Dela nyhet
Schema föräldrainsatser Ekebycupen 2022
26 sep 2022 11 kommentarer
Som jag skrev tidigare har vi arbetsuppgifter på BÅDE lördagen 01okt och söndagen 02okt. Lyckligtvis är vi så många att jag inte behövt schemalägga någon på båda dagarna. I ett försök att frångå bokstavsordning har jag slumpat ut er med hjälp av en tärning. Det betyder att ingen har blivit särbehandlad förhoppningsvis.
LÖRDAG 01 okt 2022 - Matchvärdar
Plan 1 (9M Ekebyvallen) | |
09:15-11:15 | Albert |
11:15-13:30 | Alfred |
13:30-15:30 | Bileg |
Plan 3 (KG Ekebydalen) | |
09:15-11:15 | Svante |
11:15-13:30 | Erik |
13:30-15:30 | Emrik |
Plan 7, 8 & 9 (Ekebydalen) | ||
08:30-11:00 | Redan tillsatt | Redan tillsatt |
11:00-13:30 | Monstafa | William |
13:30-16:00 | Kevin | Olle |
(klipper in instruktionerna för att vara matchvärd nedan)
Matchvärdar är en av klubbens representanter för matchen. Det är därför viktigt att matchvärden uppträder korrekt och värdigt. Vi strävar efter att uppnå ett vårdat språk på planen och att inga hot eller förolämpningar förekommer mellan aktörerna på planen. Detta gäller givetvis även för matchvärden. Vi vill att Ekebycupen visar fair play!
- Starttiden på ditt schema är tiden då du ska vara på den aktuella planen. Vissa arbetspass omfattar endast en plan, men de flesta passen omfattar två eller tre planer.
- Före starten av ditt pass ska du ha passerat sekretariatet i Ekebydalen.
- Har du första matchen, då ska dina planer ”konas upp”. Är du sist, ska konerna samlas in. Hämta och lämna i sekretariatet i Ekebydalen.
- En funktionärsväst ska bäras hela tiden. Den hämtas i sekretariatet.
- Säkerställ att det vid varje matchstart finns minst 2 bollar på respektive plan. Saknas boll, hämta ny i sekretariatet.
- Hjälp domaren att få lag som har spelat klart av planen och nya lag in på planen, så att matcherna kan starta i tid. Alla matcher under lördagen och 9-mannamatcherna under söndagen har kort tid mellan varje match.
- Försökatthinna hälsa på domaren och de båda lagens tränare före varje match.
- Om domare saknas ring domansvarig. Albin Nilsson 0736738377
- Var tillgänglig för frågor från de olika lagen.
- Hänvisa publiken till annan del av planen än där lagens avbytarbänk är belägen.
- Åskådare ska stå minst 2–3 meter från linjen. Ingen får stå bakommålen.
- Var ett domarstöd i halvlek/vid sidbyte och efter matchen genom att ge domaren uppmärksamhet och vara samtalspartner.
- Bevaka så att ingen i publiken uppträder störande för ledare, spelare och domare under matchen. Om det behövs, säger du till den i publiken som uppträder störande.
- Uppstår problem som du inte kan lösa, kontakta cupens sekretariat. Ansvar att lösa problem delas lika mellan lagens ledare.
- Du kan med fördel läsa igenom de regler som gäller för 5-manna-respektive 7-mannalag. Du hittar dem på cupmate.nu och på Ekebycupens hemsida.
Hjälp tränare, spelare och föräldrar att komma ihåg:
- Att Ekebycupen är en ungdomsfotbollscup/breddlagscup,
- Att fotboll bara är en sport och ett spel,
- Att lagen har tränare som är engagerade på frivillig basis, och
- Att cupen har unga domare.
Tack för att du ställer upp som matchvärd!
SÖNDAG 02 okt 2022 - Sekretariat
Värt att notera är att jag schemalagt fler personer per pass här än vad sekretariatet har under lördagen. Anledningen är mycket enkel, det är för att vi är ett jättestort lag. Så det är underförstått att man kan bli tvungen att bli flyttad från sekretariatet till att vara matchvärd på lördagen om någon av dem får förhinder. Jag vet att det gör planeringen för hela helgen osäker för er, men vi har våra åtaganden och om någon av matchvärdarna får förhinder är det vårt ansvar att bemanna den då tomma positionen. Jag kommer själv att täcka upp för oförutsedda händelser så långt jag kan, men jag är bara en person och om det av någon anledning blir fler luckor som måste fyllas, kommer jag bli tvungen att flytta någon av er. Bara så att ni vet.
08:00-10:30 | Amar | Loa | Pelle | Natnael | Moyu |
10:30-13:00 | Bo | Marti | Simon | Samuel | Obada |
13:00-15:30 | Hannes | Noah | Noel & Vide | Arvid U | Oliver |
15:30-18:00 | Elliot | Sofiane | Moyu |
I sekretariatet gör man lite av varje. I sekretariatets uppgifter ingår bland annat:
- Att hålla ordning på och handha och jobba med den pärm där information om ALLTING finns. Spelscheman, kartor, spelregler, kontaktuppgifter, blanketter för laguppställning, bemanningslistor. Pricka av vilka som kommit, föra in resultaten som domare rapporterar in,
- Att hålla koll på och dela ut det material / den utrustning som behövs för att utföra olika uppgifter rörande cupen, till de som skall göra det.
- Att vara navet i cupen. Hit går man om man undrar över något och/eller behöver hjälp med något. Vi får försöka svara på frågor efter bästa förmåga.
- Att agera sambandscentral och se till att saker som behöver göras blir gjort av någon och att det rapporteras tillbaka till när det är klart så det inte är ovisst om något redan är gjort eller behöver göras akut genast. Om något är slut och det behövs köpas mer, se till att det blir gjort och att inte fler åker och köper samma sak i onödan. Om ett tält håller på att blåsa bort, se då till att någon förankrar det. Att helt enkelt vara dem som har lite koll på vad som händer, vad som behöver göras och vilka som gör det, samt om det blev gjort.
- Tillhandahålla matchvärdarna det material och stöd som framgår av instruktionen för matchvärdar (om det krisar kan någon ur sekretariatet få hoppa in som matchvärd). Ge dem västar och konor till planerna och ta tillbaka dem när de är klara.
- Dela ut bollar om det skulle saknas någon vid någon plan.
- Ge deltagande lag det stöd som framgår av cupbrevet.
- Dela ut medaljer.
- Ringa efter hjälp om en situation uppstår som kräver det.
- Hantera ev. protester el. dylikt från deltagande lag.
- Sköta försäljning av UIF mössor.
Kommentarer
Tony Lindberg 28 sep 2022
Redigering 28 sep:
Tar bort Jona, Zid och Anwar ur schemat. Hade av misstag också schemalagt Noel OCH Vide på olika pass, men det skall självklart vara bara ett pass per hushåll, när fler spelare tillhör samma hushåll. Ber om ursäkt för det misstaget.
Men det bör fortfarande inte påverka arbetsbördan nämnvärt. Vi är ju så många i laget att jag faktiskt lade 5 föräldrar per pass i sekretariatet när de är 3 per pass för att göra samma sak under lördagen. Vidare hade jag ju också satt en matchvärd per plan för 5-manna planerna när två matchvärdar räcker för de tre planerna. Jag tror schemat håller för dessa bortfall, så jag väljer att inte göra några omflyttningar av arbetspass förutom att jag flyttar mig själv (pappa till Moyu) från matchvärd på plan 7-9, till sista passet i sekretariatet istället. Om det blir nödvändigt rycker jag så klart in och stöttar de pass som nu fick färre föräldrar om det blir nödvändigt, då jag kommer vara på plats båda dagarna. Men för det mesta är vi fortfarande fler än normalt per pass på många poster i schemat, så det går nog bra som det står tror jag, förutsatt att alla som nu finns i schemat kommer på sina pass.
Tony Lindberg 30 sep 2022
Det sägs ju att inga nyheter är bra nyheter, så jag håller fast vid den tanken och utgår ifrån att alla som jag schemalagt, som inte har meddelat mig att att de inte kan/ska vara med, kommer på det arbetspass som hen är tilldelad och kommer i tid, samt är åtminstone vagt införstådd i vad som ni förväntas hjälpa till med när ni är där. Det finns alltid folk att fråga om man är osäker så klart, men det hjälper att veta varför man är där och ha ett hum om vad man skall göra.
Imorgon Lördag 01 Okt, är det matchvärdar som gäller för vår del. Ni börjar och slutar era pass vid sekretariatet, där ni hämta ut och lämnar tillbaka era matchvärdsvarselvästar. Kom gärna några minuter innan erat pass börjar så ni hinner hämta ut västen och bli avprickad på arbetsschemat att ni kommit. Bli inte avskräckta av arbetsbeskrivningen, då den har med en del "värsta scenario" exempel på händelser som mig vetligen aldrig har inträffat på Ekebycupens matcher. Så jag vågar mig på att killgissa att ni förmodligen inte kommer behöva använda er auktoritet som matchvärdar för att avvisa någon.
Jag kommer att vara vid cupen båda dagarna, men jag kommer nog gå runt en del och agera bud och kurir mellan sekretariatet och de som arbetar vid planerna längre bort.
I en perfekt värd skulle jag ha telefonnummer till var och en av er. Det har jag inte, men jag tänker mig att ni kanske kan kommentera här under enligt mallen: "Spelare, målsman, telefonnummer."
Jag kan börja:
Moyu, Pappa Tony Lindberg, 0708302288
Andrés Flores Delgado 30 sep 2022
Jag tror att alla här (som har appen) kan se varandras nummer via kontakter.
Johan Vessby 30 sep 2022
Alfred, Johan Vessby, 0736590282
Amar Nuhic 30 sep 2022
hej, Amars pappa här, min fru jobbar på söndag och jag har något annat så jag är inte säkaer att jag kan komma på söndag morgon men lovar att jag gör allt jag kan att befinna mig på platsen.
Anna Lundin 30 sep 2022
Jag har två pass, eftersom jag har två barn. Det är vi nog många som har. Förhoppningsvis är jag inskolad och expert till söndagens pass (står 3h på lördag också)
Linda (Ivans Mamma) 1 okt 2022
Hej! Vi är dessvärre bortresta hela familjen. Det är inplanerad sedan länge och går inte att boka av. Min vän Julia kommer att ta mitt pass. Hon nås på 073-077 92 52. Hon kan bara engelska.
Tony Lindberg 1 okt 2022
Ändrade starttid för första passet i sekretariat imorgon söndag till 08:00, då halv åtta var en aning för tidigt med tanke på när de första matcherna börjar.
Anna Lundin 1 okt 2022
🥳
Tony Lindberg 1 okt 2022
Linda, schemat var något överbelagt, så det ska klara av visst bortfall utan att det skall påverka allt för mycket. Även om vi uppskattar gesten att låta Julia fylla in för dig, tror jag inte det är helt nödvändigt, då vi blir tillräckligt många för uppgiften ändå. Tackar ödmjukast för gesten, men jag tycker vi ger Julia ledigt imorgon.
Said Gazit 2 okt 2022
Hej, vill bara meddela att Sofianes pappa blev lite sen för sitt pass för att han behövde tjusa Sofiane till matchen i Sigtuna. Han är påväg.