Dela nyhet
Livet ska vara glassigt
25 maj 2018
Här på hemsidan fortsätter vi stolt att presentera våra sponsorer och nu har turen kommit till välkända Triumf Glass.
- Det är väldigt roligt och positivt att sponsra en lokal, välskött och framgångsrik förening med så stor ungdomsverksamhet som Sävedalens IF har, säger VD Alexander Müntzing.
Familjeföretaget Triumf Glass, som är en stor och viktig aktör på den svenska glassmarknaden, har en lång och spännande historia. Redan 1946 tillverkade Arne Müntzing glass på Allmänna Vägen i Göteborg och 1959 flyttades tillverkningen till Sävedalen då en ny fabrik invigdes.
Fabriken står kvar på samma ställe och där tillverkas idag 65 000 liter glass per dag.
- Det är kul med historik och att vårt företag har en så viktig del i vårt samhälles historia, säger Alexander.
Triumf Glass är ett av de allra starkaste och absolut mest välkända varumärkena i Sävedalen.
- Glass är en produkt som alla har en relation till och som i mångt och mycket är väldigt nära förknippad med Sävedalen, säger Anders Müntzing.
Anders som drivit Triumf Glass i många år lämnade 2017 över VD-stolen till sonen Alexander. Andre sonen Felix ansvarar för försäljning och marknadsfrågor och själv har Anders numera en fri roll och driver olika projekt. Anders hittar man också ofta i Triumf Glasscafé som ligger som en välkomnande entré när man kör in på Göteborgsvägen.
- Glasscafét går väldigt bra och är också viktigt för oss som varumärke. Konstigt nog är det fler som känner till caféet, som legat där i sin nuvarande placering sedan 2006, än fabriken som har många fler år på nacken, säger Anders.
Själva upplevelsen är viktig när man besöker glasscafét och en nyligen gjord undersökning visar det som många redan visste. I jämförelse med andra får man mycket glass för pengarna där.
- Choklad och Himmelsk Röra är storsäljarna men Vattenmelonsorbet, som är en av årets nyheter, går också väldigt bra. För oss är det viktigt at sprida glassglädje och smakupplevelser, säger Alexander.
Triumf Glass gläder sig också åt att återigen och sedan i fjol få sälja glass på Liseberg.
- För att dra en liknelse med fotbollen så är det som att få spela på Ullevi, säger Alexander, som gillar fotboll och har Arsenal och Öis som sina favoritlag.
Namnet Triumf är gångbart inte bara i glass-sammanhang utan även i sportens och fotbollens värld.
- Triumf kommer från franskan och betyder segertåg. Det är ett bra namn och har varit med ända sedan starten. När vi hade vårt 70-årsjubileum samlades alla anställda på Triumfbågen i Paris, säger Anders Müntzing.
Det ska vara glassglädje också i Sävedalens IF och förutom att vara sponsor vill Triumf Glass samarbeta med klubben på många andra sätt.
- Vi kommer till exempel att bjuda på glass på någon eller ett hemmamatcher. Då kommer jag till Vallhamra IP med veteranglassbilen, säger Anders som har många andra idéer till samarbete.
På varje hemmamatch kommer också ”Matchens Strut” att utses – alltså hemmalagets snyggaste mål kommer att premieras med presentkort på Triumf Glass.
/LL