Dela nyhet
Mjuka värden & hård fakta om Skandia
24 feb 2021 0 kommentarer
Skandia skapar trygghet för generationer genom högre pensioner, ett friskt arbetsliv och hållbara investeringar.
Vi erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att våra kunder ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara friska på vägen dit. Vi erbjuder också bolån och sparande samt förenklar sparandet för våra kunder genom vår rådgivning. Av våra drygt 1,7 miljoner kunder är 1,4 miljoner också våra ägare. Det är deras behov och intressen som vi tar tillvara på i utvecklingen av Skandia. Som ägare är man med och delar på det överskott verksamheten genererar.
Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning och långsiktiga åtaganden gentemot ägare och kunder. Vi bedriver verksamheten på ett ansvarsfullt sätt för att säkerställa god avkastning och för att bidra till hållbart värdeskapande.
Ni är en av våra fantastiska sponsorer, varför tycker ni det är viktigt att sponsra ungdomsidrotten och vad är er policy kring sponsring?
Vi har en lång historia av förebyggande åtgärder, samhällsansvar och arbete för att främja hälsa. Dels genom vår stiftelse Idéer för livet, men även genom att erbjuda en förebyggande Hälsoförsäkring till våra kunder. För oss är det viktigt att bidra till områden och aktiviteter som leder till bättre hälsa och ett tryggare samhälle.
Vad skulle ni säga är det mjuka kärnvärdet i er verksamhet och vad gör ni konkret för att faktiskt efterleva det i praktiken?
Vi är ett ledande pensionsbolag och med det kommer ett stort ansvar för våra kunders ekonomiska trygghet och för hur vi förvaltar deras pengarna på ett ansvarsfullt sätt. Hållbarhet är högt på vår agenda. Det handlar om att kundernas pengar ska bidra till en hållbar utveckling och hur vi bidrar till Friska företag genom att erbjuda en unik Hälsoförsäkring. Via vår stiftelse Idéer för livet verkar vi för trygghet och hälsa för barn och unga och har sedan starten bidragit med 150 miljoner kronor till över 4300 lokala projekt.
Varför tror ni att det mjuka värdet är viktigt för både er personal och era kunder?
I vår bransch är förtroende extra viktigt. Som en ledande aktör kan vi, och förväntas vi, bidra till samhället. För personalen är det viktigt att känna att Skandia är en schysst arbetsgivare som tar ett ansvar och som är med och bidrar till en hållbar utveckling i det stora och i det lilla.
Kommentarer