Dela nyhet
Administrativ avgift - Varför då?
22 aug 2018 0 kommentarer
Som ni kanske sett på medlemsfakturorna så har föreningen lagt på en administrativ avgift på alla fakturor på 20 kr. Då kan man ju undra varför då?
Försök till förklaring
Klubben har kostnader för fakturering, automatisk avprickning av fakturor, automatisk integration mellan vårt medlemsregister och idrottonline (Svensk idrotts verksamhetssystem för kommunikation,adminstration mellan föreningar och förbund). Samt nu även automatiska digitalt medlemskort som kommer upp i svenskalag appen när medlemsavgiften är betald.
Detta kostar så klart lite pengar varje år och då har vi beräknat kostnaden till ca 20 kr per medlem.
Varför vill vi ha detta?
Eftersom det mesta i föreningen sköts ideellt så vill vi göra det så lätt som möjligt för våra begränsade ideella krafter. I detta fall gäller det framförallt vår ekonomifunktion och till viss del annan ideell kraft.
Detta gör nu att processen för medlemsfaktureringen blir betydligt enklare.
Påminnelseavgift också
Dessutom har vi som ni sett lagt in att vi kan lägga på en påminnelseavgift på 60 kr på varje faktura om den inte betalas i tid. När vi måste skicka en påminnelse på fakturan efter 30 dagar så lägger vi på 60 kr. Jobbet med påminnelse är ett ganska stort jobb för kassören för att försöka få in alla medlems och träningsavgifter.
Hoppas på!
Vi hoppas att ni som vi kan tycka att detta är en okej avgift för att underlätta kring adminstrationen.
Mvh ordförande Anders Albertsson och webbansvarig Staffan Wåhleman
Kommentarer