Medlemsregister i Svenskalag
Svenskalag är klubbens övergripande sportadministrativa system. En förutsättning för att få kommunala och statliga bidrag är att en idrottsförening använder sig av ett godkänt system.
Varje grupp skall utse en person (normalt Lagadministratören), som är huvudansvarig för att Svenskalag sköts på rätt sätt inom gruppen.
Svensaklags olika funktioner är:
-
Medlemsregister
-
Kalender
-
Fakturering inom klubben och inom gruppen för lagkassa
-
Rapportering närvaro, s.k. aktivitetsbidrag (LOK-bidrag) och söka bidrag
-
Kallelser till matcher, möten mm
-
Sms och mailinfo till gruppen medlemmar, även föräldrar skall vara medlemmar i gruppen
-
Hemsida för laget och klubben
-
Licensiering av Spelare Svenska innebandyförbundet (försäkringsfråga)
Dessa olika funktioner är när de används på rätt sätt en möjlighet för klubben att skapa enkla och rationella rutiner, samt säkerställa viktiga ekonomiska förutsättningar. Därmed kan ledarnas arbete i klubben bli rationellare och enklare.
Medlemsregistret har en central viktig funktion och är en förutsättning för att funktionerna skall fungera. Därför skall laget uppdatera följande uppgifter på medlemmarna och deras föräldrar (en per medlem):
Medlem: Namn, personnummer (10-siffror), adress, telnr och mailadress. Förälder: Namn,. Adress, telnr, mailadress. Föräldrainfo behövs inte efter att spelaren/medlemmen fyllt 18 år.
Kalender över alla aktiviteter (träning, matcher, möten, går tillsammans på matcher, resdagar till cuper, m.m.) skall alltid rapporteras i Kalendern, eftersom de är bidragsberättigade och underlag för att söka bidrag.