Dela nyhet
Richard Hanisch går till tyskt topplag
24 aug 2014
Richard Hanisch lämnar Hammarby.
Vänsternian forsätter karriären i tyska storklubben Hamburg.
– Den största försäljningen i Bajens historia, säger ordförande Mats Norrstad.
Det blev bara en säsong för Richard Hanisch i Hammarby. Nu väntar spel i Hamburg, som vann Champions League förra våren. Hanisch är redan på plats i sin nya klubb.
– Richard behärskar det mesta på en handbollsplan och vi kommer att sakna honom på många olika sätt. Hammarby Handboll önskar honom lycka till på sin drömresa, säger Mats Norrstad.
Hanisch, som gick från bänkad i Redbergslid till toppskytt i Hammarby, har haft utländska blickar på sig hela sommaren. Med ett år kvar på kontraktet såg han dock ut att stanna i huvudstaden – tills Hamburg lade ett sent bud.
– Vi gjorde breda kalkyler över vad en förlust av Richard skulle betyda för vår sportsliga slagkraft, vilket påverkar både sponsor- och publikintresse. Hammarby lade ett motbud på en hög nivå och vi var fast beslutna att inte pruta ned beloppet. Med någon timmes varsel innan alla formella dörrar för HSV skulle stängas nådde vi en överenskommelse där våra krav accepterades till fullo, säger Norrstad.
24-åringen ser fram emot att få chansen i världens bästa liga, samtidigt skickar han en hälsning till Bajengemenskapen.
– Det har alltid varit min dröm att spela i Bundesliga, och när chansen dök upp ville jag verkligen ta den. Jag vill tacka alla fantastiska spelare i laget, ledare och funktionärer. Jag vill särskilt tacka Kalle Matsson som trodde på mig och gav mig förtroende. Framförallt fick du mig att tycka att handboll är roligt igen. Till sist, ett stort tack till alla fans, Sveriges överlägset bästa supportrar! Ett stort lycka till och kör hårt under säsongen Hammarby. Jag kommer att hålla ett öga på er, säger Hanisch.
För Hammarbys del väntar nu en översyn av truppen för att stå starkt rustat inför höstens spel i Elitserien.
– Kalle Matsson och det sportsliga rådet arbetar intensivt med den frågan just nu, säger Norrstad.