Förutsättningarna för spel utomhus kommer att vara lite bättre i år än förra året då kommunen kommer att snöröja två planer istället för en. Under denna period kommer vi dock att behöva samsas med övriga fotbollsföreningar i kommuner då inga andra planer i kommunen snöröjs.
- Vallentuna IP 2 (västra) och Vallentuna IP 3 (östra) snöröjs från v.4 under vardagar fram till 16:00. Ingen snöröjning innan vecka 4.
- Snöröjning kan ske på helgerna i mån av tid och resurser. Kommunen kan dock inte lämna några garantier för detta.
- Vi föreningar får inte snöröja planerna själva. Detta för att det då bildas vallar nära planen som fryser och försvårar snöröjningen.
- Det lag som är sist på planen skall flytta undan alla mål. Detta gäller även mål som man inte har använt. Planen skall vara fri från mål när man lämnar.
- Inga träningstider kommer att fördelas på helger. Istället fördelas block för träningsmatcher till föreningarna på helgerna som sköter bokning och fördelning internt.
Det är viktigt att veta att vaktmästarna på IP inte beslutar om hur snöröjningen skall gå till eller vilka resurser som finns, det är politiska beslut. De följer endast de arbetsinstruktioner de får. Det hjälper därför inte att fråga dom om snöröjningen eller framföra synpunkter direkt till dom om hur vi tycker att det fungerar. Vi har en löpande dialog med Fritidsförvaltningen ang. snöröjning av fotbollsplaner och de arbetar nu fram en ny plan inför vintern 2024/2025.
Har ni några frågor om träningstider eller snöröjning är ni varmt välkomna att kontakta kansli@vallentunafotboll.se. Vi är enormt tacksamma om alla är noga med att avboka tider som inte kommer att användas. Det gör att vi slipper betala för tider vi inte använder och därmed sparar vi pengar.