Godkänn kakor
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies
9 jul 2025 0 kommentarer
Året 1986 inträffade vad som fortfarande betraktas som den allvarligaste kärnkraftsolyckan någonsin, Tjernobylkatastrofen.
Vi har fortfarande rester kvar av de radioaktiva material som kom till oss i Sverige med vindarna. Nu vill Strålsäkerhetsmyndigheten kartlägga förekomsten av radioaktivt cesium-137 och vill gärna ha kontakt med fritidsfiskare i Västernorrland som kan förse myndigheten med fisk för provtagning rapporterar Sveriges Radio!
Vill du hjälpa till så startar projektet den 11:e augusti och om du fiskar i sommar går det bra att frysa in ett prov. När mätperioden öppnar registrerar du det digitalt och skickar in det till Strålsäkerhetsmyndigheten. På Strålsäkerhetsmyndigheten finns mer information kring hur man ska gå tillväga.
Vi använder oss av kakor (cookies) för att vår webbplats ska fungera bra för dig. De används även för webbanalys i syfte att hjälpa oss att förbättra våra tjänster.
Så använder vi cookies