Dela nyhet
Belastningsregister
12 maj 2021 0 kommentarer
Riksidrottsförbundet riktlinjer gällande utrdrag ur belastningsregister trädde i kraft 2020 och knarrbacken FC har skrivit en policy hur vi hanterar detta i vår förening. Vi kommer begär utdrag gällande alla ledare, styrelsemedlemmar, lagledare och andra i föreningen som har kontakt med våra barn och ungdomar. Utdragen kommer visas upp för styrelsen utsedda personer (Gavin Nott och Daniel Pajuste) och därefter förstöras eller återlämnas.
Har man lämnat in belastningsregister förra året så gäller det i 24 månader och behöver inte just nu visa upp ett nytt intyg.
Hur går man tillväga?
1. Ledare ansöker om ett begränsat utdrag ur belastningsregistret. Detta görs genom fylla i och skriva ut ett elektroniskt formulär, eller skriva ut och fylla i ett manuellt formulär, som sedan scannas och skickas i PDF-format via epost till registerutdrag@polisen.se eller via normal post till Polismyndigheten Box 757 981 27 Kiruna (enligt instruktioner på denna sida). Handläggningen tar ca två veckor.
2. När ledaren erhåller svar från Polismyndigheten skall detta uppvisas av ledaren för de två, av föreningen, utsedda personerna.
3. Efter utförd granskning återfår ledare utdraget eller förstörs utdraget, resultat av granskning noteras och meddelas till ledaren omgående om utdraget är utan anmärkning. I annat fall skall beslut skyndsamt ges till berörd ledare.
Läs mer i vår policy
Kommentarer