaffär när det gäller dessa häften och nu försatt föreningen i en skuld i runda slängar en miljon?
Jag förstår att styrelsen trott på detta och fattat sina beslut utifrån vad man ansett bäst för föreningen samt de mål man satt upp. Men jag måste säga att man agerat oerhört naivt och tagit ofattbart stora risker - med medel som föreningen inte besitter.
Tittar man på de mål som föreningen satt upp för de närmsta åren så hittar jag följande (i denna ordning):
Mål.
2018 tar Täby FC SM guld på seniornivå, där hemmamatcherna spelas i en ny och ändamålsenlig egen innebandyhall.
Vi är landets största ungdomsförening med en mångfald av träningsgrupper på olika nivåer, även för personer med särskilda behov.
Täby FC är välrepresenterade i många cuper och ungdoms SM.
Under vårt paraply finns seniorlag på allra högsta serienivå samt även olika lag någon division under på dam och herrsida. Täby FC kan därigenom erbjuda ett livslångt innebandyspelande på sin egen nivå inom föreningen från 7 års ålder ända upp till seniornivå.
Täby FC är ett starkt och välkänt varumärke även utanför innebandysfären liksom vår egna årliga cup.
Vi har också en väl fungerande styrelse, marknadsgrupp, sportgrupper och arrangemangsgrupper som genomför aktiviteter som till största delen finansierar föreningens verksamhet.
Föreningen har en sund ekonomi med ett resultat i balans.
Vi har välutbildade tränare och domare på alla nivåer.
Vårt väl fungerande kansli som är stationerade i vår egen hall leds av en klubbdirektör (VD) på uppdrag av föreningens styrelse som är gemensam för de olika juridiska föreningar som finns under varumärket Täby FC.
Dvs de första fem punkterna är oerhört grandiosa och visionära och handlar om föreningens varumärke, storlek och prestationer. På punkt 7 kommer (trots att man förra året uppenbarligen låg back) att föreningen ska ha en sund ekonomi och resultat i balans.
Med beaktande av de aggressiva mål man satt upp är det lättare att förstå bakgrunden till de riskfyllda beslut som fattats. Ska Täby FC ta SM guld på seniornivå, vara landets ledande innebandyförening och vara ett välkänt varumärke så krävs det pengar, så klart.
Vi kommer att betala fakturan vi fått, men jag önskar att styrelsen reviderar de mål som satts upp och sänker ambitionen för vad föreningen ska leverera de kommande åren. Själv är jag nämligen helt ointresserad av om Täby FC är ett starkt varumärke eller landets största förening. Jag vill bara att min son ska få spela lite innebandy.
Mårten L 7 dec 2016
Det pågår tydligen en rak och tydlig diskussion inom ledargruppering, där det i ett antal inlägg påpekar att beslut togs på demokratiskt väg på det extra årsmötet och att det skedde enligt de regler som finns inom föreningen.
Som jag skrivit tidigare fanns det max 8-10 röstberättigade på årsmötet varav styrelsen utgjorde medio 50 % av de som närvarande som var röstberättigade.
Av de drygt 50 närvarande - enligt styrelsen drygt 70, var flertalet av oss inte röstberättigande, eftersom vi var där som anhöriga. Till nästa möte kommer jag personligen att ha med mig en fullmakt från min son och därigenom kunna delta aktivt. Om inte detta är i enlighet med stadgarna får det bli som stödjande medlem.
Men, tillbaka till frågeställningen. Den diskussion som pågår sker bakom "lyckta dörrar". Varför då?
Det är vi som anhöriga som står för kostnaderna, inte enbart styrelsen och våra ledare. Och pågår det en diskussion bör denna vara öppen även för oss övriga.
Undertecknad var en av de personer som begärde att beslutet om betalningen skulle bordläggas och att konkret information skulle skickas ut till alla, innan någon form av beslut togs. Men, detta beaktades inte.
Nu har vi den pågående "slutna" diskussionen, samtidigt som ett fåtal inte uppmärksammar att den öppna dialogen fortfarande också pågår. Lätt att hålla "dold" då nya inlägg inte blir synliga genom ngn form av uppdatering. Utan, de som är intresserade måste aktivt gå in och se om det inkommit ngt nytt inlägg.
Fortsätt gärna den pågående dialogen. Men gör det öppet.
Thomas Hjelm 8 dec 2016
Mårten
Det vore bra om du som deltog på det extra årsmötet höll dig till sanningen i ditt inlägg här ovan.
Protokollet från mötet både med beslut och röstningsförfarande ligger öppet här på hemsidan under dokument och mappen extra årsmötet. Där finns också redovisningen av hela mötet.
Mötet röstade först för att ge en fingervisning om hur man ville det skulle vara. Där hade alla närvarande rösträtt.
De formellt röstberättigade röstade inte denna omgång. Efter att rösterna räknats tog de formellt röstberättigade och enhälligt röstade på det alternativ som vann. (så att det blev formellt rätt)
Styrelsen har även att rätta sig efter de styrdokument som finns framtagna sedan början. I dessa framgår klart och tydligt att hela föreningen inte kan ändra upplägg och inriktning bara för att några enskilda medlemmar inte står bakom "utan bara vill att mina barn ska få lira lite innebandy"
I övrigt så arbetar styrelsen i detta nu med att komma ut med mer tydlig information till samtliga samt alla övriga tänkbara alternativ. Fram till dess att detta är gjort så är det inte så mycket att diskutera varken "dolt eller öppet" Då medlemmar och styrelse i nuläget har att rätta sig efter tagna beslut inom föreningen. Ge er till tåls en tid så kommer det så fort vi har allt klart att informera. Fram till dess blir det bara en massa ont krut och tid som läggs i onödan.
Med vänlig hälsning
Thomas H Ledamot styrelsen
Mårten Langdén 9 dec 2016
Hej Thomas.
Naturligtvis ska vi hållas oss till fakta och inte ?falla i greppet där nättrollen hör hemma?.
I den för oss flertalet anhöriga till ungdomar som är aktiva i TFC förekommer det en del annorlunda formuleringar än vad jag eller någon annan formulerat.
Du känner säkert igen utryck som:
- Håll tyst och betala!
- Det är ett årsmötesbeslut skriv en motion till nästa i övrigt var tyst!
- Jag vill inte ha andras åsikter nu när det finns ett beslut!
- Det är irriterande att få höra att andra har en annan uppfattning och det stör mig och min inkorg att få mail om detta!
Rätt ska vara rätt. Det är riktigt att förfarandet vid utförandet av årsmötet gick rätt till enligt ?alla formella regler, stadgar mm?.
Det är riktigt att ?ni lyssnade? på de församlade och att detta skulle/kunde vara vägledande för den formella röstningen ? dvs där medio 10 personer enligt röstlängden hade rösträtt och medio 50 % av de röstande utgjordes av styrelsen.
Av hur många röstberättigade i föreningen? Medio 10 av hur många?
Nu pratar jag inte om nyblivna 15-åringar utan formell kunskap och erfarenhet av affärsmässiga förhandlingar och kontraktsskrivningar. Inte heller ?nyss fyllda? 18 år och myndig. Men fortfarande utan någon som helst kunskap om vad det skulle kunna handla om.
Så allt gick rätt till ? enligt formalia. Enligt dessa formella regler, har ingen av oss som är anhörig någon form av rösträtt så länge våra barn är under 15 år. Dessvärre har inte vi som anhöriga rösträtt då dessa fyllt 15 år heller eftersom rösträtten är personlig vid personligt deltagande. Trots att det inte är den unga medlemmen som får ta konsekvensen och kostnaderna för begångna beslut.
En liten fundering dock ? vår son som inte är 15 år kan alltså inte påverka det som sker inom föreningen ? en ideell demokratisk förening förrän vid 15 års ålder ? men?..
Tyvärr så ? i min värld ? ska och får inte en omyndig person vara med, hur demokratisk världen än är, och vara med att rösta för eller emot i så viktiga ekonomiska frågor som extramötet avsåg. Och, som de pågående diskussionerna avser, främst i de ?slutna rummet?. Det är omoraliskt att lägga ett sådant ansvar på barn.
Tur nog så, av vad jag kunde se och återfinna i mina noteringar från mötet, var ingen av de röstberättigade 15 år eller omyndig.
Dock, var det fortfarande en liten (extremt liten av föreningens alla röstberättigade medlemmar) som var närvarande.
På ett möte där de facto den enda punkten av vikt, var att fastställa hur den för föreningen ?försvunna/förlorade? miljonen skulle hanteras.
Ja, det är det som pågående dialog avser.
Föreningen har haft en utgift ? betald nyligen till bolaget InTeSoMaLLaAnDrA AB (orgnr 556996-1658) ? som är på medio 1 000 000 SEK, dvs 1 (en) miljon kronor.
Något annat handlar det inte om. Hur och vem ska betala den miljonen SEK?
Att kalla detta för att föreningens medlemmar har fattat beslutet är naturligtvis helt i sin ordning, utifrån de formella regler/stadgar som finns. Men rätt eller fel??.
Jag är helt och hållet övertygad om att, utifall det gått ut information inför mötet, att syftet med mötet var att få till ett beslut som gick ut på att föreningens medlemmar ? fel ? föreningens medlemmars anhörig och till största delen utan rösträtt, skulle rösta för att betala för den ?försvunna/förlorade? miljonen.
Då tror jag att det hade kommit avsevärt fler medlemmar som var röstberättigade. Och även ett flertal anhöriga.
Enligt paragrafen 13 § Medlems rättigheter och skyldigheter skall betala medlemsavgift samt de övriga avgifter som beslutats av föreningen. Dvs en av punkterna som har diskuterats flitigt inom den icke öppna dialogen i tränargrupperingen.
I denna paragraf står det också att alla medlemmar har rätt till information om föreningens angelägenheter.
Som anhörig till medlem i föreningen och de facto den som är betalningsansvarig men utan rösträtt, finner jag att informationen kunde ha varit tydligare och mer informativ i kallelsen till det extra årsmötet.
Frågan om medlemskap vs rösträtt kom upp på mötet, där någon av er nämnde att man kunde vara stödmedlem och därigenom enligt 17 § Rösträtt samt yttrande- och förslagsrätt på årsmötet. Nya medlemmar under mötesåret skall ha beviljats medlemskap och erlagt medlemsavgiften senast fyra veckor före årsmötet för att ha rösträtt vid mötet.
Bra information, något som jag erkände att jag missat, men kommer att ta tillvara på i framtiden.
Detta enligt 10 § Medlemskap där det står att:
Medlemskap beviljas av styrelsen eller av den som styrelsen delegerat beslutanderätten till.
Ansökan om medlemskap får avslås endast om det kan antas att vederbörande kommer att motarbeta föreningens ändamål eller intressen.
Beslut att avslå medlemsansökan skall fattas av styrelsen.
Naturligtvis utgår jag ifrån att genom mitt engagemang i denna fråga, inte medför att jag ?diskvalificeras? vid en ansökan, eftersom att engageras sig, ställa frågor och ha synpunkter. Vilket inte är inte samma sak som att motarbeta.
Men samtidigt funderar jag på om jag ? om jag haft vetskap om möjligheten att vara stödmedlem ? hade hunnit ansöka, erhållit bekräftelse och hunnit med att betala i tid. Detta för att kunna använda mig av rätten att rösta som medlem vid det extra årsmötet?
När man läser 22 § Extra årsmöte:
När styrelsen mottagit en begäran om extra årsmöte skall den inom 14 dagar utlysa sådant möte att hållas inom två månader från erhållen begäran. Kallelse med förslag till föredragningslista för extra årsmöte skall tillställas medlemmarna senast sju dagar före mötet eller kungöras inom samma tid i ortspressen.
Finns det en risk, att det inte hade varit möjligt att använda sig av rätten till medlemskap pga tiden inte hade medgett detta?
Thomas, och alla andra, att använda paragrafer och regler oavsett hur rätt det kan te sig är inte frågan som diskuteras. Något som har varit mycket tydligt i den icke öppna dialog.
Där framgår ?med tydlighet? att besluten fattats i ?sann demokratisk anda? av föreningens medlemmar. Alltså agerar styrelsen utifrån medlemmarnas beslut!
Det är avsaknad av information till klubbens anhöriga, som till största delen är de som kommer att stå för kostnaden av den ?försvunna/förlorade? miljonen.
Hur gick det egentligen till då beslutet om satsningen med häftet togs?
På vilka affärsmässiga grunder?
Vilka referenser tog?
Mm mm?
Dessutom!
Vad är och blir konsekvenserna för TFC verksamhet, om nu inte dessa pengar kommer in i tid den 3 januari?
Eller i med det belopp som krävs för att täcka den ?försvunna/förlorade? miljonen?
Eftersom pengarna redan är betalda, till bolaget InTeSoMaLLaAnDrA AB (orgnr 556996-1658).
Ett bolag som redan likviderat ett liknande bolag med exakt samma koncept, där den förening som tog ett liknande erbjudande som Täbyhäftet, inte heller fick den effekt som de förutsåg utifrån upplägget. Kanske för att det likviderade bolaget inte fik betalt???
De frågor som uppkommer och diskuteras, är utifrån oss som ska betala inbetalda och för TFC förlorade miljonen.
Vanliga, konkreta, naturliga frågor, eftersom jag ser fram emot att vår son kommer att kunna fortsätta att spela i TFC under många år framöver ? och även fortsättningsvis ha lika roligt som hittills.
Att fråga efter information är inte att obstruera eller att ?inte hålla sig till sanningen?. Att fråga efter information ? när det gäller ?vad betalar man för och varför? är enbart naturligt. Särskilt när det inte avser ?växelpengar? i budgeten.
Utan ett belopp som kan riskera hela TFC verksamhet!
Det står i paragrafen 13 § Medlems rättigheter och skyldigheter
alla medlemmar har rätt till information om föreningens angelägenheter.
I denna dialog som pågår torde det vara vi som betalar som bör få denna information.
Innan något beslut tas i ?sann demokratisk form enligt stadgarna?.
Så, Thomas!
Jag återkopplar till inledningen i ditt svar till undertecknad.
Det vore bra om du som deltog på det extra årsmötet höll dig till sanningen i ditt inlägg. Förlåt, gav denna fulla sanningen bakom dialogen, istället för att ifrågasätta frågor och upplevt möte.
Och jag har samma yttrande till styrelsen.
Det vore bra om ni hade gått ut med sanning innan och inför det extra årsmötet. I samband med kallelsen.
Då hade kanske de enligt stadgarna beslutet ?där föreningens medlemmar beslutat i sann anda och gett styrelsen mandat?..?
Kanske blivit en annorlunda diskussion, dialog.
Och kanske med ett annat beslut.
Med vänliga hälsningar
Anhörig till spelare som älskar innebandy i TFC
Mårten 9 dec 2016
PS!
Som jag skrivit tidigare finns det naturligtvis även annat som vi alla kan hjälpa till med, för att hålla ned kostnader och bidra med intäkter till TFC verksamhet. De punkter jag tog upp är nog dessutom konkreta sanningar.
AKTIVITETSBIDRAG ? KOSTNADER FÖR LOKAHYRA TILL KOMMUNEN
Några VIKTIGA rader om det sk aktivitetsbidraget.
Föreningen får i runda slängar ca 750 000 kronor i kommunalt och statligt aktivitetsbidrag, ca 50 % vardera från respektive part. Det låter som mycket pengar!
Men, till saken hör att TFC får betala Täby Kommun ca 1 500 000 kronor per år som planhyra.
Frågan om att Täby kommun ger ca 375 000 kronor i aktivitetsbidrag för att därefter ?kräva? igen detta belopp 4 gånger om, är en fråga som vi som anhöriga bör fundera på.
Här kan vi alla hjälpa till och aktivt bearbeta alla kontakter, kanaler som vi har för att synliggöra Täby kommuns agerande och försöka att påverka och försöka att få till stånd en förändring.
Tanken kan väl inte från Täby kommuns sida vara att våra barns aktiviteter är en ?inkomstkälla? i kommunens budget.
Här finns det definitivt pengar att ?spara? in i TFC budget.
STÖDJANDE MEDLEMSSKAP
Vi som anhöriga kan gå med som stödja medlemmar hos TFC, detta för en kostnad av 200 kronor per person och år. Om jag inte minns fel finns det idag 4 sådana betalande medlemmar.
DS!
Thomas Hjelm 9 dec 2016
Mårten
Det enda jag egentligen kommer bemöta nu är dina inledande fyra punkter där du citerar en annan ledare som i ledarforumet ger sin tolkning av svar från andra ledare. Egentligen är det nog mer hans personliga upplevelse av olika inlägg.
Under dokument i mappen årsmöteshandlingar, Finns årsmötesprotokoll från 2013 och 2014 där frågan om rösträtten behandlats med utförliga bilagor.
Om du förtydligar dina synpunkter något ska jag försöka ge ett svar på eventuella frågor.
Du kan även maila mig på thomas@tabyfc.se
Mårten Langdén 11 dec 2016
Hej igen Thomas.
Som sagt var Thomas, by the book och i enlighet med stadgar mm.
Som jag nämnt tidigare har jag inga problem med att betala in en höjning av årsavgiften, det är inte det som är frågan eller orsaken till mina kommentarer. Den har inget med dialogen att göra.
Jag ska erkänna att jag var både besviken och arg då jag lämnade det extra årsmötet. Jag hade hoppats att få en ?fullständig? förklaring till hur verksamheten och vi (som de facto får betala för de för verksamheten försvunna pengarna).
Tyvärr så gick en del av tiden åt att ?sitta och skämmas? eftersom vår son, vi som anhöriga m.fl. inte hade haft engagemang, ork, vilja, klarat av och allt som nämndes då frågan om oförmågan att sälja vår beskärda del av häftena behandlades.
Frågan om det skulle vara möjligt, realistiskt mm, borde ha diskuterats innan ett beslut om att skaffa häftena och inte efteråt.
Jag trodde att i det medföljande brevet till fakturan, skulle det framgå mer tydligt om hur det gått till.
Och, det handlar inte om att hitta någon ?syndabock?. Om de framtida konsekvenserna av det som skedd får en menlig påverkan för verksamheten så torde detta bli en fråga vid kommande årsmöte.
I underlaget som skickades med fakturan står ?Många andra klubbar har lyckats med det på det här sättet och det trodde vi skulle fungera även i vår förening?.
Vad fick ni fram då referenserna användes ? vad sa dessa själva? Jämförbart med vår förenings verksamhet mm? Både pros & cons.
Thomas, om man ger sig in i transaktioner som motsvarar i medio 20 % av den verksamheten man ansvarar för och hamnar i ett läge där det finns behov av att förhandla om villkoren, då funderar man nog på hur man ska gå tillväga, för att få till den bästa möjliga situationen.
För min egen del hade jag nog tagit kontakt med personer som har juridiska erfarenheter och kompetens kring avtalsfrågor, detta redan innan ett upprättande och underskrift av ett avtal. Och, definitivt om jag tvingats gå in i en omförhandling. Här kanske jag ?sticker ut hakan? lite väl mycket, för det är väl ingen som förhandlar om så här stora belopp utan stöd från personer med relevant avtalsjuridisk kunskap och erfarenhet.
Nu kom vi till ett extra årsmöte där ?tärningen redan var kastad?. Alla förhandlingar var klara och avslutade, beslutet om att betala in den förlorade miljonen var tydligen redan påskrivet och betalningsdatum redan satt.
En tydligare förklaring till hur det gått till är något jag ser fram emot, innan det är dags att betala den del som fakturerats vår son.
Men viktigast av allt ? information om ?framtiden?:
Vad har styrelsen för handlingsplan för att hitta olika former av kostnadsreducering för verksamheten?
Vilka förhandlingar tänker man ta med kommunen avseende plan-/lokalhyrorna där föreningen betalar 4 gånger som mycket som man får i aktivitetsbidrag? Viktig punkt!
Nya och flera sponsorer ? vilka marknadsaktiviteter finns ?nu när häftet är dött?? Jag är övertygad om att det finns många möjliga alternativt i Täby, som skulle kunna medföra att föreningen får tillgång till de belopp som verksamhet behöver.
Förslag till översyn av stadgarna avseende attesträtter inom styrelse och framförallt vid ekonomiska engagemang som kan ha menlig påverkan för föreningens verksamhet.
Den typen av information ? dvs ?vägen framåt? är av intresse.
Då kan jag utan tvekan om informationen är konkret och realistisk ? som anhörig och den som betalar ? överväga att avsätta en del av förlusten.
Mvh
/Mårten
Filip Pettersson 11 dec 2016
M
Mårten Langdén 12 dec 2016
Till styrelsen
Jag är den första att erkänna om jag tolkat information fel. Det viktiga är att kunna erkänna det att det var fel.
En av de besparingspunkter - bidrag vs kostnad av hallhyror - som jag tagit upp, där hade jag felaktigt memorerat det som presenterades på det extra årsmötet. Något jag ber om ursäkt för.
Men som jag ser det finns det en konkret punkt att ta en dialog om - med kommunen - för att minska kostnaderna för verksamheten, eftersom det är en MYCKET MYCKET STOR utgift utav DE TOTALA KOSTNADERNA..
På mötet sades följande:
Vi betalar enorma summor i hallhyror till vår kommun, vi betalar mer, nästan än vi får i bidrag, så kommunen tjänar på oss fast vi får bidrag.
Här finns pengar att spara - en konkret dialog är säkert av stort värde för föreningens verksamhet, både på kort och lång sikt.
Något att lägga in i kommande åtgärdsplan? Utöver andra proaktiva åtgärder.
/Mårten
Mårten Langdén 1 feb 2017
Nu skickar styrelsen ut hot om avstäng från träning mm .- vilket drabbar barnen - till de anhöriga som inte betalat sin skärv av den bortslarvade miljonen, ännu. Det finns fortfarande information som inte har klargjorts, avseende kontakterna med det bolag som "lurade" på oss häftena.