Dela nyhet
Matchvärdsskap
8 okt 2021
Som förening i Handbollsförbundet Väst är vi skyldiga att ha matchvärdar på alla våra ungdomsmatcher och det är ni i lagen som ansvarar för att tillsätta föräldrar till detta.
I Partille Arena är det John Scott’s som driver kioskverksamheten. Under hösten gör vi en ändring från tidigare år för matchvärdsskapet i Partille Arena. Det lag som spelar första matchen för dagen i antingen A eller B hallen hämtar matchvärdsväskan i vaktmästeriet, sista lag att spela för dagen ansvarar för städning och att lämna tillbaka den. I övrigt är respektive lag matchvärd för sitt lag. Vi tror att detta kommer underlätta tillsättningen av föräldrar till era matcher. Det är dock viktigt att man under sitt pass ser till att gå och städa så inte det sista laget för dagen får all städning på sig.
I övriga hallar som vi spela i ansvarar ni för en hel dag matchsvärdsskap. Då spelar det ingen roll om det är ett annat Sävehoflag som spelar. Där ansvarar ni även för kioskverksamheten vilket ger er en fin möjlighet att tjäna en liten peng till laget att göra något roligt för.
Matchvärdslista går att se på iksungdom.se under föreningsinfo finns en flik som heter matchvärdsskap. Länk till listan för när man är matchvärd finns även här: Matchvärdar HT -21 (korrigeringar kan ske längs vägen. Erik skickar ut till lagen separat varje måndag eller tisdag).
När ni är och spelar i våra andra hallar hämtar ni matchvärdsväskan i Partille Arena på Improve under deras öppettider. Väskorna finns där från torsdag efter 17:00.
Se till att väskan och allt innehåll kommer tillbaka tillsammans med alla domarkvitton från dagens matcher.
Matchvärdens uppgifter - finns även här
Syftet med matchvärd är att skapa en välkomnande, trivsam och trygg miljö kring våra handbollsarrangemang där barn och ungdomar ska ha roligt och utvecklas.
Det ska tydligt framgå vem eller vilka som är matchvärd genom att den/dessa personer har en gul väst med texten ”MATCHVÄRD” på. Den/dessa personer ska inte ha något annat uppdrag i hallen under tiden som den är matchvärd. Skulle det inträffa något i hallen så vill vi att matchvärden skriver sitt namn och telefonnummer på handbollsprotokollet (gula kortet) så vi kan kontakta hen för information.
ENDAST VUXNA ÄR MATCHVÄRDAR OCH HAR VÄSTEN PÅ SIG!
Genom att vara matchvärd bidrar du till att skapa en bättre miljö kring våra barn - och ungdomsmatcher. matchvärdens uppgifter:
- Ta emot gästande lag, domare och funktionärer på ett välkomnande sätt genom att presentera sig och informera om viktiga funktioner i hallen, samt ditt uppdrag som matchvärd.
- Vara ett stöd för domaren/domarna och funktionärerna innan, under och efter match. Tänk dock på att det är domarna som ansvarar för och dömer matchen/matcherna.
- Placera och ställ upp rollup med IKS budord utanför ingången till hallen
- Arbeta för nolltolerans kring spelplanen.
- Att påtala om någon utanför spelplanen uppträder på ett olämpligt sätt utifrån punkterna om nolltolerans. Först och främst för personen själv, men även för ledaren till laget som person är kopplad till. Om någon person på ett mycket olämpligt sätt skulle bryta mot nolltoleransens punkter så har du i uppgift att skriftligt informera IK Sävehofs kansli, ungdom@savehof.se
- Ordna så att någon sköter klockan/resultattavlan i hallen. Detta är till för publiken. Domaren ansvarar alltid för tid och resultat i hallen.
- Lämna ut handbollsprotokollet (gula kortet) till lagledare och senare till domaren.
- Ta emot domarkvittot och handbollsprotokollet (gula kortet) som skall läggas tillbaka i väskan.
- Plocka undan och grovstäda i hallen.
Besökare på barn – och ungdomsmatcher inom Svensk handboll bör:
- Skapa en god stämning på/kring spelplanen
- Respektera de beslut som spelare, ledare och domare tar i samband med match
- Komma ihåg att det är barn och ungdomar som tränar eller spelar, inte du.
Nolltolerans
- Som besökare på barn – och ungdomsmatcher inom Svensk handboll är det olämpligt:
- Att på ett negativt sätt försöka påverka matchens utgång, spelares prestationer eller domarens domslut.
- Att bruka svordomar, könsord, rasistiska uttryck, obscena gester mot spelare, ledare eller andra personer på plats i hallen
- Att komma påverkad av alkohol eller droger.
Städning
- Det är av stor vikt att vi städar ordentligt efter avslutat arrangemang. Hallen skall alltid lämnas på ett snyggt sätt. Är ni i hallar med läktare skall även läktaren grovstädas.
Om domare uteblir gör ni följande:
- Alla matcher skall spelas, och får i detta läge dömas av antingen hemma/borta ledare eller övrig person som är kunnig.
- Rapport skall skickas till Sävehofs kansli för vetskap. erik@savehof.se
- Om det dyker upp frågor angående detta så kontaktar ni Erik – 0760274655.